تبیان، دستیار زندگی
اسرائیل با ادامه‌ی تسخیر سرزمین فلسطینیان برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی خود فشارهای بین‌المللی را نادیده گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه شهرک سازی غیر قانونی صهیونیستها


اسرائیل با ادامه‌ی تسخیر سرزمین فلسطینیان برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی خود فشارهای بین‌المللی را نادیده گرفته است.

شهرک سازی صهیونیست

تل‌آویو زمین‌های کشاورزی واقع در درّه‌ی اردن و قدس (اورشلیم) را به منظور گسترش شهرک‌های غیرقانونی خود در این منطقه تسخیر کرده است.

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری فلسطین هشدار داده‌اند که سیاست رژیم اسرائیل برای سلب مالکیت زمین از فلسطینیان ممکن است سبب بحران انسانی شود.

فیاض عباس، تحلیلگر سیاسی فلسطینی گفت: «اسرائیلی‌ها تلاش کرده‌اند کنترل زمین‌های درّه‌ی اردن را در دست بگیرند... آنان تنها امروز روی این موضوع تمرکز دارند، چرا که این موضوع در رسانه‌ها مطرح است و تمام جهان ناگهان از آن آگاه می‌شود.»

رژیم اسرائیل، پس از شروع مذاکرات به اصطلاح صلح در ماه جولای از برنامه خود برای ساخت 3100 واحد مسکونی دیگر در شرق بیت‌المقدس و اراضی اشغالی کرانه باختری، خبر داد.

جمال جمعه، هماهنگ‌کننده‌ی «کمپین دیوار حائل را نابود کنید» در تاریخ 4 سپتامبر در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت: «اسرائیلی‌ها فعالیت‌های ساخت و ساز خود را از زمان آغاز مذاکرات افزایش داده‌اند و این بدان معناست که آنان درباره مذاکرات صلح جدی نیستند.»

سران اسرائیلی و فلسطینی سوم سپتامبر در آخرین دور از مذاکرات خود با یکدیگر ملاقات کردند.

بنا بر گزارش‌ها، صائب عریقات، رئیس هیات مذاکره کننده فلسطینی و تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم اسرائیل در این جلسه حضور داشتند . این مقام‌های رسمی دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف بیان کردند. با وجود این، در این مذاکرات هیچ توافقی حاصل نشد.

حضور و ادامه گسترش شهرک‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان مانعی جدی را در مسیر تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه موجب شده است.

حدود نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 120 شهرک غیرقانونی که از سال 1967 میلادی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس ساخته شده است، زندگی می‌کنند

حدود نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 120 شهرک غیرقانونی که از سال 1967 میلادی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس ساخته شده است، زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد و بیشتر کشورها شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی قلمداد می‌کنند؛ زیرا زمین‌هایی که این شهرک‌ها در آن ساخته شده در جنگ 1967 اشغال شده‌اند و به همین دلیل مشمول کنوانسیون ژنو که ساخت و ساز در مناطق اشغالی را ممنوع اعلام کرده است، می‌شوند.

مخالفت اتحادیه اروپا با شهرک سازی ها

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه اسرائیلی «جروزالم‌پست»، اتحادیه اروپا گروهی را به اسرائیل اعزام کرده تا درباره آینده شهرک‌سازی در این منطقه رایزنی کند.

این سفر در پی درخواست «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از وزرای خارجه اروپا در این مورد صورت می‌گیرد. تا راهکاری علیه شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی بیابند.

شهرک سازی صهیونیست

اتحادیه اروپا در جولای نیز برای مقابله با اسرائیل در این زمینه محدودیت‌هایی را در مراوده با این رژیم برقرار کرد.چرا که این اتحادیه ادامه شهرک‌سازی اسرائیلی‌ها را اقداماتی مخرب در پیشبرد روند صلح می‌داند.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز در سفر چندی پیش به سرزمین اشغالی با انتقاد از ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل آن را غیرقانونی دانسته بود.

