تبیان، دستیار زندگی
کابینه روحانی؛ کابینه‌ای ارتباطی است! ارتباطی نه از لحاظ وضعیت آکادمیک بلکه از منظر درک ارتباطی! کابینه یازدهم به خوبی ظرفیت‌های ارتباطی رسانه‌های اجتماعی را درک کرده است و حضور جدی و پررنگ در این رسانه‌ها دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه یاران روحانی در رسانه‌های اجتماعی


کابینه روحانی؛ کابینه‌ای ارتباطی است! ارتباطی نه از لحاظ وضعیت آکادمیک بلکه از منظر درک ارتباطی! کابینه یازدهم به خوبی ظرفیت‌های ارتباطی رسانه‌های اجتماعی را درک کرده است و حضور جدی و پررنگ در این رسانه‌ها دارند.

در این مطلب سعی‌ می‌کنیم، دولتمردان این کابینه را که در رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارند را معرفی کنیم. سکان اصلی دولتمردان امروز فیس‌بوک است که به اعضای دولت در آن می‌پردازیم:

1- محمدجواد ظریف، اجتماعی‌ترین عضو کابینه!

وزیر امور خارجه کشورمان، ظریف در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. به راحتی می‌توان مدعی شد که فعال‌ترین عضو کابینه یازدهم است که در رسانه‌های اجتماعی حضور دارد و درک درست و منطقی از این رسانه‌ها دارد. ظریف در فیس‌بوک فارسی با مردم فارسی حرف می‌زند و روزهای تعطیل مثل جمعه زمان بیشتری را در فیس‌بوک می‌گذراند و سعی می‌کند پاسخگویی کاربران باشد. شعر، عکس و تحلیل به اشتراک می‌گذارد و از اکانت‌های فیکی که با اسم او در سایر رسانه‌های اجتماعی ایجاد شده گله دارد و همچنین از تخریب‌هایی که برخی سایت‌ها… اما در نهایت دست ظریف در رسانه‌های اجتماعی تند است و نشان دهنده یک دیپلمات قهار با درک رسانه‌ای کامل از وضعیت موجود جهان!

فیس بوک کابینه روحانی

2- اسحاق جهانگیری؛ مردی در جلسات

اسحاق جهانگیری که از مدت‌ها پیش صفحه در فیس‌بوک داشت با روی کار آمدن دولت دوباره جان تازه‌ای به آن داده است و حاشیه جلسات خود را به رشته تحریر در می‌آورد. ظرافت خاصی در نوشته‌ها دارد. هرچند که طولانی می‌نویسد اما جذابیت خاص خود را دارد. با اینکه سعی در پرکردن فاصله با نسل جوان فیس‌بوکی دارد اما همچنان کهنه‌کار است حتی در پست‌هایش!

فیس بوک کابینه روحانی

3- بیژن نام‌دار زنگنه؛ مارک و پلوی دولت

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت که فعلا بیشتر از بازدیدهایش محتوا منتشر کرده است نیز به جد در رسانه‌های اجتماعی فعال است. کمی خشک و نفتی است اما کم کم در حال اجتماعی شدن است. با توجه به سن آقای زنگنه واقعا درک و بینش عظیمی در حضور وی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد.

فیس بوک کابینه روحانی

4- مرضیه افخم؛ خانم سخنگو در فیس‌بوک

مرضیه افخم که به تبعیت از ظریف در فیس‌بوک فعال شده است به طور جدی می‌خواهد، پیام‌های کاربران را پاسخ دهد. شاید از حجم پیام‌ها خبر ندارد که چنین تصمیمی گرفته است اما ایمیل شخصی و ایمیل وزارتخانه را منتشر کرده است تا ارتباط مستقیمی با کاربران فیس‌بوک داشته باشد.

