تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار به منظور تنظیم بازار تخم مرغ، گفت: بر اساس مصوبه دیروز ستاد تنظیم بازار که به تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ 4250 تومان تعیین شد، ضمن اینکه صادرات تخم م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخم مرغی ترین جلسه تنظیم بازار!


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار به منظور تنظیم بازار تخم مرغ، گفت: بر اساس مصوبه دیروز ستاد تنظیم بازار که به تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ 4250 تومان تعیین شد، ضمن اینکه صادرات تخم مرغ ممنوع و تعرفه واردات آن حذف شد.

تخم مرغ

حسن رادمرد با تشریح جزئیات نتایج جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار به منظور تنظیم بازار تخم مرغ که در پی دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور تشکلها و فعالان حوزه تخم مرغ برگزار شد، گفت: در این جلسه مقرر شد که قیمت تخم مرغ در تمام کشور یکسان باشد، ضمن اینکه مشکلات تامین ارز برای واردات نهاده ها صورت گرفته و گمرک نیز کار ترخیص آن را به سرعت انجام دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس تصمیم دیروز ستاد تنظیم بازار، هر تولید کننده و توزیع کننده باید تخم مرغ را به موقع عرضه کند و حق ندارد بیش از یک هفته تخم مرغ را در انبار خود نگه دارد چرا که این امر مصداق بارز احتکار محسوب می شود و با متخلفان برخورد خواهد شد، البته مغازه داران نیز از این تصمیم مستثنی نیستند.

رادمرد از دیگر مصوبات این جلسه را آزاد شدن تعرفه واردات تخم مرغ عنوان و تصریح کرد: واردات تخم مرغ با تعرفه صفر آزاد شد و واحدهای تولیدکننده شیرینی و شکلات می توانند مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند، ضمن اینکه صادرات تخم مرغ نیز ممنوع است. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ 4250 تومان تعیین شد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین در حوزه تولید نیز مصوب شد تا مرغداری‌های تخم گذار به هر میزان که مورد نیازشان باشد، نهاده ها را از شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان های معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استانها بدون محدودیت دریافت کنند.

به گفته رادمرد، نهاده ها بدون هیچ گونه محدودیتی در توناژ در اختیار مرغداری‌ها قرار خواهد گرفت تا بحث افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید تخم مرغ منتفی شود.

قیمت تخم مرغ اخیرا در بازار با حدود 30 درصد افزایش از شانه‌ای 6900 تومان به بیش از 9 هزار تومان رسیده است.

واردات تخم مرغ با تعرفه صفر آزاد شد و واحدهای تولیدکننده شیرینی و شکلات می توانند مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند، ضمن اینکه صادرات تخم مرغ نیز ممنوع است. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ 4250 تومان تعیین شد

انبار تخم مرغ مساوی با احتکار

مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از این پس هر تولیدکننده، توزیع‌کننده و بنکداری که تخم‌مرغ را بیش از یک هفته در انبار ذخیره کند به عنوان محتکر با او برخورد قانونی می‌شود.

علی پورکاوه از ممنوعیت صادرات تخم مرغ و واردات آزاد آن به کشور خبر داد و افزود: براساس جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار مقرر شد قیمت‌ غرضه تخم مرغ در سراسر کشور یکسان‌سازی شود. از این پس هیچ تولیدکننده، توزیع کننده و بنکداری حق ندارد یک هفته بیشتر این کالا را در انبارهای خود نگه دارد.

پورکاوه با بیان این‌که در صورت تخلف از این قانون بازرسی شورای اصناف کشور و سازمان حمایت به عنوان احتکار با محتکران برخورد می‌کنند، تصریح کرد: از سوی دیگر قیمت‌ها تا پایان سال یکسان خواهد بود و نیاز تمام تولیدکنندگان به نهاده‌های دامی تامین می‌شود.

تخم مرغ

توزیع 200 هزار تن خوراک مرغ

اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار از اختصاص 200 هزار تن نهاده برای تولید مرغ گوشتی، مرغ مادر و مرغ تخمگذار از سوی شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد و گفت: قیمت خوراک طیور توزیعی شرکت پشتیبانی امور دام و تخم‌مرغ امروز تعیین می‌شود.

هدایت اصغری اظهار کرد: محموله‌های بلاتکلیف در گمرک با تخصیص ارز مرجع در حال ترخیص هستند و شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که در وهله اول 200 هزار تن ذرت و سویا به مرغداران اختصاص می‌دهد که با استمرار این روند می‌توان نسبت به متعادل شدن بازار نهاده‌های تولید امیدوار بود.

وی افزود: تشکل‌ها و تعاونی‌های مرغداران به شرکت پشتیبانی امور دام معرفی شدند تا 140 هزار تن ذرت و 60 هزار تن سویا دریافت کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار اعلام کرد: صنعت طیور برای تامین خوراک گله‌های مولد ماهانه به 700 تا 800 هزار تن نهاده نیاز دارد که 70 درصد آن ذرت و 30 درصد سویا است اما با استمرار توزیع نهاده‌های ارزان میان تولید‌کنندگان، بازار این محصولات اساسی برای مرغداران متعادل‌ می‌شود و نوسانات موجود نیز از بین خواهد رفت.

محموله‌های بلاتکلیف در گمرک با تخصیص ارز مرجع در حال ترخیص هستند و شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که در وهله اول 200 هزار تن ذرت و سویا به مرغداران اختصاص می‌دهد که با استمرار این روند می‌توان نسبت به متعادل شدن بازار نهاده‌های تولید امیدوار بود

همچنین رضا ترکاشوند، مدیرکل دفتر پرورش و بهبود تولیدات طیور وزارت جهاد کشاورزی  در این باره گفت: با ترخیص تدریجی نهاده‌های تولید از گمرک و برنامه‌ریزی شرکت پشتیبانی امور دام به زودی مشکل تامین نهاده‌های صنعت طیور حل می‌شود.

به گفته وی همه تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی برای دریافت نهاده به این شرکت معرفی شده‌اند.

پیش از این نهاده‌های مورد نیاز صنایع دام و طیور در کشتی‌های پهلو گرفته آماده ترخیص بودند اما نرخ ارز اختصاص یافته به این نهاده‌های وارداتی مشخص نبود که به این دلیل مدت‌ها واردات این محموله‌ها بلاتکلیف مانده بود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منبع : مهر و ایسنا