تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مکمل‌های غذایی دارو نیستند از افزایش صددرصدی تولید و واردات مکمل‌ها نسبت به چند سال گذشته خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش صددرصدی تولید و واردات مکمل‌ها


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مکمل‌های غذایی دارو نیستند از افزایش صددرصدی تولید و واردات مکمل‌ها نسبت به چند سال گذشته خبر داد.

دیناروند در نخستین همایش بین‌المللی مکمل‌های غذایی، رژیمی و دارویی افق 1404 با اشاره به اینکه مکمل‌های غذایی دارو نیستند، اظهار داشت: بر اساس آمارها تولیدات و واردات مکمل‌ها نسبت به چند سال گذشته صددرصد افزایش یافته است ولی به هر حال مقوله مکمل‌ها فرازونشیب‌های زیادی داشته و سیاست‌گذاران در وزارت بهداشت در دوره‌های گذشته تعریف مشخصی از این مکمل‌ها نداشته‌اند.

دیناروند

وی افزود: مثلا در سال‌های گذشته مکمل‌های قاچاق در داروخانه‌ها بسیار به وفور دیده می‌شد و در این زمینه کمیته‌ای تشکیل شد تا همانطور که دنیا در این مقوله اقدام کرده است ما نیز بتوانیم با ارائه دستورالعمل‌های جامع بازار مکمل‌های غذایی را سامان دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مکمل‌ها دارو به حساب نمی‌آیند و اگر در دوره‌های گذشته مکمل‌ها دارو به حساب آورده‌اند این مقوله غیرعلمی است گفت: بعد از دوران مسئولیت بنده در سازمان غذا و دارو بار دیگر مبحث مکمل‌ها دوران فراز و نشیب‌های زیادی شد و من از سندیکای مکمل‌های درخواست دارم برای یکبار هم که شده تعریف مشخصی برای مکمل‌ها تبیین کند.

دیناروند ادامه داد: محور اصلی همه کارهای ما در وزارت بهداشت باید بر مقوله سلامت‌محوری باشد. مکمل‌ها در دنیا سلامت از نظر اقتصادی جایگاه مهمی را دارند و در کشور ما نیز پای مکمل‌ها با تاخیر باز شد و متاسفانه همیشه هم در کشور می‌خواهیم راه‌هایی که در کشورهای دیگر 20 ساله طی شده است را 2 تا 3 سال پیش ببریم.به هر حال باید تولید مکمل‌های را فعال‌تر کنیم یا واردات آن را تسهیل زیرا اگر واردات نکنیم بازار قاچاق رونق می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان داشت: بر اساس آمارها در سال گذشته 350 میلیون دلار واردات مکمل داشتیم و بالغ بر 200 میلیارد تومان نیز تولید کرده‌ایم که هر 2 آمار نسبت به سال 88 صددرصد رشد داشته است.

خوشبختانه معضل مکمل‌ها در طول 8 سال اخیر کمتر شده است زیرا در گذشته این معضل آنقدر زیاد بود بطوری که مکمل‌های قاچاق در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شد و ما نیز برای نظارت و تقویت بیشتر همکاری‌ها حوزه‌های مرتبط در مقوله مکمل را در سازمان غذا و دارو ادغام می‌کنیم ولی باید دستگاه‌های مرتبط نیز کنترل مرزها را بیشتر کنند

دیناروند خاطرنشان کرد: سهم کنونی ما در این مقوله 15 درصد است در حالی که 8 سال قبل در حدود 4 تا 5 درصد بود و ما شاهد افزایش سهم فرآورده‌های طبیعی هستیم؛ زیرا فرآورده‌های طبیعی به دلیل عوارض کمتر آن برای سلامتی مردم نیز بهتر است، البته ما نیز باید نظارت‌های بیشتری داشته باشیم و امیدواریم در دوره جدید مدیریت سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت بتوانیم سهم فرآورده‌های طبیعی را ارتقاء دهیم که بر همین اساس اداره فرآروده‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی را ادغام خواهیم کرد.

