تبیان، دستیار زندگی
از سخنان نورانی معصومان استفاده می‌شود که تمام محدودیت‌ها و موانع که تا آن زمان از برپایی حکومتی جامع و جهانی جلوگیری می‌کرد، از سر راه امام مهدی برداشته می‌شود و آن حضرت، اهداف معصومان را تحقق خواهد بخشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه های حکومت مهدوی

ظهور


روایات و قرائن مختلف، ثابت کرده است که سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) به طور دقیق، همان روش حکومتی پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) امام علی (علیه السلام) و دیگر امامان (علیهم السلام) است. البته نباید از نگاه دور داشت که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) به جهت محدودیت ها و موانع تحمیل شده فراوانی، نتوانستند تمام اهداف خود را تحقق بخشند.

از سخنان نورانی معصومان (علیهم السلام) استفاده می شود که تمام محدودیت ها و موانع که تا آن زمان از برپایی حکومتی جامع و جهانی جلوگیری می کرد، از سر راه امام مهدی (علیه السلام) برداشته می شود و آن حضرت، اهداف معصومان را تحقق خواهد بخشید.

انقلاب حضرت مهدی (علیه السلام) و حكومت وی بر اساس آنچه كه از آیات وروایات بدست می آید یك پدیده منحصر به فرد در تاریخ جهان و بشریت به حساب می آید این حكومت تمام ایده های بشریت را كه به صورت یك دغدغه در طول تاریخ مطرح بوده جامه ی عمل خواهد پوشاند و واژه انسانیت و انسان بودن رادر عمل معنی خواهد نمود و دین را، به عنوان هادی بشر به سوی سعادت در زندگی فردی واجتماعی انسانها، پیاده خواهد نمود و از همه مهمتر عدالت را، كه یكی از آرمانهای دست نیافتنی بشر در طول تاریخ بوده است به طور كامل پیاده خواهد نمود .

برنامه های حکومتی حضرت مهدی (علیه السلام) را با توجه به روایات فراوانی که درباره حکومت آن منجی موجود است، می توان در سه محور خلاصه کرد: فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.

1ـ برنامه های فرهنگی

در انجام برنامه فرهنگی، محورهای مهم عبارت اند از :

الف)احیای کتاب وسنت:

امام علی (علیه السلام) می فرماید: «در روزگاری که هوای نفس حکومت می کند، (امام مهدی(عج) ظهور می کند و) هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می سازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می گرداند و آن را حاکم برجامعه می سازد». (نهج البلاغه، ترجمه ابوالقاسم پاینده، خطبه 138)

از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حکومت عدل مهدوی، اموال و ثروت (بیت المال )به طور مساوی بین مردم تقسیم می شود. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند، اموال را به طور مساوی تقسیم می کند و درمیان خلق به عدالت رفتار می کند»

ب)تقویت عقل:

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «زمانی که قائم ما قیام می کند، دست خود را بر سر بندگان خواهد نهاد و عقل های ایشان را جمع می کند و عقل آنها را به کمال خواهد رساند». (کمال الدین وتمام النعمه، شیخ صدوق، ج2، ص 675)

ج)رشد چشمگیر و بی سابقه دانش:

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «در زمان امام مهدی (علیه السلام) به شما حکمت و دانش داده می شود، تا آنجا که زن در درون خانه اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) می کند.» (بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج52، ص352)

می دانیم که رفتار صحیح، ریشه در علم و دانش گسترده دارد که این روایت شریف، حکایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهل بیت دارد.

د)مبارزه با بدعت ها:

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «هیچ بدعتی را وانگذارد مگر اینکه آن را برپا خواهد داشت.» (بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج58، ص11)

بدعت به معنای داخل کردن اندیشه و آرای شخصی در دین و دینداری است. حضرت حجت با چیزهایی که از تمایلات شخصی و هواهای نفسانی وارد دین شده، مبارزه می کند.

