تبیان، دستیار زندگی
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قوانین و مقررات مربوط به مسکن مهر در دولت جدید نسبت به دولت قبلی تغییری نداشته، گفت: خرید و فروش مسکن مهر آزاد نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر بد برای فروشندگان مسکن مهر


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قوانین و مقررات مربوط به مسکن مهر در دولت جدید نسبت به دولت قبلی تغییری نداشته، گفت: خرید و فروش مسکن مهر آزاد نیست.

عباس آخوندی در خصوص این سۆال که آیا خرید و فروش مسکن مهر آزاد است یا خیر، افزود: اگر قوانین و مقررات مسکن مهر درگذشته بر این اساس بود که خرید و فروش مسکن مهر آزاد نیست، الان نیز بر اساس همان قوانین و مقررات خرید و فروش مسکن مهر آزاد نیست.

مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سۆال که تحلیل شما از آینده مسکن مهر چیست، گفت: طرح‌هایی که در دست اقدام داریم باعث رونق بازار مسکن خواهد شد.

ارایه مجوز شهرهای جدید به بخش خصوصی

وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینکه باید انحصار سرمایه گذاری از بانك مسكن برداشته شود، گفت: این موضوع در دوره زمانی دو یا سه سال آینده باید صورت گیرد.

عباس آخوندی در نشست تامین نهادهای مالی پروژه های حمل و نقل با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید به سمت وضع مقررات و مالكیت شبكه های اصلی كشور حركت كند، گفت: در عرضه ارائه خدمات نیاز به مدرن سازی داریم زیرا كه سیستم های حمل و نقلی بسیار تغییر كرده اند و نیاز به قطارهای پرسرعت و رقیب هواپیما در مسافتهای كوتاه داریم.

آخوندی یادآور شد: خدمات رفاهی بخش مسافر و خدمات در حوزه حمل بار نیاز به ورود فضای اطلاعات دارد و صنعت حمل ونقل نیاز به مدرن سازی با ورود فناوری اطلاعات دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: متاسفانه تاكید زیادی بر ساخت داریم در حالی كه بهره برداری از موارد ساخته شده كم است به عبارت دیگر از سرمایه گذاری های كلان صورت گرفته بهره وری كمی شد.در حوزه مسكن نیز باید انحصار سرمایه گذاری از طریق بانك مسكن برداشته شود و صندوق پس انداز مسكن در همه بانك ها ایجاد شود ضمن آنکه این موضوع می تواند در دوره زمانی دو یا سه سال آینده باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: در قانون واگذاری شهرك ها به بخش خصوصی پیش بینی شده اما تاكنون از این محوز استفاده نشده است. تا این لحظه مدافع این هستم که اگر سایر بانک‌های تجاری می‌توانند در حوزه مسکن تجهیز منابع انجام دهند، وارد این حوزه شوند.

تاكید زیادی بر ساخت داریم در حالی كه بهره برداری از موارد ساخته شده كم است به عبارت دیگر از سرمایه گذاری های كلان صورت گرفته بهره وری كمی شد.در حوزه مسكن نیز باید انحصار سرمایه گذاری از طریق بانك مسكن برداشته شود و صندوق پس انداز مسكن در همه بانك ها ایجاد شود ضمن آنکه این موضوع می تواند در دوره زمانی دو یا سه سال آینده باید صورت گیرد

آخوندی افزود: باید مدلهای مختلف تجهیز منابع در بخش مسکن را فعال کنیم و به عنوان نمونه می‌توانیم به بحث دادن مجوز شهرک‌ها و شهرهای جدید به بخش خصوصی را مطرح کنیم که مجوز شهرهای جدید و شهرکها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: دولت باید عمدتا خریدار محصول هزینه برای به مالكیت در آوردن مراكز خدمات رسانی باشد. در حال حاضر 145 بیمارستان در وزارت راه و شهرسازی در حال ساخت است در حالی كه دلیل برمالكیت دولت بر این بیمارستانها وجود ندارد و می توان با واگذاری بیمارستانها به بخش خصوصی، خدمات را دریافت كرد و به خرید خدمات روی آورد.

آخوندی تاكید كرد: ایده جدیدی لازم است تا سرعت، قیمت، كیفیت و حق انتخاب بیشتری را قائل شویم و ما به دنبال نظرها و پیشنهاهای بخش خصوصی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه در افزایش تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن دخالتی ندارد، گفت: آیین‌نامه ایجاد صندوق‌های پس‌انداز مسکن به‌زودی با کمک بانک مرکزی تنظیم و شرایط آن تا دو ماه دیگر اعلام می‌شود.

دولت باید عمدتا خریدار محصول هزینه برای به مالكیت در آوردن مراكز خدمات رسانی باشد. در حال حاضر 145 بیمارستان در وزارت راه و شهرسازی در حال ساخت است در حالی كه دلیل برمالكیت دولت بر این بیمارستانها وجود ندارد و می توان با واگذاری بیمارستانها به بخش خصوصی، خدمات را دریافت كرد و به خرید خدمات روی آورد

عباس احمد آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات خرید مسکن افزایش می‌یابد، افزود: وزارات راه و شهرسازی دخالتی در افزایش تسهیلات خرید مسکن ندارد.

آخوندی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی دخالتی در سقف وام و سود تعیین شده توسط بانک مرکزی ندارد، بنابراین ما معتقد هستیم که بانک مرکزی باید با ایجاد سیستم‌های پس‌انداز و تجهیز منابع مالی، به گسترش بخش مسکن و صنعت ساختمان اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: باید امکان تشکیل انواع صندوق پس‌انداز مسکن توسط همه بانک‌ها ایجاد شود، تا رقابت لازم برای کسب رضایت بیشتر سپرده‌گذاران فراهم شود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منبع : فارس و مهر