تبیان، دستیار زندگی
خداوند، «ربّ العالمین» و رسولش «رحمة للعالمین» است، یعنى تربیت واقعى در سایه هدایت انبیا امكان پذیر است. پیامبر اسلام صلى اللَّه علیه و آله براى همه‏ى انسان‏ها، در همه‏ى اعصار و تمامى مكان‏ها رحمت است و نیازى به پیامبر دیگرى نیست. حتّى ایشان براى ملائكه م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن عین رحمت است

قرآن


خداوند، «ربّ العالمین» و رسولش «رحمة للعالمین» است، یعنى تربیت واقعى در سایه هدایت انبیا امكان پذیر است. پیامبر اسلام صلى اللَّه علیه و آله براى همه‏ى انسان‏ها، در همه‏ى اعصار و تمامى مكان‏ها رحمت است و نیازى به پیامبر دیگرى نیست. حتّى ایشان براى ملائكه مقرب الهى نیز رحمت است.


در مقاله قبل با بهره گیری از تفسیر بعضی آیات قرآن برخی از مصداق های رحمت خدا در قرآن را بررسی کردیم، در این مقاله و در ادامه بحث گذشته به چند مورد دیگر اشاره می کنیم:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ (انبیا ـ 107)

و ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم.

حكومت بندگان صالح بر زمین تبلور لطف و رحمتى است كه در سایه رسالت بدست مى‏آید و هر آنچه از رحمت نبوى صلى اللَّه علیه و آله كه در دنیا و آخرت نصیب افراد مى‏شود، پرتوى از رحمت الهى است.

با یک نگاه کلی می توان نتیجه گرفت که همه‏ى احكام و دستوراتى كه پیامبر اسلام آورده حتّى جهاد، حدود و قصاص و سایر كیفرها و قوانین جزایى، براى جامعه‏ى بشرى رحمت است.

خداوند، «ربّ العالمین» و رسولش «رحمة للعالمین» است، یعنى تربیت واقعى در سایه هدایت انبیاء امكان پذیر است. پیامبر اسلام صلى اللَّه علیه و آله براى همه‏ى انسان‏ها، در همه‏ى اعصار و تمامى مكان‏ها رحمت است و نیازى به پیامبر دیگرى نیست. حتّى ایشان براى ملائكه مقرب الهى نیز رحمت است.

در حدیثى مى‏خوانیم كه جبرئیل به پیامبر صلى اللَّه علیه و آله اظهار داشت كه رحمت تو مرا نیز شامل شد.

در واقع عموم مردم دنیا اعم از مۆمن و كافر همه مرهون رحمت او هستند، چرا كه نشر آئینى را به عهده گرفت كه سبب نجات همگان است، حال اگر گروهى از آن استفاده كردند و گروهى نكردند ، این مربوط به خودشان است و تأثیرى بر عمومى بودن رحمت نمى‏گذارد.

خداوند، «ربّ العالمین» و رسولش «رحمة للعالمین» است، یعنى تربیت واقعى در سایه هدایت انبیا امكان پذیر است. پیامبر اسلام صلى اللَّه علیه و آله براى همه‏ى انسان‏ها، در همه‏ى اعصار و تمامى مكان‏ها رحمت است و نیازى به پیامبر دیگرى نیست. حتّى ایشان براى ملائكه مقرب الهى نیز رحمت است

به هر حال در دنیاى امروز كه فساد و تباهى و ظلم و بیدادگرى از در و دیوار آن مى‏بارد، آتش جنگ ها در هر سو شعله‏ور است، و چنگال زورمندان بیدادگر حلقوم مستضعفان مظلوم را مى‏فشارد، در دنیایى كه جهل و فساد اخلاق و خیانت و ظلم و استبداد و تبعیض هزار گونه نابسامانى آفریده، آرى در چنین جهانى مفهوم" رحمة للعالمین" بودن پیامبر از هر زمانى آشكارتر است.

چه رحمتى از این بالاتر كه برنامه‏اى آورده كه عمل به آن نقطه پایانى است بر همه این ناكامی ها و بدبختی ها و سیه‏روزی ها، آرى او و دستوراتش، برنامه و اخلاقش همه رحمت است رحمتى براى همگان و تداوم این رحمت سرانجامش حكومت صالحان با ایمان بر تمام معموره زمین خواهد بود.

قرآن

هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ (جاثیه ـ 20)

این (كتاب) براى مردم، وسیله‏ى بصیرت و هدایت و براى اهل یقین، مایه‏ى رحمت است.

در اینجا سه موضوع در آیه مطرح شده:" بصائر"،" هدایت" و" رحمت" كه به ترتیب علت و معلول یكدیگرند، آیات روشنگر و شریعت بینا كننده انسان را به سوى هدایت مى‏برد، و هدایت نیز مایه رحمت پروردگار است.

