تبیان، دستیار زندگی
در ادامه مرور بازار نشر، سری زده ایم به کتاب هایی که با موضوع هنر منتشر یا بازنشر شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار هنر


در ادامه مرور بازار نشر، سری زده ایم به کتاب هایی که با موضوع هنر منتشر یا بازنشر شده اند.

بازار هنر

کتابی جامع درباره خوشنویسی

کتاب «خوشنویسی» حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران وابسته به بنیاد دایره‌المعارف اسلامی (دانشنامه جهان اسلام) از سوی انتشارات کتاب مرجع منتشر شد. در این کتاب جنبه‌های مختلف هنر خوشنویسی از آغاز دوران اسلامی تا آخرین تحولات آن در دهه 2000 میلادی در 4 فصل و 15 گفتار بررسی شده است.از مهم‌ترین مباحث این کتاب روند شکل‌گیری هنر خط، سیر تاریخی کتابت قرآن، تاریخ تحولات خوشنویسی در سرزمین‌های اسلامی شامل ایران، ترکیه، شبه‌قاره هند، مصر، شمال آفریقا، شرق آسیا (چین، مالزی، اندونزی)، خطاطی در دوره معاصر، خطاطی و عرفان، شیوه‌های آموزش خوشنویسی در فرهنگ اسلامی، ابزارها و مواد خطاطی، کاربرد خط در هنرهای دیگر و انواع روش‌های تفنن و ذوق‌ورزی در خوشنویسی است.نویسندگان این بخشها به ترتیب عبارتند از ولی‌الله کاووسی، مهدی صحراگرد، پروفسور شیلا بلر (استاد هنر اسلامی دانشگاه بوستون آمریکا)، آیدین آغداشلو، علیرضا هاشمی‌نژاد، افسانه منفرد و سیدمحمدمجتبی حسینی.در سرتاسر مباحث کتاب «خوشنویسی» از معتبرترین منابع درجه اول و آثار پژوهشگران معاصر به زبانهای فارسی و عربی و ترکی و اردو و انگلیسی و فرانسه استفاده شده است. ترجمه کتاب به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز همزمان در حال انجام است و به زودی منتشر خواهد شد. این کتاب در عین اختصار یکی از جامع‌ترین مجموعه‌هایی است که تاکنون به زبان فارسی درباره هنر خوشنویسی در تمدن اسلامی منتشر شده و به همت گروه هنر و معماری دانشنامه جهان اسلام در 300 صفحه و به قیمت 4500 تومان در کتابفروشی‌های فرهنگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

بازار هنر

کارگردان‌ها از تئاتر می‌گویند

ماریا دلگاو و پل هریتاچ مجموعه مصاحبه هایی با کارگردان های معروف تئاتر دنیا را در کتابی با عنوان «کارگردان‌ها از تئاتر می‌گویند» با عنوان فرعی «در ارتباط با خدایان» تدوین کرده‌اند که با ترجمه‌ای از یدالله آقا عباسی در مجموعه تئاتر و قلم انتشارات قطره منتشر شده است.این کتاب شامل گفتگوهایی است با 17 تن از مشهور ترین کارگردان‌های تئاتر که در سال 1994 در جشن سالگرد شورای هنرهای شهر نمایش در منچستر انگلستان صورت گرفته است. در این گفتگوها، کارگردانان با اشاره به روند شکل‌گیری و رشد تئاتر در سال‌های گذشته ، مسایلی از قبیل: چند فرهنگی، برنامه‌های آثار کلاسیک، گروه‌های تئاتر، اپرا، شکسپیر، فناوری‌های نو، هنر بازیگری، طراحی، جشنواره‌های بین المللی، سیاست و زیبایی، تماشاگر، تئاتر و اجتماع و ... را مطرح کرده‌اند.برخی از این کارگردانان نام‌آور اشخاصی مانند آگوستابوال، پیتر بروک، پیتر اشتاین، جرج لاولی، جاتیندرا ورما، پیتر سلرز، یان کارامیترو، لو دودین، دکلان دانلان، رایرت لپاچ، جاناتان میلر و ... هستند که درباره مهمترین مسایل تئاتری به گفتگو و بحث نشسته‌اند.نویسندگان این کتاب در بخشی از مقدمه اشاره می‌کنند که گستره بین‌المللی این کتاب مشخص کننده شرایط کاری و ملاحظات بیشتر این کارگردان‌هاست. هم شکل و هم محتوای زندگی این افراد از مزرهای ملیت فراتر می‌رود. بیشتر آنها در کشوری کار می‌کنند که حداقل در بخشی از سال، سرزمین بومی آنها نیست. بسیاری از آنها در کشوری دیگر اقامت دائم و یا موقت دارند. همه آنها نمایش‌هایی را از فرهنگ‌های بیگانه کارگردانی کرده‌اند و تجربه نمایش کارهایشان را در سفرهای خارج دارند. این تجربه ها به این گفتگوها، ژرفای بیشتری می‌بخشد و مباحث جدی‌تری مطرح می‌کند.همچین در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «تئاتر در رشد رو به کمالش به مفهوم سیّال و تعریف‌ناپذیر «کار گردان» رسیده است. مفهومی که رهبری و مدیریت را به هنر خلاّقه می‌آمیزد و تجسم عینی و آرمانی آن کسی است که مدیر و مدبر و کاردان و آگاه است. شگفتا که در عصر تقسیم و تجزیه، همه‌ عناصر تئاتر در مفهوم کارگردان به ترکیب منسجم و پویا می‌رسند. تعداد بسیار کمی بخت گام‌زدن در این مسیر را دارند و هر یک مصداق مبحثی نو و دیگر گونه‌اند. پس فرصت دم‌زدن با این کیمیا کاران و نشستن پای صحبت آنان غنیمتی است. آن‌ها همه‌ی کارگردانان دنیا نیستند، اما می‌توان آنها را نمونه‌ جامعه‌ کارگردانان دنیا به شمار آورد.»