کمبود دارو هنوز 3 رقمی است رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سامانه 1490 برچیده نمی‌شود و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: متاسفانه کمبود دارو هنوز 3 رقمی است که امیدواریم این کمبودها کمتر شود.

رسول دیناروند در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی مکمل‌های غذایی، رژیمی و دارایی درباره کمبود داروهای شیمی‌درمانی اظهار داشت: متاسفانه کمبود دارو داریم و کماکان این کمبودهای دارویی 3 رقمی است و امیدواریم شرایطی را  فراهم کنیم که این کمبودهای دارویی کمتر شود.

محور اصلی همه کارهای ما در وزارت بهداشت باید بر مقوله سلامت‌محوری باشد. مکمل‌ها در دنیا سلامت از نظر اقتصادی جایگاه مهمی را دارند و در کشور ما نیز پای مکمل‌ها با تاخیر باز شد و متاسفانه همیشه هم در کشور می‌خواهیم راه‌هایی که در کشورهای دیگر 20 ساله طی شده است را 2 تا 3 سال پیش ببریم.به هر حال باید تولید مکمل‌های را فعال‌تر کنیم یا واردات آن را تسهیل زیرا اگر واردات نکنیم بازار قاچاق رونق می‌گیرد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 10 روز قبل قول داده بودید که مابه‌التفاوت پرداخت هزینه‌های دارویی بیماران خاص را بپردازید این مسئله به کجا ختم شد، افزود: همه این کارها در حال پیگیری است، تفاهمنامه‌هایی با سازمان‌های بیمه‌گر داشته‌ایم که بزودی این تفاهمنامه‌ها به مرحله اجرایی درخواهد آمد.

دیناروند در پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا می‌خواهید سامانه 1490 که سامانه دریافت شکایات و رصد بازار دارویی و درمانی برای بیماران است را برچینید، گفت: خیر. تصمیمی برای این کار ندارم و سامانه 1490 همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به نسبت واردات و تولیدات مکمل‌‌ها بیان داشت: براین اساس واردات نسبت به تولیدات مکمل دو سوم به یک سوم بوده است و بیشترین قاچاق در این زمینه نیز مربوط به مکمل‌های دوپینگی برای تقویت ورزشکاران گزارش شده است.

دیناروند ، غذا و دارو

وی در پاسخ به این پرسش که سهم قاچاق مکمل‌ها چه مقدار است گفت: معمولا از سهم قاچاق عدد دقیقی وجود ندارد زیرا اگر آماری داشتیم می‌توانستیم جلوی آن را بگیریم ولی خوشبختانه توزیع این نوع مکمل‌ها از شبکه‌های قانونی بسیار کمتر شده است و بیشتر به صورت زیرزمینی وجود دارد.

دیناروند تصریح کرد: وضعیت کنونی مکمل‌ها در کشور نسبت به 10 سال گذشته که وضعیت بسیار بدی بود بهتر شده است و تاکنون 800 پروانه ساخت مکمل به بیش از 100 شرکت داروسازی داخلی که 20 شرکت آن انحصارا مکمل تولید می‌کنند ارائه شده است و برای واردات نیز بیش از 1500 پروانه صادر شده است.

وی تصریح کرد: البته در مواردی نمی‌توانیم به صورت قانونی برخی نیازهای نادرست را تامین کنیم مثلا در مقوله دوپینگ، مخدرها، سقط جنین، بازار قاچاق وجود دارد و از نظر قانونی نمی‌توانیم این بازار را تامین کنیم و باید فرهنگسازی در این مقوله صورت گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد:‌خوشبختانه معضل مکمل‌ها در طول 8 سال اخیر کمتر شده است زیرا در گذشته این معضل آنقدر زیاد بود بطوری که مکمل‌های قاچاق در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شد و ما نیز برای نظارت و تقویت بیشتر همکاری‌ها حوزه‌های مرتبط در مقوله مکمل را در سازمان غذا و دارو ادغام می‌کنیم ولی باید دستگاه‌های مرتبط نیز کنترل مرزها را بیشتر کنند تا از ورود این مکمل‌های قاچاق جلوگیری شود.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : تسنیم