تبیان، دستیار زندگی
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، سطح كیفی سریال های در حال پخش از شبكه های تلویزیونی را «متوسط» ارزیابی كرد و گفت: مجموعه سازان باید به شعور مخاطب امروز احترام بگذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احترام به مخاطب


عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، سطح كیفی سریال های در حال پخش از شبكه های تلویزیونی را «متوسط» ارزیابی كرد و گفت: مجموعه سازان باید به شعور مخاطب امروز احترام بگذارند.

سریال ایرانی

«جبار آذین» به ارزیابی سریال های «نوشدارو»، «داوران»، «ستاره حیات» و «اولین انتخاب» كه به ترتیب از شبكه های یك، دو، سه و تهران پخش می شوند، پرداخت.

وی گفت: سریال هایی كه بعد از ماه مبارك رمضان در جدول پخش شبكه های تلویزیون قرار گرفتند، از حد متوسط بالاتر نمی روند.

آذین ادامه داد: هرچند تلاش شده تا تغییراتی در نوع نگاه به سوژه ها صورت گیرد اما مشكل این است كه از همین سوژه های جدید هم به درستی استفاده نشده است.

این روزنامه نگار به سریال «نوشدارو» ساخته جواد اردكانی اشاره كرد و گفت: این سریال سعی دارد شخصیت های دوران دفاع مقدس را در دوران امروز به نمایش بكشد و نشان دهد كه در عرصه جهاد و سازندگی حضور فعال دارند.

وی اضافه كرد: هدف این سریال پیوند زدن بین اهداف و ارزش های دوران دفاع مقدس و واقعیت های امروز جامعه است ولی این داستان و پیام مهم به درستی دراماتیزه نشده است.

آذین از جمله مشكلات این سریال را پرداخت ناكافی شخصیت ها و ارتباطات نامعقول آنها برای مخاطب امروزی عنوان كرد و گفت: نوشدارو در نهایت نتوانسته ساختار حرفه ای و جذابی به نمایش بگذارد و از این رو تماشاگر نیز ارتباط عمیقی با داستان ندارد.

منتقد سینما و تلویزیون در عین حال تاكید كرد: البته دست اندركاران سریال سعی كرده اند به نوعی از تكرار و كلیشه جلوگیری كنند و از این رو موضوعاتی چون تحریم های اقتصادی را مطرح كرده اند كه قابل تامل است اما كافی نیست.

آذین تاكید كرد: مشكل مجموعه سازان امروز تلویزیون این است كه نمی توانند حرف های خوب را در قالب های مناسب ارایه كنند و به همین خاطر آن طور كه شایسته است، آثار تولیدی مورد توجه بیننده قرار نمی گیرد.

سریال ایرانی

** سوژه بكر «ستاره حیات» عقیم ماند

وی در ادامه به سریال «ستاره حیات» شبكه سه سیما اشاره كرد و گفت: این سریال تلاش كرد تا به نوعی تلاش های نیروهای امدادگر را به تصویر بكشد و روایتگر زندگی و سختی كار آنها باشد.

آذین ادامه داد: نفس این كار كه بخواهیم فعالیت نیروهای فعال و مثبت جامعه را به تصویر بكشیم، خوب است اما مشكل بزرگ این است كه داستان ها و حوادثی كه در واقعیت هم رخ می دهند، به شكل جذاب و معقول تبدیل به داستان و سریال نمی شوند.

این منتقد سینما و تلویزیون تاكید كرد: در چنین سریال هایی فقط حادثه روایت صورت می گیرد و روایت تصویری درستی از رویدادها انجام نمی شود زیرا اگر حادثه پردازی درستی روی آن صورت گیرد، سریال هم جذاب می شود.

وی گفت: تنها امتیاز این سریال، رسیدن به منبعی از سوژه های جدید است كه متاسفانه به درستی و هنرمندانه به تصویر كشیده نشد.

** طنز سطحی در «اولین انتخاب»

آذین در ادامه به سریال «اولین انتخاب» به عنوان نخستین تجربه سریال سازی مهدی صباغ زاده اشاره كرد و گفت: این كارگردان آثار قابل توجهی در سینما دارد اما «اولین انتخاب» به یك كمدی رایج تلویزیونی تبدیل شده و از حد متوسط كارهای تلویزیونی فراتر نرفته است.

وی گفت: اولین انتخاب نشانه های طنز تلویزیونی را دارد و مسایل سطحی و گذرا مطرح می شود بی آنكه ریشه در مسایل اجتماعی كشور داشته باشد.

مشكل مجموعه سازان امروز تلویزیون این است كه نمی توانند حرف های خوب را در قالب های مناسب ارایه كنند و به همین خاطر آن طور كه شایسته است، آثار تولیدی مورد توجه بیننده قرار نمی گیرد

** ساختار قابل اعتنای «داوران»

وی در ادامه سریال «داوران» ساخته احمد امینی را در خور توجه دانست و گفت: این اثر در مقایسه با دیگر آثار در حال پخش با وجود برخی كاستی ها، یك سر و گردن بالاتر است.

آذین، ارایه بازی های خوب از بازیگران، كارگردانی قابل تامل و توجه به یكی از مشكلات جامعه را نقطه قوت داوران ذكر كرد.

** فیلمنامه مشكل آثار سینمایی و تلویزیونی

وی مشكل اصلی آثار سینمایی و تلویزیونی را فیلمنامه این آثار دانست كه هرچند از سوژه های ناب و خوبی بهره می برند اما چون به درستی تبدیل به متن نمی شوند، در جذب مخاطب نیز ناكام می مانند.

آذین اظهار داشت: اگر فیلمنامه از قدرت لازم برخوردار نباشد، هرچه هم كه كارگردان و عوامل حرفه ای باشند، موفقیتی كسب نمی كنند.

وی با بیان اینكه مجموعه سازان تلویزیونی باید سلیقه و شعور مخاطب را لحاظ كنند، افزود: مخاطب امروز، مخاطب 20 سال قبل نیست كه شكل ساختاری سریال ها به نحوی باشد كه شعور مخاطب را پایین فرض كند.

آذین تاكید كرد: مخاطب امروز اگر حرف خود را در سریال های تلویزیون نشنود و نبیند به طور حتم به رسانه های رقیب حتی شبكه های خارجی روی می آورد.

این روزنامه نگار بر ضرورت تحول در برنامه سازی و نیز مدیریت صدا و سیما تاكید كرد و گفت: مدیریت رسانه باید از حالت سكون و ایستا خارج شود تا بتوان با كمك هنرمندان، آثار قابل توجه عرضه كرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی