تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب با ما همراه باشید تا شگفت انگیزترین تصاویر علمی هفته ی گذشته را با هم ببینیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگفت‌انگیزترین تصاویر هفته


در این مطلب با ما همراه باشید تا شگفت انگیزترین تصاویر علمی هفته ی گذشته را با هم ببینیم.

ساختن رعد و برق!

ساختن رعد و برق!

در هوای طوفانی و مه‌آلود تابستان فلوریدا، تعدادی از محققین ورژنی مدرن از تجربه‌ی افسانه‌ای بنجامین فرانکلین را رقم زدند. تنها به جای گره زدن یک کلید به بادبادک، این محققین بالون هایی به داخل ابرهای رعد و برق‌زا فرستادند تا اطلاعاتی از چگونگی ایجاد رعد و برق، زمان و مکان آن کسب کنند. البته این پژوهشگران تا حدودی به خطرات احتمالی این آزمایش بیشتر از فرانکلین آگاه بودند. فرانکلین بنا به گفته همکارانش، هنگامی که در منزل خود آزمایشی با الکتریسیته انجام می داد، دچار شوک الکتریکی شد!

امروزه دانشمندان از خطرات رعد و برق بیشتر می دانند، و البته به همین علت هم اطلاعات کمی تا کنون در این مورد کسب نموده‌اند.

دایره های مسحورکننده

دایره‌های مسحورکننده

دایره های عجیب و غریبی مانند وصله روی زمینی بکر در صحرای نامیب آفریقا دیده می‌شوند. برای ایجاد این دایره های مسحورکننده می توان دلیل‌هایی یافت؛ فرضیه های متعددی از مورچه ها و موریانه ها گرفته تا گازهای از بین برنده‌ی گیاهان که از خاک منتشر می شود. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این دایره ها شاید حاصل رقابت گیاهان برای دریافت منابع زیرزمینی باشد.

در چمنزارهای صحرای نامیب، گیاهان قوی‌تر آب موجود در منابع زیرزمینی و هم چنین مواد مغذی موجود در خاک را در خود می‌کشند، در نتیجه گیاهان ضعیف‌تر اطراف مُرده و از بین خواهند رفت. این امر باعث ایجاد فواصلی بی محصول بر روی زمین می‌شود.

مرجان های صخره‌مانند، در همزیستی با خزه های دریایی زندگی می کنند که هم غذای آنها را تأمین کرده و هم باعث رنگ زیبای مرجان می شود. ولی تهدیدهای زیست محیطی –به خصوص گرمای هوا- باعث سفید شدن مرجان ها و در نهایت مرگ آنها می شود

کِرم کیهانی!

کِرم کیهانی!

تلسکوپ هابل تصویری گرفته است از پدیده‌ای که دانشمندان آن را «کرم کیهانی» می نامند. طول این پدیده نزدیک به 6 تریلیون مایل است و در عمق فضا به آرامی حرکت می کند. بنا به گفته دانشمندان، این پدیده‌ی نجومی در واقع ابری از گاز است که 10 تریلیون کیلومتر کش آمده است. این ابر در حال فروپاشی برای تولد یک ستاره است. اما این پروسه زمان می‌برد، چراکه ستارگان اطراف آن با این جریان مبارزه می‌کنند.

چشمه آب گرم پارک ملی yellowstone

چشمه آب گرم پارک ملی Yellowstone

پارک ملی Yellowstone بهشت چشمه های آب گرم است. اصلی ترین چشمه های آب گرم جهان در این منطقه است؛ اولین پارک ملی امریکا که در سال 1872 برپا شد.

«چشمه بزرگ هفت‌رنگ» (Grand Prismatic Spring) بزرگترین چشمه هم در این پارک و هم در آمریکا است؛ همچنین رنگین‌ترین چشمه. نام این دریاچه نیز به علت هماهنگی رنگ هایش هنگام تجزیه نور، با رنگ های رنگین کمان است: قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی. ابعاد این چشمه 90 متر و عمق آن 50 متر، و دمای آن تا 70 درجه سانتیگراد می رسد.

سفید شدن مرجان ها

سفید شدن مرجان ها

مرجان های صخره‌مانند، در همزیستی با خزه های دریایی زندگی می کنند که هم غذای آنها را تأمین کرده و هم باعث رنگ زیبای مرجان می شود. ولی تهدیدهای زیست محیطی –به خصوص گرمای هوا- باعث سفید شدن مرجان‌ها و در نهایت مرگ آنها می شود؛ پروسه ای که در آن مرجان ها، دوستان خزه‌ای خود را از دست داده و مثل روح سفید می شوند.

نوزاد پاندا دختر است!

نوزاد پاندا دختر است!

نوزاد پاندا که ماه گذشته در باغ وحش ملی Smithsonian  در ایالت واشنگتن متولد شد، دختر است.

مرگ ستاره ها

مرگ ستاره‌ها

ستاره های در حال مرگ که جزو زیباترین پدیده های جهان هستند، در آسمان به صف شده‌اند، و محققان دلیل اصلی آن را نمی‌دانند!

این «پروانه های نجومی» و در واقع تمام سحابی ها، داستان شکل گیری منحصر به فرد خود را دارند و با یکدیگر ارتباطی ندارند. ولی ظاهراً موضوعی آنها را کنار هم جمع کرده است!

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: LiveScience