تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار ائمه جمعه سراسر كشور، نماز جمعه را یك شبكه مهم و ارزشمند دینی، مردمی و حكومتی دانستند و با تأكید بر لزوم وجود نگاه جامع و كلان در مسائل كشور، جهان و منطقه، گفتند: دولت، مسئو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبر انقلاب: در برابر غرب باید مقتدر بود


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر دیروز(دوشنبه) در دیدار ائمه جمعه سراسر كشور، نماز جمعه را یك شبكه مهم و ارزشمند دینی، مردمی و حكومتی دانستند و با تأكید بر لزوم وجود نگاه جامع و كلان در مسائل كشور، جهان و منطقه، گفتند: دولت، مسئولان، سیاسیون، دیپلماتها و مردم باید تحركات و رفتارهای پیچیده و ظاهرسازیهای حقوق بشری غرب و امریكا را با نگاه واقع بینانه و در چارچوب رویارویی عمیق و مبنایی غرب با  اسلام تحلیل كنند زیرا در غیر اینصورت در تمایز میان تاكتیك ها و راهبردهای طرف مقابل و حتی شناخت دشمن دچار اشتباه خواهیم شد.

دیدار رهبر با ائمه جمعه

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین چرائی اهمیت نگاه كلان و واقع بینانه به مسائل كشور و جهان،  به رویاروئی مبنائی غرب با اسلام در طول چند قرن اخیر و نقش پیروزی انقلاب اسلامی بعنوان نقطه عطف این رویاروئی اشاره كردند و افزودند: غرب، در دوران استعمار، سیطره و سلطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را بر شرق از جمله دنیای اسلام گسترش داد و بواسطه پیشرفتهای علمی و فناوری ،اینگونه القاء كرد كه الگو و مركزیت همه محاسبات، دنیای غرب است.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: آنها حتی محاسبات جغرافیایی را بر مبنای اصالت و برتری دنیای غرب تغییر دادند و اصطلاحات نادرستی همچون خاور نزدیك، خاورمیانه و خاور دور را بوجود آوردند.

ایشان با اشاره به حاكمیت مطلق و ارباب مآبانه غرب بواسطه دوران استعمار، خاطرنشان كردند: در چنین شرایطی كه همه كشورهای منطقه از جمله ایران، تحت تأثیر استیلای غرب و دنیای مادی بود، انقلاب اسلامی ایران بر مبنای استقلال مطلق و پایبندی به اسلام و مبانی قرآنی به پیروزی رسید و ضربه سختی به بنای تاریخی غربی ها وارد آمد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیرات انقلاب اسلامی ایران در منطقه و دنیای اسلام و هویت اسلامی و دینی كه این انقلاب به ملتها داد، افزودند: گسترش تدریجی تفكر و هویت انقلاب اسلامی ایران، غربیها را به شدت نگران كرد و آنها، همزمان با عمق یافتن تفكر اسلامی، برنامه ریزیها و طراحی های خود را نیز پیچیده تر و عمیق تر كردند.

حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: باید در مقابل دنیای غرب، مقتدر بود زیرا آنها نشان داده اند كه به هیچكس رحم نمی كنند و برخلاف ادعاهای حقوق بشری و ظاهر سازی هایشان، كشته شدن میلیونها انسان نیز، وجدان آنها را متأثر نخواهد كرد

حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: اكنون شرایط منطقه و دنیای اسلام بگونه ای است كه غربیها تصور می كنند از هماوردی با تفكر انقلاب اسلامی عقب مانده اند و بر همین اساس تمام توان خود را به كار گرفته اند تا این عقب ماندگی را جبران كنند.

ایشان افزودند: در چنین شرایطی حركت بیداری اسلامی نیز در منطقه آغاز شد و غربیها كه خود را عقب مانده از حركت تفكر انقلاب اسلامی، می دیدند، با سراسیمگی برای مقابله با بیداری اسلامی و اسلام سیاسی وارد میدان شدند.

دیدار رهبر با ائمه جمعه

ایشان با تأكید بر اینكه حوادث منطقه را باید با چنین نگاهی تحلیل كرد، گفتند: دولت و مسئولان و سیاسیون و دیپلماتها و آحاد مردم، باید دارای نگاه جامع و صحیحی باشند زیرا در غیر این صورت، واقعیات را نخواهیم دید و علاوه بر آنكه سرمان كلاه خواهد رفت، ضربه هم خواهیم خورد.

