تبیان، دستیار زندگی
سوریه اعلام کرده است از طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی آن کشور استقبال می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوریه سلاحهای شیمیایی اش را تحویل می دهد؟


سوریه اعلام کرده است از طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی آن کشور استقبال می‌کند.


ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در مسکو، پایتخت روسیه، با شرکت در یک نشست مطبوعاتی گفت که دمشق از پیشنهاد روسیه استقبال می‌کند.

سرگئی لاوروف و ولید المعلم

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه (18 شهریور، 9 سپتامبر) در جریان دیدار و گفت‌وگو با ولید المعلم این پیشنهاد را مطرح کرد.

وزیر خارجه سوریه گفت دمشق از طرح نظارت جامعه بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی خود و سپس تخریب آن استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: «من اعلام می‌کنم که جمهوری عربی سوریه از طرح روسیه استقبال می‌کند که هدف از پذیرش آن نگرانی رهبری سوریه از جان شهروندان و امنیت کشورمان است. همچنین هدف از این پذیرش اطمینان ما به خردمندی رهبری روسیه برای تلاش در جلوگیری از تجاوز امریکا علیه مردم ما است.»

طرح روسیه کمی پس از اظهارات جان کری، وزیر خارجه امریکا، در جمع خبرنگاران در لندن اعلام شد. وزیر خارجه امریکا گفت تنها راه برای جلوگیری از حمله نظامی به سوریه این است که دمشق تا هفته آینده همه سلاح‌های شیمیایی خود را به جامعه بین‌المللی تحویل دهد.

با این حال، مقام‌های امریکایی گفتند این اظهارات جان کری «استدلال لفظی» بود.

این در حالی است که واشنگتن با ادعای استفاده دولت دمشق از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان خود تلاش می‌کند حمایت جامعه جهانی را برای اقدام نظامی علیه سوریه به دست آورد.

طرح روسیه کمی پس از اظهارات جان کری، وزیر خارجه امریکا، در جمع خبرنگاران در لندن اعلام شد. وزیر خارجه امریکا گفت تنها راه برای جلوگیری از حمله نظامی به سوریه این است که دمشق تا هفته آینده همه سلاح‌های شیمیایی خود را به جامعه بین‌المللی تحویل دهد

با این حال، کاخ سفید اذعان کرده است که هیچ مدرک «انکار ناپذیری» درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در اختیار ندارد، اما می‌گوید ارتش سوریه مسئول حمله شیمیایی به حومه دمشق است.

همچنین، سنای امریکا اواخر این هفته به طرح صدور مجوز برای مداخله نظامی این کشور در سوریه رای خواهد داد.

در همین حال، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه درباره اقدام‌های تلافی‌جویانه گسترده در صورت حمله امریکا به آن کشور هشدار داده است.

بشار اسد روز دوشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌بی‌اس گفت اگر واشنگتن به سوریه حمله کند، باید «انتظار همه چیز را داشته باشد.»

لفاظی‌های جنگ طلبانه علیه سوریه پس از آن شدت گرفت که مخالفان حکومت سوریه 30 مرداد (21 اوت) ادعا کردند که نیروهای دولتی مواضع شبه نظامیان در مناطق عین ترما، زملکا و جوبر را هدف حمله شیمیایی قرار دادند که در پی این حمله بیش از هزار نفر کشته شدند.

دمشق همواره ضمن رد این اتهام می‌گوید شبه‌نظامیان این حمله را با هدف فراهم کردن زمینه مداخله نظامی خارجی در سوریه انجام داده‌اند.

وزیر خارجه سوریه گفت دمشق از طرح نظارت جامعه بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی خود و سپس تخریب آن استقبال می‌کند

با این وجود، شماری از کشورهای غربی به وِیژه امریکا، فرانسه و انگلیس کمپینی تبلیغاتی را آغاز کرده‌اند تا اقدام نظامی علیه مردم سوریه را نزد جامعه بین‌الملل ترغیب کنند.

به گزارش سازمان ملل متحد، بیش از 100 هزار نفر از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور کشته و هفت میلیون و 800 هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

همچنین، سازمان ملل در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که نزدیک به چهار میلیون و 250 هزار نفر از آغاز درگیری‌ها در سوریه بی‌خانمان شده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر از مردم سوریه در 12 ماه گذشته از این کشور گریختند که به طور میانگین روزانه پنج هزار نفر از مرزهای سوریه وارد کشورهای همسایه شده‌اند.

بخش سیاست تبیان

منبع : پرس تی وی