تبیان، دستیار زندگی
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام 9 چالش اساسی صنعت بیمه خطاب به رئیس کل جدید بیمه مرکزی گفت: انتظار دارم در پایان کار دولت، بیمه مرکزی و نظام بیمه ای کشور ما را به شش هدف راهبردی صنعت بیمه نزدیک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیمه فقط بیمه خودرو و شخص ثالث نیست!


وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام 9 چالش اساسی صنعت بیمه خطاب به رئیس کل جدید بیمه مرکزی گفت: انتظار دارم در پایان کار دولت، بیمه مرکزی و نظام بیمه ای کشور ما را به شش هدف راهبردی صنعت بیمه نزدیک کند.

علی طیب نیا دیروز در مراسم تودیع سیدمحمد کریمی و معارفه محمد امین به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی گفت: هر نهاد اقتصادی اجتماعی با هدفی شکل می گیرد و هدف اصلی صنعت بیمه تامین امنیت و توسعه آرامش برای مردم است؛ به همین دلیل صنعت بیمه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی ایفا می کند.

بیمه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه صنعت بیمه ایجاد کننده آرامش برای تولید کنندگان و صنعتگران است، افزود: صنعت بیمه از اجرای مهم بازارهای مالی در کشور است و سهم مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کند اما متاسفانه در ایران سهم صنعت بیمه از کل تولیدات ملی بسیار کم است و در سطح بین المللی رقم آن شایسته ایران نیست.

طیب نیا افزود: گرچه تلاش‌های موثری در دوره های قبل برای بهبود ظریب نفوذ بیمه و افزایش سهم این صنعت صورت گرفته اما صنعت بیمه با چالش‌های عدیده ای مواجه است که مهمترین آن، تحریمها به ویژه در دوره اخیر بوده است.

وی اظهارداشت: وضع عوارض نامناسب برای شرکت‌های بیمه به ویژه بیمه های خصوصی، کمبود نیروی انسانی متخصص و ضعف نوآوری، وجود یک بازار انحصاری و دخالت‌های غیرلازم دولت در امر بنگاه داری که از سالهای دور به ما ارث رسیده و سهم مستقیم بالای دولت در بازار بیمه از جمله چالش‌های صنعت بیمه به شمار می رود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین ترکیب نامتوازن صنعت بیمه را از دیگر چالش‌ها ذکر کرد و گفت: در ایران متاسفانه صنعت بیمه را مترادف با بیمه خودرو و شخص ثالث می شناسند، همچنین حجم بالای وقوع حوادث ازجمله بلایای طبیعی ضعف در نظام نظارت و فقدان نظام نظارتی کارآمد و شناخت ناکافی جامعه از نقص و کارکردهای صنعت بیمه از دیگر چالش‌ها محسوب می شود.

اکثر شرکت‌های بیمه به صورت سهامی عام اداره می شوند و سهام اکثر آنها در بازار سهام مورد خرید و فروش قرار می گیرد و بیمه ای ها از فعالان بازار سهام هستند؛ بنابراین لازم است قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه و الزامات بورسی مورد توجه آنها قرار گیرد و در تعامل با سازمان بورس به فعالان بازار سرمایه اطمینان داده شود

طیب نیا تصریح کرد: متاسفانه صنعت بیمه با سابقه فعالیت هشتاد ساله هنوز ضریب نفوذی حدود 2 درصد را دارد که مورد قبول دولت نیست و انتظار داریم طی دوران مدیریت جدید بتوانیم ظریب نفوذ را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: توسعه صنعت بیمه و فعالیت‌های بیمه ای در کشور منوط به این است که تراز عملکرد شرکت‌های بیمه گسترش یابد و فقط مدیران حرفه ای با دانش و مهارت کافی هستند که می توانند بنگاه های اقتصادی را اداره و بازار بیمه را هدایت کنند. به دلیل این که شرکت‌های بیمه تعهدات آینده را می فروشند، موضوع حقوق مردم و مشتریان و عامه خریداران از مسائلی است که باید مورد توجه حاکمیت قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکثر شرکت‌های بیمه به صورت سهامی عام اداره می شوند و سهام اکثر آنها در بازار سهام مورد خرید و فروش قرار می گیرد و بیمه ای ها از فعالان بازار سهام هستند؛ بنابراین لازم است قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه و الزامات بورسی مورد توجه آنها قرار گیرد و در تعامل با سازمان بورس به فعالان بازار سرمایه اطمینان داده شود.

وضع عوارض نامناسب برای شرکت‌های بیمه به ویژه بیمه های خصوصی، کمبود نیروی انسانی متخصص و ضعف نوآوری، وجود یک بازار انحصاری و دخالت‌های غیرلازم دولت در امر بنگاه داری که از سالهای دور به ما ارث رسیده و سهم مستقیم بالای دولت در بازار بیمه از جمله چالش‌های صنعت بیمه به شمار می رود

وی با اشاره به عوارض دریافتی از شرکت‌های بیمه، تصریح کرد: در راستای کاهش مخاطرات و جبران بخشی از خسارت‌ها این امر قابل قبول است اما در غیر این صورت، بیمه مرکزی باید اقدامات لازم را برای افزایش تقاضا در بازار بیمه انجام دهد.

وی تاکید کرد: انتظار دارم در پایان دولت بیمه مرکزی و نظام بیمه ای کشور ما را به اهداف راهبردی یعنی گسترش و تنوع محصولات بیمه، ایجاد فضای نوآوری، توسعه فرهنگ بیمه و فراگیر شدن مفاهیم و محصولات بیمه ای نزد مردم استقرار سامانه یکپارچه نظارت، کاهش تصدی گری دولت در صنعت بیمه و تسهیل رقابت در صنعت بیمه و همچنین استقرار کامل نظام نظارت غیرتعرفه ای نزدیک کند.

بخش اقنصاد تبیان

منبع: مهر