تبیان، دستیار زندگی
از آغاز قرن سیزدهم کتابت به گونه ای مناسب با متن و سلیقه های جدید تغییر کرد. حروفی که در این سبک نوشته می شد گوشه دار و تیز شد و کتابت نسخه های دعاهای کوچک هم متداول گشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه هنر گرافیک(2)


در مقاله گذشته به نحوه شکل گیری هنر گرافیک از  دوران غار تا  ابداع چاپ پرداختیم. در این نوشتار سیر تحول هنر گرافیک را پی خواهیم گرفت.


تاریخچه هنر گرافیک(2)

از آغاز قرن سیزدهم کتابت به گونه ای مناسب با متن و سلیقه های جدید تغییر کرد. حروفی که در این سبک نوشته می شد گوشه دار و تیز شد و  کتابت نسخه های دعاهای کوچک هم متداول گشت.

نگارش کتاب در آلمان هم اگرچه خود را از بندهای سنتی رها کرده بود ولی به دنبال راهی بود که ظرافت نوشتارهای فرانسوی را ارائه دهد. این مهم با ابداع چاپ محقق گشت. در حدود 1495 میلادی گوتنبرگ سعی کرد تا روشی را در جهت تکثیر نسخه های خطی بوجود آورد و هنر چاپ و تکثیر نسخ خطی رهاورد این تلاش شد.

چندین سال پس ار تلاش گوتنبرگ  چاپخانه ها شروع به فعالیت کردند . خط یونانی نیز رواج پیدا کرد و ادیبان و زبان شناسان، علاقمند به امر کتاب و چاپ شدند.

در همین دوران بود که اعلانات در کنار چاپ رساله و جزوه رواج یافت . این اعلانات در اوراق کوچک یا بزرگ ، بصورت چاپ یکرو بودند که بر در و دیوار شهر ، برای اطلاع رسانی مردم نصب می شدند.در واقع همین این اعلانات بودند که در سال 1838 میلادی با عنوان پوستر معرفی شدند.

تاریخچه هنر گرافیک(2)

در قرن شانزدهم اختلافات مذهبی شکلی جدید و حاد به خود گرفت و کیفیت چاپ نیز پایین آمد.

کیفیت بد کلیشه ها و چاپ بد از خصوصیات این دوره بود. محدودیت های چاپی برای چاپخانه ها پیش آمد و فقط چاپخانه های آکسفورد و کمبریج آزادی عمل داشتند .

در بلژیک تحت حمایت پادشاه اسپانیا چاپخانه تاسیس شد و اهمیت خاصی به چاپ و وضعیت آن داده شد.

با پیشرفت چاپ، هنرهایی چون گراور سازی و چاپهایی از قبیل چوب، مس و ... رواج یافت و هنرمندان زیادی در این حیطه مشغول به کار شدند. روزنامه ها به دنبال تولیدات چاپخانه ها پدید آمدند.

البته آنچه که امروزه به مفهوم روزنامه رایج است از قرن هفدهم بوجود آمد که در اندازه های کوچک به چاپ می رسید و رونق بخش صفحات آن آگهی های بازرگانی بود.

دربار فرانسه از همه این پیشرفت ها بی نصیب نماند و آثار بسیار خوبی را در زمینه های متفاوت ارائه کرد. خصوصا کتابهای علمی ، ادبیات و فلسفهرهاورد این دوران فرانسه بود.

نگارش کتاب در آلمان هم اگرچه خود را از بندهای سنتی رها کرده بود ولی به دنبال راهی بود که ظرافت نوشتارهای فرانسوی را ارائه دهد. این مهم با ابداع چاپ محقق گشت. در حدود 1495 میلادی گوتنبرگ سعی کرد تا روشی را در جهت تکثیر نسخه های خطی بوجود آورد و هنر چاپ و تکثیر نسخ خطی رهاورد این تلاش شد

چاپ کتاب ها در این زمان (قرن هجدهم میلادی) چه در فرانسه و چه انگلستان به سبک روکو کو بود، که هماهنگی نوشته و تصویر را در بر داشت. هرچند که ظرافتی که در کتب ادبی فرانسه دیده می شد در هیچ جای دیگر دیده نشد.

در سال 1750میلادی شخصی به نام "باسکرویل" صورت جدیدی از حروف چاپی را ابداع نمود که خصوصیت ویژه خود را داشت و توانست مسیر چاپ را همواتر نماید.

وضعیت چاپ در آلمان به گونه ای دیگر بود و رهاورد تمامی تلاشهای این کشور تا آنجا بود که تا به امروز این کشور در صنعت چاپ بسیار مطرح است. مهمترین دستاورد آلمان، ابداع حروف چاپی سربی توسط گوتنبرگ بود.

    ادامه دارد...

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

شناخت هنر گرافیک

تاریخ طراحی گرافیک بی. مگز

گرافیک مطبوعاتی کامران افشار مهاجر