2ـ برنامه های اقتصادی

برنامه های اقتصادی در حکومت حضرت مهدی(عج) به صورت مطلوبی تدوین شده تا ابتدا امر تولید، سامان یابد و از منابع طبیعی بهره برداری شود و سپس ثروت به دست آمده، به شکل عادلانه بین همه طبقات توزیع گردد.

دوران حاکمیت حضرت، جهت گیری اقتصادی در موارد ذیل است :

رحمت
الف) بهره وری از منابع طبیعی:
به برکت حکومت حضرت مهدی(علیه السلام)، آسمان سخاوتمندانه می بارد و زمین بی دریغ ثمر می دهد.

امام علی (علیه السلام) فرمود: «و چون قائم ما قیام کند، آسمان باران می ریزد و زمین گیاه بیرون می آورد» (منتخب الاثر، لطف الله صافی گلپایگانی، ص 203)

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «تمام گنج های زمین برای او آشکار می گردد». (کمال الدین، ج2، ص 386و 394، باب 34، ح6)

ب)توزیع عادلانه ثروت:

از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حکومت عدل مهدوی، اموال و ثروت(بیت‌‌المال) به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شود. امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: «وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند، اموال را به طور مساوی تقسیم می کند و در میان خلق به عدالت رفتار می‌کند.»(غیبت نعمانی، ص 237، باب 13)

همچنین فرمود: «امام مهدی (علیه السلام) میان مردم به مساوات رفتار می کند؛ به گونه ای که کسی پیدا نشود که نیازمند زکات باشد». (بحارالانوار، ج51، ص 39)

ج)عمران وآبادانی:

در حکومت آن حضرت، تولید و توزیع به گونه ای سامان دهی می شود که همه جا به نعمت و آبادانی می رسد. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «در تمام زمین، هیچ ویرانه ای نمی ماند، جز اینکه آباد گردد.»(کمال الدین، ج2، ص 394 و 368)

امام علی (علیه السلام) می فرماید: «در روزگاری که هوای نفس حکومت می کند، (امام مهدی (عج) ظهور می کندو) هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می سازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می گرداند و آن را حاکم برجامعه می سازد»

3ـ برنامه های اجتماعی

در حکومت عدالت گستر مهدوی، به سبب اجرای برنامه ها براساس تعالیم قرآن و عترت، محیط زندگی زمینه ای برای رشد و تعالی افراد خواهد بود. در این زمینه، روایات فراوانی رسیده است که به پاره ای از آنها اشاره می کنیم.

الف)گسترش امر به معروف و نهی از منکر:

در حکومت جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر به صورت گسترده به اجرا گذاشته خواهد شد. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «مهدی (علیه السلام) و یاران او، امر به معروف و نهی از منکر می کنند.» (بحارالانوار، ج51، ص 47)

ب)مبارزه با فساد و رذایل اخلاقی:

حضرت به مبارزه عملی با فساد و تباهی و زشتی می پردازد؛ چنان که در دعای شریف ندبه می خوانیم:

«این طامس آثارالزیغ و الاهوآء، این قاطع حبآئل الکذب و الافترآء...؛ کجاست آن که ریسمان های دروغ و افترا را ریشه کن خواهد کرد و کجاست آن که آثار گمراهی و هوا و هوس را نابود خواهد ساخت...؟! (دعای ندبه)

ج)عدالت قضایی:

اوست که قسط و عدل را در سطح جامعه حاکم می سازد و هم عالم را پر ازعدل و دادگری می کند.

امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «وقتی او قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن می گردد و آن حضرت ترازوی عدالت را در میان خلق نهد. پس(چنان عدالت را جاری کند که ) هیچ کس بر دیگری ستم روا ندارد». (اعلام الوری، حسین بن الحسن دیلمی، ص 434)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش مهدویت تبیان   


منابع:

بحارالانوار، ج51

کمال الدین، ج2

سایت راسخون

سایت یاران انتظار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.