تبیان، دستیار زندگی
«سازمان های امنیتی روس» مصاحبه ها و گفتگوهای پارتیک پنو روزنامه نگار و منتقد فرانسوی با شخصی ناشناس به نام آقای ایکس است که در این گفتگوهای رادیویی که از برنامه ملاقات با آقای ایکس پخش می شود، اسرار محرمانه سازمان های روسی را فاش می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای ایکس


«سازمان های امنیتی روس» مصاحبه ها و گفتگوهای پارتیک پنو روزنامه نگار و منتقد فرانسوی با شخصی ناشناس  به نام آقای ایکس است که در این گفتگوهای رادیویی که از برنامه ملاقات با آقای ایکس پخش می شود، اسرار محرمانه سازمان های روسی  را فاش می کند.


آقای ایکس

سازمان های امنیتی روس. مترجم : محمد سعید عطارها. نشر نو. چاپ اول. تهران.1392. 3300 نسخه.342 صفحه.15500 تومان.

«بحث بر سر پنهانکارترین شخصیت های تاریخ معاصر است. یکی از نگران کننده ترین شان: لاورنتی بریا، کسی که روح لعنتی استالین معرفی اش کرده اند. پلیس مخفی شماره یک و مغز متفکر تصفیه های او، کسی که تدارکات چی اصلی گولاگ بود و میلیونها زندانی را به آنجا فرستاد. مسئول عملی کشتار افسران لهستانی کاتین و همچنین آمر حقیقی قتل تروتسکی. »[1]

قاتل واقعی تروتسکی چه کسی بود؟ چگونه گزارش محرمانه جنایات استالین منتشر شد؟ نقش سازمان های امنیتی در سرکوب جنبش های آزادیخواهانه مجارستان و چکسلواکی چه بود؟ چگونه بورس یلتسین گورباچف را سرنگون کرد؟ پوتین، سرهنگ گمنام کا .گ. ب چطور از جنگ چچن برای کسب قدرت سود برد؟

آقای ایکس و پارتیک پنو در این کتاب می کوشند ضمن پاسخ دادن به این پرسش ها خواننده را با سازو کار پیچیده و مخوف سازمان های امنیتی روسیه آشنا کنند. آقای ایکس کیست؟ هیچ کس نمی داند. اما او از ده سال پیش اسرارش را در رادیو " فرانس انتر" فاش می کند. ماموریتی خطرناک و بی سابقه برای افشای بیرحمانه ترین عملیات مخفی معاصر. پاتریک پنو از 1997  روزنامه نگار و مجری برنامه رادیویی ملاقات با آقای ایکس است. سازمان های امنیتی روس پژوهش جامعی است در وقایع خونباری که در مدت یک قرن ، یعنی از آغاز دوره فرمانروایی استالین تا بخشی از دوران حکومت پوتین در اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه کنونی و همچنین کشورهای معروف به بلوک شرق روی داده است. در این کتاب به رویدادهایی اشاره رفته است که کمتر جایی شنیده شده. تحلیل وی از علل شکست های اولیه ارتش سرخ از ارتش آلمان، قتل های مرموز در کرملین، مرگ مشکوک استالین و مبارزه سهمگین او با یهودیان شوروی و چگونگی به قدرت رسیدن تزارهای جدید در روسیه از مسائلی است که در این کتاب با روایت تازه تری بررسی می شود. در لابه لای بحث های پیش رو نویسنده بریده جراید، اظهار نظرها، مصاحبه ها و مقالاتی که در آن روزگار منتشر شده و یا بر سر زبان ها افتاده بود را نیز گنجانده است. پاتریک پنو که روزنامه نگار و منتقد با سابقه فرانسوی است در رادیو فرانس انتر ، یکی از قدیمی ترین ایستگاه های رادیو یی مرکزی فرانسه است. وی در برنامه ای تحت عنوان گفتگو با آقای ایکس با فرد ناشناسی به بحث می نشیند که اسرار فاجعه باری را فاش می کند. سازمان های امنیتی روس شامل 18 فصل است که عبارتند از: تصفیه ارتش سرخ، استالین و یهودیان، قتل کرملین، کنگره فریب خوردگان، خیابان بوداپست، قاتل واقعی تروتسکی، بهار بسیار زودرس، ویکتور لویی- روزنامه نگار کا. گ . ب، آندورپف مرموز، دنیای وحشت، نیرنگهای انقلاب رومانی، یک انقلاب مخملی، گنجینه حزب کمونیست، سقوط گورباچف، اشباح پلیس مخفی آلمان شرقی، ظهور یک تزار جدید، چچن- اهرم قدرت و لیست سیاه کرملین.

قاتل واقعی تروتسکی چه کسی بود؟ چگونه گزارش محرمانه جنایات استالین منتشر شد؟ نقش سازمان های امنیتی در سرکوب جنبش های آزادیخواهانه مجارستان و چکسلواکی چه بود؟ چگونه بورس یلتسین گورباچف را سرنگون کرد؟ پوتین، سرهنگ گمنام کا .گ. ب چطور از جنگ چچن برای کسب قدرت سود برد؟
این کتاب در 342 صفحه و از طرف نشر نو منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.

«افرادی در امریکا و به ویژه در سازمان سیا هستند که تصمیم دارند از بحران مجارستان بهره برداری کنند. ابزار موثر این افراد همان رادیوی اروپایی آزاد سات. جایی که طرفداران اخبار دروغ گوی سبقت را از روزنامه نگاران واقعی ربوده اند. این دروغ پراکنی ها بیشتر از این جهت برایشان آسان است که از سوی مهاجران ضد کمونیست تایید می شوند، همان مهاجرانی که بعضی شان در گذشته هواخواه متعصب و دو آتشه رژیم فاشیستی دیکتاتور هورتی بوده اند. رادیوی اروپایی آزاد با پخش برنامه هایش به زبان مجاری می کوشد نخست زمینه های اوج گیری جو شور و هیجان های فریبنده در کشور را فراهم اورد و سپس با تحریک حس میهن دوستی مجارستانیها ، آنها را به شورش علیه دولت و سازش ناپذیری بیشتر در قبال آن ترغیب کند» [2]  

پی نوشت:

[1] صفحه 41 کتاب

[2] صفحه 87 کتاب

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان