تبیان، دستیار زندگی
با رای عدم اعتماد مجلس به میلی منفرد وزیر علوم پیشنهادی حسن روحانی، جعفر توفیقی كه در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی وزارت علوم را بر عهده داشت به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین شد. او خود در طول این مدت بارها از احتمال معرفی خود به عنوان وزیر پیشنه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس اصولگرا به توفیقی اصلاح طلب رای اعتماد می دهد؟


با رای عدم اعتماد مجلس به میلی منفرد وزیر علوم پیشنهادی حسن روحانی، جعفر توفیقی كه در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی وزارت علوم را بر عهده داشت به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین شد. او خود در طول این مدت بارها از احتمال معرفی خود به عنوان وزیر پیشنهادی سخن گفته و بنابراین دور از ذهن نیست كه حسن روحانی در مهلت سه ماهه معرفی وزیر پیشنهادی، جعفر توفیقی را برای این سمت برگزیند.

از همان روزهای اول سرپرستی توفیقی بر وزارت علوم -كه به لحاظ جایگاه سیاسی فردی اصلاح طلب به شمار می رود- مخالفتها و موافقتهایی در مجلس اصولگرای نهم درباره عملكرد وی به گوش می رسد.

محمود نگهبان سلامی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جمله نمایندگانی است كه از حضور او در وزارت علوم رضایت دارد. او معتقد است كه كسب رای اعتماد توفیقی از مجلس منوط به ارائه برنامه های او در مجلس است.

او البته تصریح می كند كه احتمالا رویکرد مجلس به توفیقی همانند میلی منفرد یک رویکرد سیاسی خواهد بود.

نگهبان سلامی

مشروح گفت و گوی تبیان با محمود نگهبان سلامی را در زیر می خوانید:

سوابق و تجربیات جعفر توفیقی را در سمت مدیریت وزارت علوم چطور ارزیابی می كنید و به نظر شما عملكرد او در مدت اخیر در سرپرستی این وزارت چطور بوده است؟

آقای توفیقی تجربیات خوبی از گذشته دارد و در سمت وزارت علوم خدمات خوبی ارائه کرده است. تجربه ایشان نشان می دهد که او توانمندی بالایی در بعد مدیریت وزارت علوم دارد.

البته در مدت کوتاهی که آقای توفیقی سرپرستی وزارت علوم را به عهده گرفته نمی توان قضاوت درستی از عملکرد ایشان داشت. با توجه به اختیارات، سیاستگزاری، خط مشی و مسائل مدیریتی شاید با توجه به شرایط خاص دانشگاه ها در آغاز سال تحصیلی ایشان نتوانسته آنطور که باید و شاید برنامه های اصلی وزارت را عنوان کند. البته اگر آقای توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شود شاید نمایندگان بهتر بتوانند با برنامه و رویکردهای وی در وزارت آشنا شوند و بهتر بتوان در این رابطه قضاوت کرد.

برخی مخالفت ها و انتقادات از سوی نمایندگان مجلس نسبت به عملكرد آقای توفیقی در سرپرستی وزارت علوم وجود دارد، نظر شما در این رابطه چیست؟

اساتید دانشگاه، دانشجویان و کلیه کسانی که با دانشگاه سر و کار دارند از آمدن آقای توفیقی به وزارتخانه رضایت نسبی دارند. در مورد برخی انتقادهایی که درپی تغییرات در وزارتخانه مطرح می شود نیز باید گفت که وقتی کسی به عنوان سرپرست وزارتخانه ای انتخاب می شود لازم است که با توجه به رویکردها و برنامه های خود تغییرات جزیی را اعمال کند و آقای توفیقی نیز براساس همین خط مشی در وزارت علوم عمل کرده است.

به نظر شما در صورت معرفی آقای توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی، علوم چقدر امكان رای آوری وجود دارد؟

تا زمانی که آقای توفیقی در مجلس دفاعیات خود را ارائه ندهد، در مورد رای آوری وی نمی توان قضاوت کرد. به صورت کلی بخشی از نمایندگان از آمدن ایشان به وزارت علوم رضایت دارند و برای بخش دیگری از نمایندگان که شناخت کافی از ایشان ندارند، اظهارات روز رای اعتماد و برنامه های آقای توفیقی ملاک عمل است. در واقع از نظر من اینکه آقای توفیقی بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد یا نه منوط به بررسی برنامه های وی در مجلس خواهد بود. بنابراین اگرچه او در مجلس مخالفینی دارد اما نمایندگان موافقی هم هستند که در روز رای اعتماد از او دفاع خواهند کرد.

اساتید دانشگاه، دانشجویان و کلیه کسانی که با دانشگاه سر و کار دارند از آمدن آقای توفیقی به وزارتخانه رضایت نسبی دارند. در مورد برخی انتقادهایی که درپی تغییرات در وزارتخانه مطرح می شود نیز باید گفت که وقتی کسی به عنوان سرپرست وزارتخانه ای انتخاب می شود لازم است که با توجه به رویکردها و برنامه های خود تغییرات جزیی را اعمال کند و آقای توفیقی نیز براساس همین خط مشی در وزارت علوم عمل کرده است

آیا به نظر شما در رای اعتماد به وزیر علوم،  رویکرد سیاسی ملاک عمل نمایندگان قرار می گیرد؟

با توجه به حساسیت دانشگاه ها رویکرد نمایندگان در مورد وزیر علوم یک رویکرد سیاسی است. همانطور که در مورد آقای میلی منفرد وزیر پیشنهادی قبلی علوم هم روی برنامه های وی تمرکز نشد و نمایندگان بیشتر با دیدگاه سیاسی به وی رای دادند. به نظر می رسد در مورد آقای توفیقی هم همینطور باشد و رویکرد مجلس به وی یک رویکرد سیاسی باشد.

فرهاد بشیری عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز كه از مخالفان توفیقی در مجلس به شمار می رود، می گوید كه اگر فضای مجلس به همین شکل پیش برود توفیقی موفق به کسب رای اعتماد مجلس نمی شود.

او اضافه می كند كه جایگاه خاص و شانیت وزارت علوم دلیل حساسیت و دقت نظر نمایندگان روی این وزارت است.

مشروح گفت و گوی تبیان با فرهاد بشیری را در زیر می خوانید:

آقای توفیقی مدتی است سرپرستی وزارت علوم را به عهده گرفته و این احتمال وجود دارد كه به عنوان وزیر علوم پیشنهادی معرفی شود، عملكرد او را چطور ارزیابی می كنید؟

بشیری

آقای توفیقی فعلا سرپرست وزارت علوم است و در این سمت مشغول به کار است. بنابراین هر آن ممکن است فرد دیگری به عنوان وزیر پیشنهادی علوم انتخاب شود. بنابراین با توجه به اینکه این سمت دائم و مستمر نیست، مجلس انتظار دارد آقای توفیقی خیلی مسائل مدیریتی وزارت را دستکاری نکند زیرا ممکن است کس دیگری به عنوان وزیر معرفی شود و در این صورت با ایجاد برخی تغییرات وزارت علوم متحمل هزینه هایی خواهد شد. نگرانی هایی نیز در همین زمینه در بین اعضای کمیسیون آموزش مجلس ایجاد شده که چرا به این سرعت برخی تغییرات در این وزارتخانه ایجاد شده است. انتظار این است که آقای توفیقی که پیش از این نیز سابقه وزارت علوم را داشته با پختگی و درایت با مدیران وزارتخانه برخورد کند تا مشخص شود که ایشان گزینه پیشنهادی رییس جمهور است یا خیر و اگر هم او گزینه پیشنهادی است، برای وزیر شدن نیاز به اخذ رای از مجلس دارد.

آیا با فضای موجود آقای توفیقی در صورت معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، موفق به كسب رای اعتماد از مجلس خواهد شد؟

عملکرد گذشته، مواضع و اظهارنظرهای آقای توفیقی قطعا در بررسی صلاحیت او ملاک عمل نمایندگان خواهد بود. اخیرا در کمیسیون آموزش یک سخنرانی از ایشان در وقایع بعد از انتخابات سال 88 پخش شد که باعث شد رضایت اعضا نسبت به ایشان حاصل نشود چرا که برخی مواضعی مطرح شد که به دور از انصاف بود. این در حالی است که انتظار می رفت اظهارات ایشان که سابقه وزارت هم داشته اند بر اساس مستندات باشد. من فكر می كنم اگر به همین شکل پیش برود او موفق به کسب رای اعتماد مجلس نمی شود.

عملکرد گذشته، مواضع و اظهارنظرهای آقای توفیقی قطعا در بررسی صلاحیت او ملاک عمل نمایندگان خواهد بود. اخیرا در کمیسیون آموزش یک سخنرانی از ایشان در وقایع بعد از انتخابات سال 88 پخش شد که باعث شد رضایت اعضا نسبت به ایشان حاصل نشود چرا که برخی مواضعی مطرح شد که به دور از انصاف بود

آیا نگاه نمایندگان به وزارت علوم یك نگاه سیاسی است؟

من فکر نمی کنم گرایش سیاسی در این موضوع دخیل باشد. به هر حال وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم در بین وزارتخانه های دیگر از جایگاه و شانیت خاصی برخوردارند و نمایندگان هم به همین لحاظ توجه بیشتری به آنها دارند و موضوع را با حساسیت دنبال می کنند. در گذشته هم وزرای علوم و آموزش و پرورش با حساسیت هایی مواجه شدند و این به دلیل جایگاه ممتاز انسان سازی، علم و تربیت است که باعث می شود نمایندگان دقت نظر زیادی روی آن به خرج دهند.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان