تبیان، دستیار زندگی
در این نقشه کشور ایران با رنگ قرمز مشخص‌شده و آن طور که نمایش می‌دهد هیچ‌گونه حفره و نقطه کور اطلاعاتی در ایران وجود نداشته و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که زیرمجموعه سازمان سیا است موفق شده 14 میلیارد بسته اطلاعاتی شامل بسته تماس‌های صوتی و اینترنتی را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگر و فضای مجازی ایران!


در این نقشه کشور ایران با رنگ قرمز مشخص‌شده و آن طور که نمایش می‌دهد هیچ‌گونه حفره و نقطه کور اطلاعاتی در ایران وجود نداشته و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که زیرمجموعه سازمان سیا است موفق شده 14 میلیارد بسته اطلاعاتی شامل بسته تماس‌های صوتی و اینترنتی را از کاربرهای ایرانی جمع‌آوری کند که این در دنیا بی‌سابقه بوده است.

اسنودن

ادوارد جوزف اسنودن (به انگلیسی: Edward Joseph Snowden)‏ متولد 1984 میلادی، پیمانکار فنی و افشاگر تقلب آمریکایی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی کار می‌کرد. اسنودن در ژوئن 2013 اطلاعات طبقه بندی شده‌ای از برنامه‌های فوق سری ان اس ای از جمله برنامه شنود پریزم را به گاردین و واشینگتن پست لو داد. طبق اسناد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که زیرمجموعه سیا است موفق شده در یک ماه 14 میلیارد بسته اطلاعاتی شامل تماس‌های تلفنی و اینترنتی را از کاربران و مدیران ایرانی جمع‌آوری کند، که این حجم جاسوسی از یک کشور در جهان بی‌سابقه است و نیز تعدادی سند توسط اسنودن -جاسوس سابق سیا- منتشر شده است، این اسناد نشان می‌دهد که ما در فضای مجازی مشکلات امنیتی بسیاری داریم؛ یکی از اسناد فوق سری منتشرشده به نام Boundless Informant نقشه‌ای است که نشان می‌دهد ایران ناامن‌ترین کشور دنیا از نظر امنیت فضای مجازی است.

در این نقشه کشور ایران با رنگ قرمز مشخص‌شده و آن طور که نمایش می‌دهد هیچ‌گونه حفره و نقطه کور اطلاعاتی در ایران وجود نداشته و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که زیرمجموعه سازمان سیا است موفق شده 14 میلیارد بسته اطلاعاتی شامل بسته تماس‌های صوتی و اینترنتی را از کاربرهای ایرانی جمع‌آوری کند که این در دنیا بی‌سابقه بوده است.

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی درباره این اقدام در ارتباط با دیگر کشورها نیز گفت: بعد از ایران، پاکستان، مصر و بافاصله‌ای زیاد کشورهایی مثل افغانستان، عراق و عربستان دیده می‌شوند و کشورهایی چون سوریه، ارمنستان و قزاقستان به نشان امنیت بالا با رنگ سبز مشخص‌شده‌اند و البته این حجم جاسوسی اطلاعات در آمریکا هم سابقه نداشته چون در خود آمریکا دستگاه اطلاعاتی اگر بخواهند اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند با محدودیت‌هایی مواجه هستند که گویا در ایران این محدودیت‌ها وجود نداشته که توانسته‌اند این حجم اطلاعات را جمع‌آوری کنند.

یکی از اسناد فوق سری منتشرشده توسط اسنودن که تحت عنوان پروژه PRISM معروف شده است و در اینترنت با فایل پاورپوینت 42 صفحه‌ای منتشرشده نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2009 "دسترسی کامل" به سرورهای پایگاه‌های بزرگی مانند گوگل و فیس‌بوک و امثال آن‌ها دارد

مۆمن نسب خاطرنشان کرد: در یکی دیگر از سندهای اسنودن، نام سه شرکت دیده می‌شود که تولیدکنندگان کابل‌های فیبر نوری زیردریایی هستند. این سند عنوان می‌کند که شرکت‌های مخابراتی «ورایزن بیزنس»، «واد فون کِیبلز» و «بی تی» جزو شرکت‌هایی هستند که دسترسی نامحدود به اطلاعات را در اختیار برنامه جاسوسی «جی سی اچ کیو» انگلیس قرار داده‌اند. که البته جالب است بدانید اینترنت جمهوری اسلامی هم از طریق کابل‌های تولیدشده توسط همین شرکت‌ها تأمین می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: یکی از اسناد فوق سری منتشرشده توسط اسنودن که تحت عنوان پروژه PRISM معروف شده است و در اینترنت با فایل پاورپوینت 42 صفحه‌ای منتشرشده نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2009 "دسترسی کامل" به سرورهای پایگاه‌های بزرگی مانند گوگل و فیس‌بوک و امثال آن‌ها دارد. وی ادامه داد: فاز اول این پروژه در سال 2007 با دسترسی کامل به بانک اطلاعاتی شرکت مایکروسافت کلید خورده و اکنون تمام شرکت‌های اینترنتی آمریکایی را تحت پوشش دارد.