کتاب «خوشنویسی» حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران وابسته به بنیاد دایره‌المعارف اسلامی (دانشنامه جهان اسلام) از سوی انتشارات کتاب مرجع منتشر شد. در این کتاب جنبه‌های مختلف هنر خوشنویسی از آغاز دوران اسلامی تا آخرین تحولات آن در دهه 2000 میلادی در 4 فصل و 15 گفتار بررسی شده است
بازار هنر

فرهنگ عکاسی

کتاب فرهنگ عکاسی اثر اسماعیل عباسی هنرمند و مدرس شناخته شده عکاسی از سوی انتشارات سروش به چاپ ششم رسید و منتشر و راهی بازار شد.کتاب حاضر به قصد یاری رساندن به مولفان، مترجمان، دانشجویان و علاقمندان به عکاسی تهیه شده است و ازآن جهت که رشد عکاسی در دو دهه اخیر نیاز به فرهنگ عکاسی را به صورت جدی مطرح کرده است. قابل توجه علاقمندان قرارگرفته و بارها تمدید چاپ شده است.مولف سعی کرده است در این اثر به جزئیات و ظرایف تدوین یک فرهنگ نامه پایبند باشد و تا حدی اثرش را به جهت اطلاعات بیشتر به دایره المعارف عکاسی نزدیک کند. به همین دلیل تلاش دارد واژه هایی که دارای چندین معادل هستند را در مدخل ها بیاورد تا خواننده به مدخل اصلی ارجاع داده شود. در انتهای این اثر که بر اساس فرهنگ الفبایی فارسی تدوین شده واژه نامه انگلیسی- فارسی نیز گنجانده شده است.

چاپ ششم کتاب فرهنگ عکاسی به شکل مصور، همراه با جدول و نمودار در 257 صفحه با تیتراژ یک هزار نسخه به قیمت 115000 ریال توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان هنر عکاسی قرار گرفته است.

عکاسی و نظریه

به زودی هم  کتاب دیگری در زمینه هنر عکاسی بر پیشخوان کتابفروشی ها خواهد نشست. مهدی مقیم نژاد که عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران است، در«عکاسی و نظریه» به بررسی تطبیقی نظریه‌های ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکس پرداخته‌است.این مدرس عکاسی در بخش نظری کتاب جدید خود، نگاهی ساختار گرایانه به مۆلفه‌های درونی رسانه عکاسی به مثابه یک نشانه تصویری دارد و سپس دگرگونی تاریخ عکاسی به واسطه ظهور نظریه پساساختارگرایی را مورد بررسی قرار می‌دهد.مقیم نژاد در بخش عملی کتاب «عکاسی و نظریه» آثار سیندی شرمن عکاس پست مدرن آمریکایی و رابرت فرانک عکاس سوئیسی را به عنوان نمونه‌هایی برتر در دنیای عکاسی تجریه و تحلیل کرده‌است. دو نظریه ساختارگرایی و پسا ساختارگرایی دو نظریه فلسفی عمده در قرن بیستم هستند و به این دلیل نویسنده تلاش کرده میان این دو نظریه تأثیرگذار و عکاسی پیوندی روشمند و آگاهانه برقرار کند.به اعتقاد ناشر(سوره مهر) مخاطبان اصلی کتاب «عکاسی و نظریه» دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به عکاسی و فلسفه می‌باشند.

بازار هنر

گشایش فیلم‌نامه طلسم‌شده فلینی!

فیلم‌نامه‌ای از «فدریکو فلینی» که هرگز به دنیای سینما راه پیدا نکرد، در قالب یک کتاب منتشر شده. این فیلم داستان یک ویولونیست است که در یک سانحه هوایی سقوط می‌کند و قرار بود با بازی «مارچلو ماسترویانی» در نقش اصلی ساخته شود.«ماسترویانی» شخصیت‌ اصلی این فیلمنامه در یک حادثه هوایی در جایی ناشناخته سقوط می‌کند و در آنجا معنای زندگی‌ برای او تغییر می‌کند و به این حقیقت پی می‌برد که مرگ و زندگی دو روی یک سکه است.این فیلمنامه در واقع برای ساخت فیلمی علمی - تخیلی نوشته شد که در آن تمامی احساسات انسانی به نمایش گذاشته می‌شود.«آلدو تاسون»، از بازیگران سینمای ایتالیا در مقدمه این کتاب درباره انتشار فیلمنامه به شکل کتاب نوشت: ساخته نشدن این فیلم در واقع محرومیت بزرگی برای سینماست، اما این فرصت هنوز باقی است که آن را به شکل یک کتاب مطالعه کنیم.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبر آنلاین/مهر/فارس/ایسنا