تبیان، دستیار زندگی
انواع و اقسام میکروب ها در پاساژها و اماکن خرید سرپوشیده، به خصوص طی فصول سرد سال وجود دارند که می توانند کودکان را بیمار کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 تا از کثیف‌ترین جاها برای بچه‌ها (2)


انواع و اقسام میکروب ها در پاساژها و اماکن خرید سرپوشیده، به خصوص طی فصول سرد سال وجود دارند که می توانند کودکان را بیمار کنند. طی فصول سرد سال، بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا شایع می شوند که میکروب های آن ها به راحتی از طریق هوا و ... به دیگران منتقل می شوند.


در قسمت اول این مطلب، 8 مورد از مکان های آلوده که برای سلامتی کودکان مضر هستند را گفتیم. حالا بقیه موارد مربوط به آن را برایتان بیان می کنیم.

کمد لباس کودک

9- کمد لباس

مهد کودک ها و مدارس از شایع ترین اماکن برای انتقال شپش سر هستند.

شپش سر از طریق تماس سر به سر و یا استفاده مشترک از وسایلی مثل کلاه، روسری، شانه، لباس و برس از بچه ای به بچه دیگر منتقل می شود.

لذا هیچ وقت وسیله شخصی خود را به کسی ندهید و از کسی قرص نگیرید.

همچنین لباس های خود را در مکان جدایی بگذارید تا با لباس دیگران تماس نداشته باشد.

استخر توپ

10- اماکن بازی و ورزشی

مدارس و مهد کودک ها به خصوص آن هایی که مکان و وسایل بازی و ورزشی را دارند، از جاهای مهم برای گسترش باکتری استافیلوکوک هستند.

این باکتری از طریق بریدگی و زخم باز پوستی وارد بدن می شود. استفاده دو یا چند نفر از یک حوله و نیز ورزش های تماسی مثل کشتی، از راه های دیگر گسترش این باکتری هستند.

شن بازی کودک

11- جعبه شن بازی

یک تحقیق در سال 2010 نشان داد، جعبه شن بازی حاوی تعداد زیادی باکتری است. این باکتری ها از حیواناتی مثل گربه و نیز بزاق دهان، دست، غذا و پوشک بچه سرچشمه می گیرند.

البته همه میکروب ها مضر نیستند، اما جایی که تعداد زیادی باکتری وجود دارد، احتمال آلودگی و بیماری نیز وجود دارد.

پله برقی و کودک

12- پاساژ و اماکن خرید

انواع و اقسام میکروب ها در پاساژها و اماکن خرید سرپوشیده، به خصوص طی فصول سرد سال وجود دارند که می توانند کودکان را بیمار کنند. طی فصول سرد سال، بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا شایع می شوند که میکروب های آن ها به راحتی از طریق هوا و ... به دیگران منتقل می شوند.

برخی از نقاط مشکل زا در پاساژهای خرید کدام ها هستند؟

دسته پله برقی، دگمه آسانسور و کنترل بازی های ویدئویی و موس کامپیوتر از آلوده ترین جاها هستند، چون به طور منظم تمیز نمی شوند.

شستن مرتب دست ها با آب و صابون، اولین سد دفاعی در برابر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر بیماری های واگیردار است. لذا به کودک خود یاد دهید که چگونه و چه موقع دست های خود را بشوید

شستن دست ها با آب و صابون می تواند در جلوگیری از بیمار شدن در این اماکن جلوگیری کند.

شیر آب و روشویی در مستراح های عمومی نیز تعداد زیادی میکروب دارند.

دست در بینی کردن کودک

کودکان جذب کننده میکروب ها هستند

برخی رفتارهای کودکان مثل دست کردن در بینی، جویدن ناخن ها و یا پاک کردن آب بینی با دست، باعث جذب میکروب ها می شود. در حالی که کودکان اغلب و یا به خوبی دست های خود را نمی شویند.

شستن مرتب دست ها با آب و صابون، اولین سد دفاعی در برابر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر بیماری های واگیردار است. لذا به کودک خود یاد دهید که چگونه و چه موقع دست های خود را بشوید.

شستن دست های کودک با آب و صابون

چگونه دست های خود را بشوییم؟

به کودک خود یاد دهید قبل از غذا خوردن، بعد از دستشویی، بعد از پاک کردن آب بینی با دست و یا گرفتن جلوی دهان با دست موقع عطسه و سرفه، بعد از بازی، بعد از ورزش، بعد از آمدن به خانه از بیرون و بعد از دست زدن به وسایل و جاهای کثیف دست های خود را با آب و صابون بشوید.

به او بگویید بعد از خیس کردن دست ها با آب، کمی صابون به دست های خود بمالد و مدت 20 ثانیه کف دست ها، پشت دست ها، بین انگشتان و زیر ناخن های خود را با صابون کف مالی کند و سپس با آب بشوید.

در صورت عدم دسترسی به آب و صابون نیز می توان از ژل ضدعفونی کننده دست که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد، استفاده کرد. ولی این ژل ها کثیفی های آشکار دست را از بین نمی برند و اگر توسط بچه ها خورده شوند، مسمومیت زا هستند. لذا تا حد امکان از آب و صابون برای شستن دست ها استفاده کنید.

تمیز کردن خانه

تمیز کنیم یا ضدعفونی؟

تمیز کردن سطوح خانه مثل کف زمین، روی کابینت، روی کمد و... با دستمال مرطوب، کثیفی و گردوخاک آشکار از بین می برد، ولی تمیز کردن سطوح با مواد ضدعفونی کننده مثل وایتکس یا مواد جرم زدا، میکروب ها را نیز از بین می برد.

بیشتر مواد ضدعفونی کننده وقتی برای مدت حداقل یک دقیقه روی سطوح باقی بمانند، بهتر میکروب ها را می کشند.

البته موقع استفاده از مواد سفیدکننده و جرم زدا مثل وایتکس خیلی باید مراقب باشید تا آسیبی به سلامتی شما وارد نشود.

از جمله اینکه، در جایی که از این مواد استفاده می کنید باید کاملا هوا جریان داشته باشد، مثلا درب و پنجره حمام یا دستشویی کاملا باز و هواکش هم روشن باشد. استفاده از این نوع مواد در فضای بسته باعث بروز مشکلات تنفسی مزمن می شود.

همچنین از دستکش برای جلوگیری از آسیب پوست و ماسک دهان برای جلوگیری از آسیب ریه ها و راه های تنفسی استفاده کنید.

همچنین هرگز این مواد را با هم مخلوط نکنید، مثلا مخلوط کردن وایتکس با جوهر نمک یا هر ماده جرم زدایی باعث ایجاد گاز خطرناکی می شود که به سرعت باعث سوختگی راه های تنفسی و ریه ها می گردد.

بعد از ریختن وایتکس یا مواد جرم زدا روی سطوح مثل کف حمام یا روشویی یا دستشویی، با آب کاملا آن ها را بشویید و بگذارید تا خشک شوند.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

دست هایتان را حتما بشویید

دست خیس میکروب بیشتری دارد

14 راه حذف میکروب‌ها از خانه

خانه‌تان را از میکروب‌ها پاک کنید

66 میلیون میکروب کف کفش‌ شما!

ورود میکروب ها مطلقا ممنوع!

تلفن همراه را به کودکتان ندهید

چرا واکسن نوزاد را باید سر موقع زد؟

خطراتی که در حمام وجود دارند

دردسرهای خوردن پستانک

نظافت وسایل شخصی در حمام و دستشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.