تبیان، دستیار زندگی
مجله اشپیگل آلمان مدعی شد که همه مکالمات روزمره مردم دنیا که با گوشی‌های هوشمندی همچون «اپل آیفون» و «بلک بری» و یا از طریق سامانه «اندروید» صورت می‌گیرد، شنود می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکالمه با کدام گوشی‌ها شنود می‌شود؟


مجله اشپیگل آلمان مدعی شد که همه مکالمات روزمره مردم دنیا که با گوشی‌های هوشمندی همچون «اپل آیفون» و «بلک بری» و یا از طریق سامانه «اندروید» صورت می‌گیرد، شنود می‌شود.


این عمل غیراخلاقی و غیرقانونی آژانس امنیت ملی آمریکا (N.S.A) برای جاسوسی از مردم دنیا، تنها به گفت و شنودهایشان محدود نمی‌شود بلکه پیامک‌های ارسالی و دریافتی آنها و همچنین محتوای پست الکترونیکی آنها نیز دیده می‌شود.

مکالمه با کدام گوشی‌ها شنود می‌شود؟

ضمن اینکه جاسوس‌های آمریکایی، می‌توانند از طریق تجهیزات نصب‌شده در این گوشی‌ها، محل اختفای هر کسی را به سرعت و به راحتی پیدا کنند.

اشپیگل این مساله را نیز افشا کرده است که در آژانس جاسوسی آمریکا، ادارات کل مجزایی برای هر کدام از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات تلفن همراه هوشمند تشکیل شده که شنودهای دارندگان هر نوع گوشی یا سامانه مخابراتی را به طور مجزا پیگیری کنند و تداخلی در کار یکدیگر نداشته باشند!

آژانس امنیت ملی (National Security Agency ) مشهور به NSA، یک آژانس دولتی آمریکا است که به نحوی زیر نظر سازمان دفاع ایالات متحده آمریکا اداره می‌شود. این سازمان در 4 نوامبر سال 1952 تاسیس شد و وظیفه اصلی آن نظارت بر مخابرات و فعالیت‌های ماهواره‌ای و کشف رمز در ایالات متحده آمریکا می‌باشد. این کار مستلزم مقدار زیادی رمزشناسی (cryptanalysis) می‌باشد. همچنین این سازمان وظیفه حفاظت از مکالمات دولتی و سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا را در مقابل سازمان های مشابه بر عهده دارد که این کار نیز مستلزم مقادیر زیادی رمز نویسی (cryptography) می‌باشد.

مکالمه با کدام گوشی‌ها شنود می‌شود؟

این آژانس از اعضای کلیدی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است و یکی از محرمانه‌ترین سازمان‌های جاسوسی در جهان به شمار می‌آید. البته کار این آژانس محدود به جاسوسی ارتباطات است و جاسوسی انسانی را شامل نمی‌شود. همچنین طبق قانون، فعالیت‌های جاسوسی این آژانس محدود به روابط خارجی است اما در برخی مواقع نظارتهای داخل مرزی را هم شامل می‌شود. این آژانس از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است و یکی از محرمانه‌ترین سازمان‌های جاسوسی در جهان به شمار می‌آید. مرکزاین آژانس در ایالت مریلند است.

مجله اشپیگل آلمان مدعی شد که همه مکالمات روزمره مردم دنیا که با گوشی‌های هوشمندی همچون «اپل آیفون» و «بلک بری» و یا از طریق سامانه «اندروید» صورت می‌گیرد، شنود می‌شود

شنود دایم ارتباطات از راه دور، در سراسر جهان (موبایل، فکس، ای.میل و ارتباطات انفورماتیک) و همچنین دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، در حوزه وظایف سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) است.

استراق سمع بدون کسب مجوز توسط آژانس امنیت ملی

پس از حملات 11 سپتامبر و در اکتبر 2001، جرج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، با استناد به اختیاراتی که ادعا می‌کرد طبق قانون "میهن‌پرستی" (Patriot Act) به وی تفویض شده بود، طی یک دستور محرمانه به آژانس امنیت ملی دستور داد تا بدون تصویب قوانین مربوطه و یا کسب اجازه از دادگاه به فعالیت‌های جاسوسی در داخل آمریکا بپردازد که شامل جاسوسی الکترونیکی ارتباطات تلفنی و اینترنتی می‌شود.

مکالمه با کدام گوشی‌ها شنود می‌شود؟

این در حالی است که بر طبق قانون "تجسس اطلاعات خارجی" (Foreign Intelligence Surveillance Court) استراق سمع شهروندان آمریکایی توسط آژانس امنیت ملی مستلزم کسب مجوز از سه قاضی است.

علی‌رغم غیرقانونی بودن این اقدامات، رئیس‌جمهور آمریکا بارها دستور خود برای جاسوسی از مردم آمریکا را تمدید نمود. پس از این افشاگری‌های اولیه، تکنسینی به نام مارک کلین (Mark Klein) با ارائه مدارکی ثابت نمود که آژانس امنیت ملی با همکاری یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفنی و اینترنتی در حال پیاده‌سازی بزرگترین پروژه استراق سمع تاریخ بشر است.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: ایسنا، مشرق، ویکی پدیا