تبیان، دستیار زندگی
کتاب «جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام» شامل گفتگوی برخی از ژنرال‌های سابق‌ ارتش عراق با پژوهشگران شورای اطلاعات ملی آمریکا به زودی در ایران ترجمه و منتشر می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از دیدگاه فرماندهان صدام


کتاب «جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام» شامل گفتگوی برخی از ژنرال‌های سابق‌ ارتش عراق با پژوهشگران شورای اطلاعات ملی آمریکا به زودی در ایران ترجمه و منتشر می‌شود.

از دیدگاه فرماندهان صدام

کتاب «جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام» نوشته جمعی از محققان و با ترجمه عبدالمجید حیدری، به زودی توسط نشر مرز و بوم وارد بازار کتاب خواهد شد.

این اثر که دومین مجلد از مجموعه کتاب‌هایی به شمار می‌رود که با حمایت شورای اطلاعات ملی آمریکا تهیه شده تا برخی مسائل مربوط به عراق در زمان صدام را از طریق گفتگو با مقامات رژیم سابق عراق توسط افرادی همچون کوین ام. وودز، ویلیامسون مورای و توماس الیزابت ناتان روشن کند.

پیش از این، جلد اول این مجموعه با عنوان جنگ صدام شامل متن گفتگو با سپهبد رعد حمدانی، فرمانده سابق سپاه گارد ریاست‌ جمهوری عراق، توسط نشر مرز و بوم چاپ شده و اکنون، جلد دوم آن با محوریت گفتگو با چهار نفر از افسران عالی‌رتبه عراقی درباره عملیات‌های دریایی، هوایی، اطلاعات نظامی و توسعه توانمندی‌های نظامی ارتش سابق عراق ترجمه شده است.

سرلشکر میسر الطرفه العبیدی، افسر ارشد و یکی از فرماندهان اطلاعات عراق در بخش مرتبط با ایران در طول جنگ، سرلشکر بازنشسته علاءالدین حسین مکی خمس، رئیس ستاد سپاه سوم و فرمانده اداره توسعه رزمی عراق در زمان جنگ با ایران، سپهبد عبید محمدالکعبی فرمانده نیروی دریایی ارتش عراق در سال‌های 1982 تا 1988 و سرلشکر الوان حسون الوان العبوس فرمانده اسکادران و تیپ هوایی در جنگ با ایران افرادی هستند که در این کتاب سخن گفته‌اند.

در بخشی از مقدمه کتاب جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام آمده است: «صدام نسبت به نظامیان حرفه‌ای شاغل در نیروهای دریایی و هوایی، نظر مساعدتری داشت، اما طرف‌های گفتگو در این کتاب همه معتقد بودند که در بررسی مسائل نظامی، همگان باید مراقب می‌بودند که از خطوط قرمز اعتقادی صدام فراتر نروند و یا از اقدامات او انتقاد نکنند.

این اثر که دومین مجلد از مجموعه کتاب‌هایی به شمار می‌رود که با حمایت شورای اطلاعات ملی آمریکا تهیه شده تا برخی مسائل مربوط به عراق در زمان صدام را از طریق گفتگو با مقامات رژیم سابق عراق توسط افرادی همچون کوین ام. وودز، ویلیامسون مورای و توماس الیزابت ناتان روشن کند

ژنرال مکی در پایان گفتگوهایش به این نکته اشاره می‌کند که صدام برای ما یک معما بود: فردی نه کاملاً بد و نه کاملاً خوب، اما بدی در شخصیت او به خوبی می‌چربید. او اغلب از غرایزش بیشتر از عقلش پیروی می‌کرد و با توجه به تمایل شدیدی که به قدرت داشت، از این نظر اساساً شخصیت ضعیفی محسوب می‌شد. روی هم رفته، شخصیت او هم برای خودش و هم برای مردم عراق فاجعه‌بار بود.

ترجمه کتاب جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام به همت نشر مرز و بوم مراحل پایانی چاپ را سپری می‌کند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: مهر