تبیان، دستیار زندگی
خدمات ابری از ذخیره سازی تا پردازش، روز به روز ترافیک بیشتری را در اینترنت به خود اختصاص می دهند و حتی در کشورهایی که بسترهای مناسب برای استفاده از چنین خدماتی وجود ندارد هم شاهد روی آوردن کاربران به آنها هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 نکته ضروری برای استفاده از فضای ابری


خدمات ابری از ذخیره سازی تا پردازش، روز به روز ترافیک بیشتری را در اینترنت به خود اختصاص می دهند و حتی در کشورهایی که بسترهای مناسب برای استفاده از چنین خدماتی وجود ندارد هم شاهد روی آوردن کاربران به آنها هستیم. پیش از پذیرش هر تغییری نخست باید از زیر و بم آن آگاه شد و راهکارهای مواجهه با مشکلاتش را آموخت. با ما باشید تا با چهار نکته اساسی برای استفاده از فضاهای ابری آشنا شوید.

4 نکته ضروری برای استفاده از فضای ابری

1. پشتیبان گیری از داده ها

باتوجه به سرعت نامناسب اتصال اینترنت در کشور باید به صورت محدود و فقط هنگام ضرورت از فضای ابری استفاده کرد لذا قاعدتاً اطلاعات مهم در آن قرار می گیرد که این باعث ضروری شدن تهیه پشتیبان از داده ها می شود.

اولین قاعده پشتیبانیِ داده، تهیه بیش از یک نسخه از هر کدام داده ها است.

به عنوان قانون اول پشتیبانی داده، شما باید خود را ملزم به تهیه چند کپی از داده های تان کنید. قانون دوم این است که همواره بیش از یک نسخه از هر داده داشته باشید. تعجب نکنید اگر قرار بود ده قانون دیگر هم بر شمریم باز همین را تکرار می کردیم پشتیبان، پشتیبان. اگر چیزی برای تان مهم است به یکی و دو پشتیبان بسنده نکنید.

4 نکته ضروری برای استفاده از فضای ابری

نه فقط باید به طور دوره ای پشتیبان ها را روزآمد کنید که هر بار باید از صحت‌شان هم مطمئن شوید. برداشت اشتباه نکنید، اینکه گفتیم چند کپی از هر داده داشته باشید بدین معنی نیست که همه کپی ها را در یک جا و در یک منبع ذخیره سازی نگه دارید، از منابع مختلف استفاده کنید.

خوبی داشتن پشتیبان این است که نه تنها وقت بروز فاجعه به داد شما می رسد بلکه می توانید از آن برای استفاده در جای دیگر هم بهره ببرید.

پشتیبان بگیرید، باز هم بگیرید، حالا امتحان کنید که سالم باشند.

درست است که اخیراً بعضی فضاهای ابری مثل گوگل درایو به رمزگذاری داده های کاربرانشان روی آورده اند ولی گوش شما به این حرف ها بدهکار نباشد، خودتان قبل از بارگذاری هر داده ای آن را رمزگذاری کنید تا کمی آسوده خاطرتر باشید

2.برای اتفاقات بد برنامه داشته باشید

به جز قطعی بودن مرگ، یکی از چیزهایی که رخ دادن آن در زندگی حتمی ست از کار افتادن سرور وب است. طی وقایعی که تا کنون در سراسر عالم رخ داده (طبیعی یا غیر طبیعی) همیشه شاهد بوده ایم که سرورها -حتی بزرگ ترین آنها- از کار افتاده اند. اتفاقاتی که منجر به تاخیر یا لغو برنامه های شرکت های بزرگ شده مۆید این مدعاست.

4 نکته ضروری برای استفاده از فضای ابری

اما در همین شرایط هم بعضی ها که آینده نگری بیشتری داشتند با مشکلات کمتری از خطر جستند؛ آنها سرورهای مختلفی در نقاط مختلف برای خود انتخاب کرده بودند. شما هم قبل از وقوع فاجعه علاجش کنید و بدانید چه داده ای را در فضای ابری قرار می دهید و همیشه یک در پشتی برای دسترسی به آن داده در نظر بگیرید.

3. از بیش از یک فضای ابری استفاده کنید

خوشبختانه در سطح کاربر خانگی و اداری کوچک اکثر ارائه کنندگان فضاهای ابری خدمات رایگان عرضه می کنند و از بابت مسائل مالی مشکل زیادی وجود ندارد. پس همان طور که درباره ذخیره پشتیبان ها در منابع مختلف گفتیم سعی کنید داده های خود را روی چند ابر (!) قرار دهید که با از دست رفتن یکی، دسترسی به داده مد نظرتان از دست نرود.

4 نکته ضروری برای استفاده از فضای ابری

4.  داده ها را رمزگذاری کنید

درست است که اخیراً بعضی فضاهای ابری مثل گوگل درایو به رمزگذاری داده های کاربرانشان روی آورده اند ولی گوش شما به این حرف ها بدهکار نباشد، خودتان قبل از بارگذاری هر داده ای آن را رمزگذاری کنید تا کمی آسوده خاطرتر باشید.

فارغ از بحث ها درباره نامناسب بودن سرعت اینترنت و قیمت بالای ترافیک آن، شما چقدر از ذخیره سازی ابری استفاده می کنید؟

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: نارنجی