تبیان، دستیار زندگی
مدتهاست ورزش ایران روی ابرها سیر می‌کند. ابتدا والیبال در لیگ جهانی خوش درخشید، سپس نوبت به فوتبال رسید که با شکست کره جنوبی در خانه به عنوان پنجمین تیم جهان راهی برزیل شد و حالا قهرمانی کشتی آزاد ایران پس از 12 سال.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهرمانی کشتی، چیزی شبیه یک معجزه

قهرمانی کشتی ایران


مدتهاست ورزش ایران روی ابرها سیر می‌کند. ابتدا والیبال در لیگ جهانی خوش درخشید، سپس نوبت به فوتبال رسید که با شکست کره جنوبی در خانه به عنوان پنجمین تیم جهان راهی برزیل شد و حالا قهرمانی کشتی آزاد ایران پس از 12 سال. این پازل موفقیتها الان با قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در بوداپست مجارستان کامل شده، آن هم یک سال پس از آنکه کشتی ایران در المپیک لندن قهرمانانه نتیجه گرفت.

پس از آنکه تیم کشتی آزاد ایران در روز اول مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان به وسیله حسن رحیمی و رضا یزدانی دو مدال طلا گرفت، خوش‌بینی‌ها برای قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران پس از گذشت دوازده سال از آخرین قهرمانی ایران بتواند دوباره این عنوان را تکرار کند زیاد شد. با این حال در روز دوم اتفاقات آنطور که باید رقم نخورد و ایران تنها توانست توسط اسماعیل‌پور و لشگری به مدال برنز دست یابد. بعد از این دو مدال برنز که شانس ایران را برای کسب مقام قهرمانی بسیار کم کرد، بسیاری قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران را یک معجزه دانستند که تنها با باخت حریف روسی عزت الله اکبری و گرفتن مدال توسط جانشین صادق گودرزی رقم می‌خورد. بسیاری از رسانه‌ها با ناامیدی تمام از پرپر شدن یک رویا می‌گفتند و حتی گزارشگر باسابقه تلویزیون که برای پخش این مسابقات به بوداپست مجارستان رفته بود، در گزارشهایش اعلام کرد که "قطعا" ایران دستش از قهرمانی کوتاه خواهد ماند. البته این پیش‌بینی یا به عبارتی بهتر ‌پیش‌گویی از جایی ناشی می‌شد که کسی به اکبری امیدی نداشت و همه او را با وجود قرعه نسبتا آسانش یک "پیش بازنده" می‌دانستند. با این حال کشتی‌های دلاورانه‌ی اکبری با شکست ناباورانه حریف روسی‌اش برابر کشتی‌گیر ناشناخته هندی همراه شد تا شانس ایران به طرز معجزه ‍ آسایی بالا برود.

ایران در این رقابتها با دو مدال طلا، یک نقره و دو برنز قهرمان شد تا بالاتر از روسیه و گرجستان جام قهرمانی را بالای سر برود؛ نتیجه‌ای که با تفقد مقام معظم رهبری روبه‌رو شد و ایشان در پیامی محبت‌آمیز این قهرمانی را تبریک بگویند.

قهرمانی کشتی ایران

رقابت‌های وزن 74 کیلوگرم شکست کاباهر هوبژتی از روسیه مقابل یاداو از هند اولین حادثه بزرگ بود که ایران انتظارش را می‌کشید. باخت این کشتی‌گیر هندی مقابل جردن باروفس قهرمان جهان و المپیک از آمریکا باعث شد تا نماینده روس‌ها بدون هیچ بردی حذف شود. در این شرایط ایران تنها به مدال عزت‌الله اکبری احتیاج داشت تا قهرمان جهان شود. اکبری که پیش از این تجربه بین‌المللی بسیار کمی داشت و تنها در آسیا برنز گرفته بود، قدم به قدم پیش رفت و اوج گرفت.

او ابتدا الکساندر بورکا از مولداوی را 10 بر 2 برد سپس یاکوب ماکاراشویلی از گرجستان را 7 بر صفر شکست داد و مقابل مورا بلانکو از کوبا هم 5 بر 2 پیروز شد. تاکاتانی از ژاپن قربانی بعدی جانشین صادق گودرزی بود (با نتیجه 6 بر 4) تا ملی‌پوش 74 کیلوگرم ایران خود را در نیمه نهایی ببیند.

اکبری در نیمه نهایی هم با نتیجه 4 بر 3 رشید قربان‌اف از ازبکستان را برد و فینالیست شد. حریف اکبری در فینال هم باروفس نامدار بود که در مصاف نهایی قهرمان جوان ایران با وجود کشتی دلاورانه‌اش برابر حریف آمریکایی شکست خورد اما با همان مدال پرارزشش شرایط را برای قهرمانی ایران فراهم کرد. ایران در این رقابتها با دو مدال طلا، یک نقره و دو برنز قهرمان شد تا بالاتر از روسیه و گرجستان جام قهرمانی را بالای سر برود؛ نتیجه‌ای که با تفقد مقام معظم رهبری روبه‌رو شد و ایشان در پیامی محبت‌آمیز این قهرمانی را تبریک بگویند. در این پیام آمده است:

بسمه تعالی

از اینکه با کوشش و جدیت خود دل مردم کشور را شاد کردید، متشکرم.

سید علی خامنه ای

قهرمانی کشتی ایران
همچنین دکتر حسن روحانی رییس جمهور هم در پیامی این قهرمانی را تبریک گفت.در پیام رییس جمهور هم آمده است:
درخشش مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد کشورمان و کسب مقام قهرمانی در مسابقات جهانی کشتی در بوداپست مجارستان، نشان دیگری از شایستگی‌ها و توانمندی‌های جوانان رشید این سرزمین است. اهتزاز پرچم باشکوه کشورمان به میمنت این پیروزی برگ زرین دیگری در کارنامه جوانان عزیز ما خواهد بود. اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از مربیان، کادر فنی و قهرمانان تیم ملی کشتی، این حضور افتخارآمیز را به همه ملت ورزش‌دوست کشورمان تبریک و تهنیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال عزت و سربلندی هر چه بیشتر را برای همگان مسالت دارم.

نتیجه کلی رقابت‌ها که به قهرمانی ایران منجر شد

در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان جهان در بوداپست مجارستان، برای ایران حسن رحیمی (55 کیلوگرم) و رضا یزدانی (96 کیلوگرم) مدال طلا گرفتند، عزت‌الله اکبری (74 کیلوگرم) به مدال نقره رسید، مسعود اسماعیل‌پور (60 کیلوگرم) و احسان لشگری (84 کیلوگرم) به مدال برنز دست یافتند، کمیل قاسمی (120 کیلوگرم) دهم شد و مهدی تقوی (66 کیلوگرم) به مقام بیست‌و‌یکم قناعت کرد.بدین ترتیب تیم ایران با 46 امتیاز قهرمان شد، روسیه با 44 امتیاز به نایب‌قهرمانی رسید و گرجستان با 29 امتیاز بر سکوی سوم ایستاد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان