تبیان، دستیار زندگی
مجموعه تلویزیونی ستایش کاری بود از سعید سلطانی که در سال 1389 تا 1390 از تلویزیون پخش شد . ساخت سری اول این مجموعه از اول مهر ۱۳۸۷ آغاز شد و یک سال به طول انجامید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیری ستایش

اخباری از ساخت سری دوم مجموعه ستایش


مجموعه تلویزیونی "ستایش " کاری بود از سعید سلطانی که در سال 1389 تا 1390 از تلویزیون پخش شد . ساخت سری اول این مجموعه  از اول مهر 1387 آغاز شد و یک سال به طول انجامید . تولیدکنندگان  این سریال پس از دستیابی به موفقیت و جذب مخاطبان فراوان تصمیم گرفتند سری دوم این سریال را نیز بسازند.

سریال ستایش

قصه ی سریال ستایش در واقع قصه دو پدر را روایت می‌كرد به نام‌های حشمت فردوس و محمود نادری كه نماینده نسل گذشته بودند و تمام امید و آرزویشان را در زندگی و خلق و خوی پسرانشان پی می گرفتند كه به زعم آنان باید ادامه دهنده همان مسیری باشند كه آنها پیموده یا به آنها آموخته‌اند.

این دو براساس همان نگاهی كه «پسر كو ندارد نشان از پدر» براین گمان بودند كه پسرانشان همان‌گونه فكر و زندگی كنند كه آنها از زندگی انتظار داشتند. اما پسرها راه و مرامی دیگر در پیش گرفتند. راهی كه اگرچه طغیان یا لجبازی با پدر بود ، اما همگام و همراه با آنها هم نیز نبود .

فرار و گریز محمد از سربازی و تلاش او برای ترك ایران، نماد بارز این ستیز و دوگانگی بود . پدر امیدوار بود  تا پسر تكیه‌گاه، افتخار و اعتبار او در همین جامعه شود اما پسر اعتبار و رویاهایش را در سرزمینی دیگر و با اندیشه‌ها و آرمان‌های دیگر جستجو می‌كرد و عاقبت هم در جوانی بامرگ روبه‌رو شد و از دنیا رفت  .

البته از حیث تاریخی، قصه زمانی رخ می‌داد  كه هنوز نظام اجتماعی و مناسبات نسلی در آن به اندازه امروز، پررنگ نبود و تنوع زیستی ـ فرهنگی دو نسل فاصله چندانی با هم نداشتند .

اساسا نهاد خانواده و مناسبات و احترام‌های سنتی كه فرزندان به ویژه به پدر بود ، در این قصه برجسته شده بود.

یك نوع قصه پدرانه و فضای مردانه را می‌توان در این سریال احساس كرد كه بیش از هر چیز جنس بازی داریوش ارجمند به آن دامن می‌زد. با این حال با تصاویر متفاوتی از هر دو نسل روبه‌رو بودیم  كه البته زیست ـ جهان مشابه و مشتركی هم با دارند.

شخصیت محوری این سریال اما ستایش خواهر محمد بود كه نام سریال هم براساس شخصیت او شكل گرفته است. در واقع قهرمان اصلی داستان زنی به نام ستایش بود كه هر چقدر داستان پیش می‌رفت موقعیت او برجسته‌تر شدو به مركز ثقل قصه بدل می‌شد.

داستان سری دوم به 20 سال پس از زمان سری اول مربوط می‌شود که ستایش همچنان از دست حشمت فردوس پدر همسر درگذشته‌اش فراری است و با نام ثنا بانو رودباری با دو فرزندش زندگی می‌کند

حال پس از گذشت زمان زیادی از پخش این سریال ، سری دوم آن نیز در حال ساخت است. فیلمبرداری ، «ستایش 2» به کارگردانی سعید سلطانی از فروردین امسال در شمال کشور و در شهر رامسر کلید خورد و به تازگی گروه تولید مجموعه به تهران بازگشته اند.هم اکنون نیز کار تصویربرداری در پایتخت ادامه دارد.

داریوش ارجمند، نرگس محمدی، حدیث میرامینی، مجید مشیری،رامسین کبریتی، ساقی زینتی، صفا اقاجانی، محمد مهدوی، ناجی رجب پور، محمد الهی، آتیه جاوید، امید علیمردانی، نازلی رجب‌پور و مهدی سلوکی از بازیگران این مجموعه هستند که اغلب با گریم میانسالی یا پیری در این سریال بازی دارند.طبق برنامه ریزیها تصویربرداری کار تا پایان سال ادامه دارد. نقش پیری و میانسالی ستایش در این سریال ابتدا به لعیا زنگنه سپرده شده بود که پس از چند جلسه تصویربرداری نتوانست رضایت سازندگان را جلب کند و او از پروژه کنار رفت. با رفتن زنگنه دوباره نرگس محمدی  آمد تا نقش ستایش را بازی ‌کند.او با گریمی سنگین نقش دوران میانسالی کاراکتر خود در سری اول این سریال را بازی می کند.

داستان سری دوم به 20 سال پس از زمان سری اول مربوط می‌شود که ستایش همچنان از دست حشمت فردوس پدر همسر درگذشته‌اش فراری است و با نام ثنا بانو رودباری با دو فرزندش زندگی می‌کند. پخش سری اول «ستایش» با حضور بازیگرانی چون داریوش ارجمند، مهدی سلوکی، مهدی پاکدل، سیما تیرانداز، نرگس محمدی، شیوا خنیاگر، شایسته تهرانی و... از آذر 89 آغاز شد و تا آبان 90 ادامه داشت.

فرآوری : مسعود عجمی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع : خبرگزاری دانشجویان ایران ،  روزنامه بانی فیلم