تبیان، دستیار زندگی
مدت هاست برخی گالری های تهران کارکرد خود را به عنوان نهاد هنری از دست داده اند. گالری ها از نظر هنرمندان (به خصوص هنرمندان تازه کار) فروشگاه هایی است که اجناس هنری می فروشند و....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درجه صفر پژوهش1


مدت هاست برخی گالری های تهران کارکرد خود را به عنوان نهاد هنری از دست داده اند. گالری ها از نظر هنرمندان (به خصوص هنرمندان تازه کار) فروشگاه هایی است که اجناس هنری می فروشند و فروش گالری ها شاخصی برای رتبه بندی غیررسمی میان هنرمندان شده است. اما در این میان معدود گالری هایی هستند که برای خود رسالتی دیگر قایل هستند.

درجه صفر پژوهش

رسالتی آموزشی و پژوهشی مانند گالری برگ و گالری ماه مهر و چند گالری دیگر مانند گلستان، دی، آریا، آن، والی و شیرین.

گالری ماه مهر که متعلق به بخش خصوصی است با فعالیت هایی که از سال 1390 شروع کرده نام خود را به عنوان گالری پژوهشی در زمینه های مختلف هنری جا انداخته است.

گالری ماه مهر در چهار زمینه فعالیت می کند:

1- نمایشگاه های پژوهشی

2- هم اندیشی فرهنگی و هنری

3- بازخوانی مفاهیم کلیدی در هنر

4- نقد و بررسی کتاب های هنری

از نمایشگاه های پژوهشی که در این گالری برگزار شده می توان به نمایشگاه موفق «بینابینیت» اشاره کرد. این نمایشگاه که به انتخاب حمید سوری برگزار شد، به آثار هنری میان رسانه ای اختصاص داشت که جلسه نقد و بررسی اش با حضور کامبیز موسوی اقدم و هلیا دارابی یکی از پرجمعیت ترین جلسات از نوع خودش بود. البته در این زمینه باید به نمایشگاه آرتیست بوک که در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد نیز اشاره کرد.

جلسات هم اندیشی فرهنگی و هنری از سلسله جلسات میان رشته ای است که با هدف بررسی پیوندهای موجود در عرصه های مختلف هنر و تاثیر آنها بر یکدیگر برنامه ریزی شده اند. در این زمینه می توان به جلسه ای با حضور شمس لنگرودی با موضوع «هنر شاعرانه» اشاره کرد.

از دیگر فعالیت های بخش پژوهش گالری ماه مهر باید به جلسات نقد و بررسی کتاب تحت عنوان «هنر - کتاب» اشاره کرد. از جمله کتاب هایی که تاکنون در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است می توان به کتاب «عکاسی» نوشته استیو ادواردز با ترجمه مهران مهاجر، «سرگذشت نقاشی ایران» و «مدرنیسم» نوشته ساندرو بکولا ترجمه رویین پاکباز و مترجمان دیگر اشاره کرد

از دیگر برنامه های ادواری موسسه ماه مهر جلسات بازخوانی مفاهیم کلیدی در هنر است. یکی از بهترین جلسات که با استقبال فراوان مخاطبان روبه رو شد سخنرانی بهرنگ صمدزادگان با موضوع «مفهوم کیچ» بود.

از دیگر فعالیت های بخش پژوهش گالری ماه مهر باید به جلسات نقد و بررسی کتاب تحت عنوان «هنر - کتاب» اشاره کرد. از جمله کتاب هایی که تاکنون در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است می توان به کتاب «عکاسی» نوشته استیو ادواردز با ترجمه مهران مهاجر، «سرگذشت نقاشی ایران» و «مدرنیسم» نوشته ساندرو بکولا ترجمه رویین پاکباز و مترجمان دیگر اشاره کرد.

یكی از آخرین جلساتی که در گالری برپا شد مربوط به بررسی آثار مسلمیان، نقاش معاصر ایران توسط دو کارشناس هنری، آقایان علیرضا سمیع آذر و حمید سوری بود که با استقبال بی نظیر مخاطبان مواجه شد.

از نکات برجسته همه جلساتی که تابه حال برگزار شده است، پرسش و پاسخ انتهایی جلسات است که مخاطبان با طرح انواع سوالات و حتی نظرات شخصی با آزادی کامل می توانند عقایدشان را ابراز کنند.

پی نوشت:

(١) این عنوان از کتاب «درجه صفر نوشتار» رولان بارت اقتباس شده است.

بخش هنری تبیان


منبع:

روزنامه شرق / نویسنده: فرید امین الاسلام