شهرک‌سازی در اراضی فراتر از محدوده موسوم به «حریم سبز» در عرف بین‌الملل نیز غیرقانونی است و این مناطق در مجامع عمومی با عنوان «اراضی اشغالی» شناخته می‌شوند.

مقامات فلسطینی روز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواستند فورا تصمیم خود را در خصوص اعمال محدودیت های بیشتر علیه ساخت شهرک های اسرائیلی در سرزمین های اشغالی فلسطین به اجرا درآورد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از رام الله ، این مقامات فلسطینی اعلام کردند به تعویق انداختن یا لغو دستورالعمل ماه ژوئیه باعث تضعیف مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین خواهد شد که اواخر همان ماه با میانجیگری آمریکا آغاز شده است.

نبیل شعث از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح وابسته به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت از دیدگاه فلسطینیان ، عقب نشینی از این تصمیم باعث ناامیدی درخصوص پیشرفت در روند صلح اسرائیل و فلسطین برپایه راه حل دو کشور خواهد شد.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز در سفر چندی پیش به سرزمین اشغالی با انتقاد از ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل آن را غیرقانونی دانسته بود

وی در مصاحبه با شین هوا افزود اگر اروپا آنچه را که در باره این شهرک ها تصمیم گیری کرده است اجرا نکند ، پیشرفت در مذاکرات صلح غیر ممکن خواهد بود زیرا عقب نشینی از این تصمیم ، دولت اسرائیل را تشویق خواهد کرد به فعالیت های شهرک سازی خود ادامه دهد و این مسئله باعث از بین رفتن راه حل تشکیل دو کشور خواهد شد.

شعث تصریح کرد محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با اتحادیه اروپا در تماس است تا از صحت و سقم گزارش ها درمورد فشار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بر اتحادیه اروپا برای به تاخیر انداختن اجرای این دستورالعمل خود مطلع شود.

حنان عشراوی از اعضای کمیته اجرای سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف ) گفت این دستورالعمل اتحادیه اروپا مثبت است و می تواند به احیای مذاکرات صلح با اسرائیل کمک کند.

یک مقام آمریکایی روز شنبه گفت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از اتحادیه اروپا خواسته است ممنوعیت برنامه ریزی شده کمک مالی اتحادیه اروپا را به سازمان های اسرائیلی در سرزمین های اشغالی فلسطین به تعویق بیندازد.

شهرک سازی صهیونیست

کری که این درخواست را در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مطرح کرد همچنین حمایت کشورهای اروپایی را از مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین خواستار شد که 29 ژوئیه پس از حدود سه سال وقفه ازسر گرفته شده است.

اتحادیه اروپا ماه ژوئیه با ابراز ناامیدی درخصوص ادامه گسترش شهرک های یهودی نشین در سرزمینی که نیروهای اسرائیلی آن را در جنگ سال 1967 خاورمیانه اشغال کردند ، محدودیت هایی را اعمال کرد.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفت کری از اروپایی ها خواست تعویق اجرای دستورالعمل های اتحادیه اروپا را در زمینه کمک به این سازمان های اسرائیلی بررسی کند.

شهرک نشینیان یهودی می گویند کمکی که از اروپا دریافت می کنند ناچیز است اما خیلی ها در اسرائیل نگران پیامدهای اینگونه اقدامات اتحادیه اروپا بر افراد یا شرکت ها در اسرائیل هستند که در داد و ستدهای تجاری با شهرک ها مشارکت دارند.

آخرین دور از مذاکرات اسرائیل و فلسطین سپتامبر سال 2010 برسر فعالیت های شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس به بن بست روبرو شد.

فلسطینیان که مدتهاست خواستار توقف کامل فعالیت های شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس هستند فعالیت های شهرک سازی اسرائیل را مهم ترین عامل بن بست برسر راه تلاش ها برای برقراری صلح بین دو طرف می دانند.

فراوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس، پرس تی وی،واحد مرکزی خبر