اسنودن

او درباره این دسترسی ابراز کرد: منظور از این دسترسی یعنی اینکه دسترسی فیزیکی به اطلاعات سایت‌ها دارند و بر اساس قانون پاتریوت اکت یا وطن‌پرستی آمریکا (USA Patriot Act)، آن‌ها برای دسترسی به اطلاعات کاربران اینترنت حتی نیازی به دستور محاکم قضایی هم ندارند و مستقیماً اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و به هر شکل صلاح بدانند بکار می‌گیرند یا حتی کاربری را حذف کرده یا اطلاعات او را تغییر می‌دهند و به نوعی حکومت‌نظامی در اینترنت برپا کرده‌اند؛ زیرا در اینترنت کیث بی الکساندر (Keith B. Alexander)، ریاست کنونی آژانس امنیت ملی آمریکا که به صورت همزمان ریاست "فرماندهی سایبری آمریکا" (United States Cyber Command) و ریاست "سرویس امنیت مرکزی" (Central Security Service) این کشور را نیز در اختیار دارد، حکمرانی می‌کند.

مۆمن نسب با بیان اینکه اولویت اصلی ما بومی کردن نرم‌افزار و سخت‌افزار محیط فضای مجازی است، تصریح کرد: متأسفانه کمتر کاری در این زمینه انجام شده است و به عنوان مثال ما یک موتور جستجوی قوی یا سرویس ایمیل قدرتمند نداریم و اغلب قطعات کلیدی یا پک کامل رایانه‌ها، سرورها و گوشی‌های تلفن همراه را از شرکت‌های آمریکایی و اسرائیلی با چند واسطه خریداری می‌کنیم درحالی‌که این‌ها مسائل مهمی است که باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشید.

سیاست گوگل صهیونیستی است

مۆمن نسب اظهار کرد: اگر دقت کنیم بیشتر مشکلاتی که ایران را دچار این همه معضل و مردم ما را تبدیل به برده‌های مجازی استعمارگران نوین کرده است در زیرساخت‌های مخابراتی است زیرا اغلب زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ایران در استعمار کشور آمریکاست، این باعث شده است که ما از نظر فرهنگی هم بسیار تأثیرپذیر باشیم؛ به عنوان مثال وقتی برای جستجوی یک واژه وارد سایت صهیونیستی گوگل می‌شویم، حرف اول کلمه را که وارد می‌کنیم، یک سری پیشنهادهای بی‌ربط ارائه می‌دهد، اگر از آن کلمات صرف‌نظر شود و به جستجو ادامه دهیم، تصاویر و محتوای بی‌ربط دریافت می‌شود. این سیاست محتوایی خاص برای ما ایجاد کرده که صهیونیستی است.

در این نقشه کشور ایران با رنگ قرمز مشخص‌شده و آن طور که نمایش می‌دهد هیچ‌گونه حفره و نقطه کور اطلاعاتی در ایران وجود نداشته و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که زیرمجموعه سازمان سیا است موفق شده 14 میلیارد بسته اطلاعاتی شامل بسته تماس‌های صوتی و اینترنتی را از کاربرهای ایرانی جمع‌آوری کند که این در دنیا بی‌سابقه بوده است

وقتی وارد جستجوها می‌شویم و تصویری را انتخاب می‌کنیم در واقع وارد سایتی می‌شویم که نتیجه جستجوی ما اصلاً نباید ما را آنجا ببرد یا اینکه کمپانی گوگل در قالب راهکارهای بهینه‌سازی موتورهای جستجو ما را مجبور می‌کند از الگوریتم خاصی استفاده کنیم تا با استفاده از محتواهای مستهجن و مبتذل، بازدید سایت‌مان را افزایش دهد؛ به این معنی که اگر فلان متن یا تصویر غیراخلاقی در مطلب ما باشد بازدید بیشتری از طریق گوگل به سمت ما می‌آید و این یعنی سیاست‌گذاری محتوایی اسرائیل در خاک جمهوری اسلامی ایران! یادمان نرود که سال گذشته رئیس پر بازدیدترین سایت ایران یعنی گوگل در یک همایش در تل‌آویو، از رژیم صهیونیستی تمجید کرد و به نمایندگی از کارمندان خود با صدای بلند گفت: ما عاشق اسرائیل هستیم!

و در آخر شایان ذکر است که "استفان اسوالفورس" استاد دانشگاه شهر اومئا سوئد با ارسال نامه ای به کمیته نوبل، پیشنهاد نامزدی "ادوارد اسنودن" برای دریافت جایزه صلح را مطرح کرد. وی در این نامه نوشته است اسنودن با اقدام خود به ایجاد جهانی بهتر و ایمن تر کمک کرده است. این استاد دانشگاه همچنین اقدام کمیته نوبل در اهدای جایزه صلح سال 2009 به "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا را اشتباه دانست. پیش از این نیز یک نماینده دومای روسیه، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا را گزینه مناسبی برای دریافت جایزه صلح نوبل دانسته بود. گفتنی است اسنودن در حال حاضر از سوی دولت آمریکا تحت تعقیب بوده و در صورت بازداشت احتمالا به محکومیت سنگین از جمله اعدام و یا حبس ابد محکوم می شود.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رجانیوز / تابناک / ویکیپدیا