تبیان، دستیار زندگی
نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گـفت: مشکلات مردم در حوزه سلامت، امنیت جانی پرستاران را تهدید می کند به گونه ای که بارها شاهد ضرب و شتم پرستاران و سوپروایزرها از سوی بیماران و همراهان آنها بوده ایم و این مسئله به امری عادی تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرستارانی که کتک می خورند!


نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گـفت: مشکلات مردم در حوزه سلامت، امنیت جانی پرستاران را تهدید می کند به گونه ای که بارها شاهد ضرب و شتم پرستاران و سوپروایزرها از سوی بیماران و همراهان آنها بوده ایم و این مسئله به امری عادی تبدیل شده است.

پرستار

سیفعلی نصرتی، اهمیت سلامت را برای جامعه هم وزن امنیت خواند و افزود: حتی در احادیث و روایات دینی ما نیز از سلامت و امنیت به عنوان دو نعمت یاد شده است اما متاسفانه در ارکان مختلف کشور اعم از دولت و مجلس، به موضوع سلامت آن طور که باید و شاید ارزش داده  نمی شود و گاهی مسئولان و تصمیم گیران در مقوله سلامت به راحتی کنار می آیند.

وی ادامه داد: مشکلات مردم عادی در حوزه سلامت واقعا غوغا می کند و در بخش درمان کسانی که پول و مقام دارند با مشکلات کمتری روبرو هستند و مسایل درمانی بیشتر گریبان کسانی را گرفته است که نه پولی دارند و نه مقامی.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری، پرستاران را مهمترین و بزرگترین جمعیت تیم سلامت برشمرد و گفت: جامعه پرستاری نیز در داخل نظام سلامت است و وقتی به کل سلامت نگاه جدی نباشد قطعا پرستاری هم در این شرایط نمی تواند وضعیت خوبی داشته باشد.

وی افزود: زمانی که به سلامت در سطح کلان جامعه یک نگرش خوب وجود داشته باشد، آن موقع مشکلات پرستاری هم خود به خود حل می شود و وقتی سلامت در اولویت نباشد طبیعی است که نه تنها پرستاران و مشکلات آنها دیده نمی شود، بلکه سلامت مردم و دغدغه های آنها نیز در این بین نادیده گرفته می شود .

متاسفانه مشکلات مردم در حوزه سلامت به جایی رسیده است که در برخی موارد امنیت جانی و شغلی پرستاران را تهدید می کند به گونه ای که بارها شاهد ضرب و شتم پرستاران  و سوپروایزرها در مراکز درمانی از سوی بیماران و همراهان آنها بوده ایم واین مسئله به امری عادی تبدیل شده است

نصرتی خاطر نشان کرد: متاسفانه مشکلات مردم در حوزه سلامت به جایی رسیده است که در برخی موارد امنیت جانی و شغلی پرستاران را تهدید می کند به گونه ای که بارها شاهد ضرب و شتم پرستاران  و سوپروایزرها در مراکز درمانی از سوی بیماران و همراهان آنها بوده ایم واین مسئله به امری عادی تبدیل شده است.

هر تخت بستری در ایران كمتر از یك پرستار دارد

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به كمبود پرستار در كشور، گفت: استانداردهای ایران برای نسبت پرستار به ازای هر تخت 7/1 است اما حقیقت این است كه اكنون به ازای هر تخت بستری ، كمتر از یك پرستار وجود دارد. مسعود فلاحی افزود: هم اكنون در بهترین شرایط نسبت پرستار به ازای هر تخت بستری در كشور 7/0 ، است.نسبت پرستار به تخت بستری در شرایط مختلف از جمله بخش داخلی و بخش مراقبت های ویژه با یكدیگر متفاوت است اما به هرحال مراكز درمانی ما با كمبود پرستار مواجه هستند كه البته این موضوع فقط خاص كشور ما نیست و یك مشكل جهانی است.

شركت های تامین نیروی پرستاری می توانند در هر زمان كه بیمارستان با مشكل كمبود پرستار مواجه شد، نیروی (نیروهای پاره وقت) خود را به مراكز درمانی بفرستد.این در حالی است که هم اكنون بیش از 200 هزار پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی مشغول فعالیت هستند

فلاحی با بیان اینكه پرستاران به دلیل كمبود نیروی انسانی با مشكل بازنشستگی هم مواجه هستند، اظهار داشت: طبق قانون، پرستاران با داشتن 20 سال سابقه كار می توانند بازنشسته شوند اما بیمارستان ها و و روسای دانشگاه های علوم پزشكی با بازنشستگی آنان موافقت نمی كنند چراكه نیروی جایگزین این پرستاران را ندارند. یكی از راهكارهای برطرف كردن كمبود پرستار در كشور، تغییر قوانین مربوط به پرستاران است.

فلاحی افزود: به طور مثال ، یك پرستار طی یك نوبت كاری در بیمارستان باید 175 ساعت در ماه كار كند درحالیكه بسیاری از پرستاران به دلایل شرایط زندگی نمی توانند این ساعات را كار كنند.

پرستار

وی تصریح كرد: این درحالی است كه اگر قوانین كار پاره وقت داشته باشیم و پرستاران بتوانند در ماه 80 تا 100 ساعت كار كنند ، آن گروه از پرستاران كه به دلایل این مشكلات كار خود را ترك كرده اند به كار خود بازمی گردند و بخشی از مشكل كمبود پرستاران ما برطرف خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، راه اندازی شركت های تامین نیروی پرستاری را یكی دیگر از راهكارهای برطرف كردن كمبود پرستار در كشور عنوان كرد و گفت: شركت های تامین نیروی پرستاری می توانند در هر زمان كه بیمارستان با مشكل كمبود پرستار مواجه شد، نیروی (نیروهای پاره وقت) خود را به مراكز درمانی بفرستد.این در حالی است که هم اكنون بیش از 200 هزار پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی مشغول فعالیت هستند.

فلاحی افزود: از سوی دیگر بسیاری از پرستارانی كه بازنشسته شده اند تمایل به ادامه كار دارند درحالیكه طبق قوانین كشور این امكان وجود ندارد اما اگر به طور خاص برای پرستاران شرایطی فراهم شود كه پس از بازنشستگی هم با حقوق و مزایا مشغول كار شوند، كمبود پرستار تا حدی جبران خواهد شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : ایرنا و مهر