تبیان، دستیار زندگی
امروزه روی برخی مواد تمیزکننده و شوینده، عنوان ضدباکتری (آنتی باکتریال) ذکر می شود. ولی آیا استفاده از این مواد ضد باکتری باعث می شود تمیزتر از قبل باشیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا صابون ضدباکتری لازم نیست؟


امروزه روی برخی مواد تمیزکننده و شوینده، عنوان ضدباکتری (آنتی باکتریال) ذکر می شود. ولی آیا استفاده از این مواد ضد باکتری باعث می شود تمیزتر از قبل باشیم و کمتر بیمار شویم؟ برخی محققان در پاسخ می گویند خیر.


صابون ضدباکتری

در ابتدا اجازه دهید نحوه ساخت و چگونگی تاثیر صابون در برطرف کردن چرک و کثیفی ها را بیان کنیم.

برای ساخت صابون، یک ماده اسیدی و یک ماده قلیایی مورد نیاز است.

ماده اسیدی شامل اسیدهای چرب و تری گلیسرید و ماده قلیایی شامل هیدروکسید سدیم است.

ترکیب کردن اسید و قلیا باعث می شود اسیدهای چرب از تری گلیسیرید جدا شوند و به یون های هیدروکسید متصل شوند که نتیجه آن تشکیل یک نمک به نام صابون است.

صابون ها دو تأثیر اصلی دارند:

1- کاهش کشش سطحی آب

2- متصل شدن به کثیفی ها، روغن و باکتری ها

استفاده از صابون ضدباکتری برای شستن دست ها لازم نیست و شستن صحیح و کامل دست ها با آب گرم و صابون معمولی، یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های واگیردار و عفونی است

یک قسمت از مولکول صابون آب دوست (هیدروفیل) و یک قسمت آن، آب گریز (هیدروفوب) است.

قسمت آب دوست صابون باعث می شود، اسیدهای چرب آب دوست به مواد آب دوستی مثل چرک و کثیفی های دست بچسبند.

وقتی کثیفی ها به اسیدهای چرب صابون می چسبند، در قطرات آب محصور می شوند. لذا کثیفی ها، آلودگی ها، روغن و باکتری ها به آسانی به این طریق از دست جدا شده و با آب شسته می شوند.

لذا صابون معمولی هم، باکتری های دست را از آن جدا می کند، اما آیا صابون ضد باکتری، این میکروب ها را بیشتر از بین می برد؟ در پاسخ باید گفت خیر.

صابون ضدباکتری

قبل از استفاده از صابون ضد باکتری، به نکات زیر توجه داشته باشد:

1- ترکیبات ضدباکتری موجود در صابون باید حدود دو دقیقه روی دست باقی بمانند تا اثر خود را داشته باشند. اما بیشتر مردم موقع صابون زدن دست خود، مدت 2 دقیقه صبر نمی کنند و قبل از تأثیر مواد ضدباکتری، دست های خود را می شویند.

2- برخی دانشمندان می گویند، باکتری ها می توانند به مرور و با گذشت زمان نسبت به عوامل ضدباکتری مقاوم شوند. لذا ممکن است مواد ضدباکتری صابون روی برخی باکتری ها تاثیر نکند.

3- برخی باکتری ها برای ما مفید هستند و همه مضر نیستند. باکتری های طبیعی موجود روی بدن ما نه تنها عرق ما را می خورند، بلکه از ما در برابر حمله باکتری های مضر دفاع می کنند. با استفاده از صابون ضدباکتری، هم باکتری های مفید و هم مضر را از بین می بریم.

4- بسیاری از بیماری های شایع، ویروسی هستند، یعنی در اثر یک ویروس به وجود می آیند. لذا با استفاده از مواد ضدباکتری نمی توان جلوی ابتلا به آن ها را گرفت.

بر اساس گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می توان گفت استفاده از صابون های ضدباکتری برای شستن دست ها لازم نیست و شستن صحیح و کامل دست ها با آب گرم و صابون معمولی، یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مسری (واگیردار) و عفونی است.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

بعد از چه کارهایی باید دست هایمان را بشوییم؟

چه صابونی برای چه پوستی؟

صابون‌های مفید و مخرب

ژل ضدعفونی‌کننده جای صابون را نمی‌گیرد

دست هایتان را حتما بشویید

13 باور غلط درباره شامپوها و صابون‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.