جالب اینكه" بصائر" را براى عموم مردم ذكر مى‏كند، اما هدایت و رحمت را مخصوص كسانى كه اهل یقینند، و باید چنین باشد زیرا آیات قرآن مخصوص قوم و گروهى نیست، بلكه تمام انسانها كه در مفهوم" الناس" جمعند در آن شریكند، بى‏هیچ گونه محدودیتى از نظر زمان و مكان، ولى طبیعى است هدایت فرع بر یقین، و رحمت الهى نیز مولود آن است، و شامل حال همه نمى‏شود.

به هر حال اینكه مى‏گوید: قرآن عین بصیرت و عین هدایت و رحمت است تعبیر زیبایى است كه از عظمت و تأثیر و عمق این كتاب آسمانى حكایت مى‏كند براى آنها كه رهرو راهند و جستجوگر حقند.

تورات

تورات

أَ فَمَنْ كانَ عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى‏ إِماماً وَ رَحْمَةً أُولئِكَ یُۆْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلا تَكُ فِی مِرْیَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا یُۆْمِنُونَ (هود ـ 17)

آیا آن كس كه (همچون پیامبر اسلام) دلیل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پیش از او (نیز) كتاب موسى‏ (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه این خصوصیات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حق‏جو هستند) به او ایمان مى‏آورند، و هر كس از احزاب (و گروه‏هاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است. پس، از آن در تردید مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) از پروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ایمان نیاورند.

از تدبر در آیه می توان نتیجه گرفت که كتب آسمانى و قوانین الهى، راه هدایت و وسیله‏ى رحمت براى مردم هستند. و البته امامت و رحمت باید در كنار هم باشند. اما نکته مورد توجه این است که چرا تنها اشاره به تورات شده؟

همانگونه كه گفتیم یكى از دلائل حقانیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آیه فوق كتب پیشین ذكر شده، ولى تنها از كتاب موسى ذكرى به میان آمده، در حالى كه مى‏دانیم بشارات ظهور پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در انجیل نیز هست.

این موضوع ممكن است به خاطر آن باشد كه در محیط نزول قرآن و ظهور اسلام یعنى مكه و مدینه بیشتر افكار یهود- از میان اهل كتاب- منتشر بوده است و مسیحیان در نقاط نسبتاً دورترى زندگى داشتند، مانند" یمن"،" شامات"، و نجران كه در كوهستان هاى شمالى یمن در فاصله ده منزلى صنعاء واقع شده است.

و یا به خاطر اینكه ذكر اوصاف پیامبر (صلی الله علیه و آله) در تورات به طور جامع تر و وسیع ترى آمده است.

به هر حال تعبیر به" امام" در مورد تورات ممكن است به خاطر این باشد كه احكام شریعت موسى (علیه السلام) به طور كامل در آن بوده و حتى مسیحیان بسیارى از تعلیمات خود را از تورات مى‏گیرند.

گستردگى دامنه رحمت خدا ایجاب مى‏كند كه تمام وسائل حیات ما را تامین كند، ما از یك سو نیاز به كار و كوشش و حركت داریم كه بدون‏ روشنایى روز ممكن نیست، و از سوى دیگر نیاز به استراحت و آرامش كه بدون تاریكى شب كامل نمى‏شود

شب و روز

وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْكُنُوا فِیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (قصص ـ 73)

و از رحمت اوست كه براى شما شب و روز را قرار داد تا در آن آرامش یابید و از فضل او (روزى خود را) بجویید، و باشد كه شكر گزارید.

این آیه سخن از بخش عظیمى از مواهب الهى مى‏گوید كه هم دلیلى است بر مساله توحید و نفى شرك، و هم نمونه‏اى است از نعمت هاى خداوند كه به خاطر آن شایسته حمد و ستایش است، ستایشى كه گواهى است بر مختار بودن او در نظام آفرینش و تدبیر این جهان.

از رحمت الهى است كه براى ما شب و روز قرار داد، تا از یك سو در آن آرامش پیدا كنیم، و از سوى دیگر براى تامین زندگى و بهره‏گیرى از فضل خداوند تلاش كنیم، و شاید شكر نعمت او را بجا آوریم.

آرى گستردگى دامنه رحمت خدا ایجاب مى‏كند كه تمام وسائل حیات ما را تامین كند، ما از یك سو نیاز به كار و كوشش و حركت داریم كه بدون‏ روشنایى روز ممكن نیست، و از سوى دیگر نیاز به استراحت و آرامش كه بدون تاریكى شب كامل نمى‏شود.

امروز از نظر علمى ثابت شده است كه در برابر نور تمام دستگاه هاى بدن انسان فعال و سرزنده مى‏شوند: گردش خون، دستگاه تنفس، حركت قلب، و سایر دستگاهها، و اگر نور بیش از اندازه بتابد، سلولها خسته مى‏شوند و نشاط جاى خود را به فرسودگى مى‏دهد. و بر عكس، دستگاه هاى بدن در تاریكى شب در آرامش و آسایش عمیقى فرو مى‏روند و در سایه آن تجدید قوا و نشاط مى‏كنند.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش قرآن تبیان      


منابع:

تفسیر نور

تفسیر نمونه