فیس بوک کابینه روحانی

5- حسام‌الدین آشنا؛ شخصیت ارتباطی دولت

حسام‌الدین آشنا، استاد دانشگاه ارتباطی که در روز ثبت نام روحانی کنار وی ظاهر شد. نقش رسانه‌ای خود را به درستی تاکنون ایفا کرده است. در حاشیه، کارش را انجام داده و هدایت‌گر جریان رسانه‌ای دولت به شمار می‌رود. البته فعالیت آشنا تنها در فیس‌بوک نبوده بلکه با پست‌های وبلاگی‌اش درباره فراخوان پیشنهادات درباره وزرا و مشاوره‌ها زبان زد است.

فیس بوک کابینه روحانی

5- مشاوران رسمی حسن روحانی! مشاوره فیس‌بوکی

بنظر می‌رسد صفحه گروه مشاوران روحانی نیز توسط حسام الدین آشنا اداره می‌شود. صفحه‌ای که هنوز رشد چندانی نکرده است. زیرا در سایه بوده است. البته به فعالیت بیشتری نیاز دارد تا مخاطب بیشتری جذب کند.

فیس بوک کابینه روحانی

دولت یازدهم در توییتر

فعالیت کابینه یازدهم تنها در فیس‌بوک نبوده، بلکه در توییتر نیز حضور دارند. البته فعلا دکتر ظریف وزیر امور خارجه به صورت رسمی و حرفه‌ای در توییتر فعالیت می‌کند. همانطور که خودش گفته در توییتر به زبان انگلیسی توییت می‌کند. تبریک عید یهودیان و آن دیالوگ معروفش درباره هلوکاست در جهان به شدت بازتاب داشت.

فیس بوک کابینه روحانی

با تمام این تفاسیر، شاید افراد بیشتری از دولتمردان در رسانه‌های اجتماعی فعالیت کنند و این لیست روز به روز بیشتر و بزرگتر شود و شاید هم برخی اشتباه باشند! اما آنچکه مسلم است، حضور دولت در رسانه‌های اجتماعی حتمی و انکارناپذیر است و دامنه فعالیت آنها نیز در رسانه‌های اجتماعی روز به روز بیشتر خواهد بود.

حضور یاران روحانی در رسانه‌های اجتماعی علاوه بر تمام مزایایی که دارد، باعث ایجاد صفحات جعلی (یا غیررسمی) به اسم برخی دیگر از دولتمردان وی در فیس‌بوک شده است. در این مطلب سعی می‌کنیم، لیستی از حساب‌های کاربری جعلی که احتمالا نسبتی با وزرای کابینه تدبیر و امید ندارند، ارائه کنیم:

1- حسن هاشمی، وزیر بهداشت و درمان

2- حسین دهقان، وزیر دفاع

3- عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی

4- محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت

5- حمید چیتچیان، وزیر نیرو

6- محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و سخنگوی دولت

7- محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

ظریف در فیس‌بوک فارسی با مردم فارسی حرف می‌زند و روزهای تعطیل مثل جمعه زمان بیشتری را در فیس‌بوک می‌گذراند و سعی می‌کند پاسخگویی کاربران باشد

8- علی ربیعی، وزیر کار

9- محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی

10- مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری

11- علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

12- عبدالرضا رحمانی، وزیر کشور

13- علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی

14- محمود علوی، وزیر اطلاعات

شاید ایجاد صفحاتی‌‎ با اسم اشخاص نوعی بی‌اخلاقی باشد، زیرا باعث سوء تفاهم‌های می‌شود که اشخاص اصلی از آن مطلع نیستند. به عبارتی، هویت آنها توسط دیگری شکل می‌گیرد! اما یک پیام اساسی دارد و آن این است که دولتمردان باید به طور مستقیم و رسمی خودشان مانند دکتر ظریف در رسانه‌های اجتماعی حضور یابند تا جلوی این بی‌اخلاقی‌ها گرفته شود.

اما می‌توان با فعالیت جدی صفحات به صورت رسمی از طریق فیس‌بوک تایید شوند تا جلوی اکانت‌های فیک گرفته شود. حتی می‌توان وقتی صفحه تایید شد به فیس‌بوک درخواست داد تا اکانت‌های جعلی را حذف کند.

بخش ارتباطات تبیان

منبع: رسانه های اجتماعی