رهبر انقلاب، جمهوری اسلامی ایران را یك «فتح الفتوح» در عرصه رویارویی دنیای مادی با اسلام دانستند و افزودند: این فتح الفتوح همچنان با قدرت و استحكام وجود دارد و انسجام داخلی بیش از پیش و پایبندی بیشتر دستگاهها به ارزشها و اصول، قطعاً این اقتدار و فتح الفتوح را آسیب ناپذیرتر خواهد كرد.

حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: باید در مقابل دنیای غرب، مقتدر بود زیرا آنها نشان داده اند كه به هیچكس رحم نمی كنند و برخلاف ادعاهای حقوق بشری و ظاهر سازی هایشان، كشته شدن میلیونها انسان نیز، وجدان آنها را متأثر نخواهد كرد.

ایشان، دروغگویی و ظاهرسازی را از خصلت های سیاستمداران غربی برشمردند و افزودند:   باطن قضیه آن است كه غربی ها از كشتار هیروشیما، از كشتار میلیونها انسان در جنگ های جهانی اول و دوم، و از كشتار مردم بیگناه پاكستان، افغانستان و عراق، احساس ناراحتی نمی كنند و در آینده هم هرجا كه منافعشان اقتضا كند از كشتار انسانها ابائی نخواهند داشت، بنابراین باید اقتدار درونی خود را در عرصه های گوناگون سیاسی، حكومتی، معیشتی و مردمی افزایش دهیم.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص مرتبط بودن نماز جمعه با حكومت تأكید كردند: برخلاف تصور برخی افراد، حكومت فقط وظیفه تأمین رفاه و آزادی و استقلال سیاسی مردم را ندارد بلكه حكومت در قبال دین و اعتقادات مردم نیز وظیفه دارد

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، نماز جمعه را یك شبكه ارزشمند دینی، مردمی و حكومتی دانستند و گفتند: نماز جمعه تركیبی از بیان حقایق معنوی و اسلامی، حضور غیر دستوری مردم در این صحنه و مرتبط با حكومت اسلامی است.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص مرتبط بودن نماز جمعه با حكومت تأكید كردند: برخلاف تصور برخی افراد، حكومت فقط وظیفه تأمین رفاه و آزادی و استقلال سیاسی مردم را ندارد بلكه حكومت در قبال دین و اعتقادات مردم نیز وظیفه دارد.

ایشان خاطرنشان كردند: این شبكه ی مهم، در عین حالی كه مردمی، اسلامی، حكومتی و سیاسی است اما داخل در جناح بندیهای گوناگون مردم و جناح های سیاسی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نماز جمعه نسبت به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی نیز وظیفه دارد و نماز جمعه باید به ارزشهای اسلامی پایبندیِ مبتنی بر مبانی فكری و عقلی داشته باشد.

دیدار رهبر با ائمه جمعه

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین ائمه جمعه را به بیان خطبه های كوتاه و در عین حال پرمغز و همراه با موعظه، سفارش كردند و گفتند: سعی شود خطبه های نماز جمعه، دربر دارنده نیازها و پاسخ دهنده سۆالات و گره های ذهنی مخاطبان بویژه نسل جوان در زمینه های اعتقادی، عملی و سیاسی باشد.

ایشان با تأكید بر اینكه باید برآیند خطبه های نمازجمعه، امید آفرین و مستحكم كننده رابطه مردم با نظام اسلامی باشد، ائمه جمعه را به ارتباط هرچه بیشتر با مردم و حضور در مجامع جوانان، دانشجویان و طلاب و شنیدن صحبت های آنان توصیه كردند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: یكی از مسائلی كه باید در خطبه های نماز جمعه مورد توجه جدی قرار گیرد، موضوع سبك زندگی و بحث های كاملاً مستند و زنده در این خصوص است.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر كشور با اشاره به برگزاری بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه گفت: در حال حاضر در 750 نقطه از كشور به صورت هفتگی نماز جمعه برگزار می شود.

وی تلاش برای تقویت وحدت در كشور، تبیین سیاست های نظام در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای آحاد جامعه، كمك به گسترش دین و معنویت، ارتباط چهره به چهره با مردم و كمك به مسئولان اجرایی در نقاط مختلف كشور را از برنامه های ائمه جمعه سراسر كشور بیان كرد.

بخش سیاست تبیان

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای