تبیان، دستیار زندگی
خیابان بهشت روز گذشته در پرالتهاب بود و ساختمان شورای شهر تهران ساعتهای حساسی را گذراند. محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف در انتخاباتی نفسگیر که فقط 31 نفر حق رای داشتند شرکت کردند و در دور اول 15-15 مساوی شدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قالیباف چگونه در بهشت ماند؟!


خیابان بهشت روز گذشته در پرالتهاب بود و ساختمان شورای شهر تهران ساعت‌های حساسی را گذراند. محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف در انتخاباتی نفسگیر که فقط 31 نفر حق رای داشتند شرکت کردند و در دور اول 15-15 مساوی شدند.

قالیباف

اگر در آن رایی که سفید انداخته شد نام پسر هاشمی رفسنجانی نوشته شده بود، الان مدیرسابق قالیباف، شهردار می‌شد اما باز هم قرعه به نام شهردار تهران افتاد تا قالیباف باز هم اداره پایتخت را  در دست گیرد. این انتخابات حساس و نفسگیر با حواشی جالبی همراه بود که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

کی به کی رای داد؟

دیروز بعد از جلسه شورای شهر، یک سایت نزدیک به شهرداری تهران به نام تهران‌پرس خبری عجیب را روی خروجی خود برد. در این خبر با وجود مخفی بودن فرایند رای‌گیری، جزئیات آرای اعضای شورای شهر آمده بود:

دور اول رای گیری:

رأی محمد باقر قالیباف: احمد دنیامالی، مهدی چمران، علیرضا دبیر، حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، پرویز سروری، رضا تقی پور، عباس شیبانی، رحمت الله حافظی، اقبال شاکری، مجتبی شاکری، ابوالفضل قناعتی، معصومه آباد، عبدالمقیم ناصحی، محسن پیرهاد

رای سفید:الهه راستگو

رای محسن هاشمی بهرمانی: حسین رضازاده، عباس جدیدی، احمد مسجد جامعی، هادی ساعی، اسماعیل دوستی، محمد مهدی تندگویان، محمد سالاری، فاطمه دانشور، احمد حکیمی پور، محمد حقانی، عبدالحسین مختاباد، غلامرضا انصاری، محسن سرخو، مسعود سلطانی‌فر، ولی الله شجاع‌پوریان

دور دوم رأی گیری:

رأی محمد باقر قالیباف: احمد دنیامالی، مهدی چمران، علیرضا دبیر، حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، پرویز سروری، رضا تقی پور، عباس شیبانی، رحمت الله حافظی، اقبال شاکری، مجتبی شاکری، ابوالفضل قناعتی، معصومه آباد، عبدالمقیم ناصحی، محسن پیرهادی، الهه راستگو

سفید یا مخدوش: حسین رضازاده(رای وی خط خوردگی داشته ولی بعد همه پذیرفته اند كه به قالیباف رای داده است)

محسن هاشمی قبل از اینکه سخنرانی خودش را برای ارائه برنامه هایش آغاز کند، از قالیباف برای اینکه در رقابت با او حاضر شده است، عذرخواهی کرد. محسن هاشمی گفت: از آقای قالیباف عذر می خواهم که در رقابت با ایشان وارد شدم. معصومه آباد نیز در پاسخ به هاشمی گفت: هنوزم فرصت انصراف دارید. هاشمی نیز پاسخ داد: آقای قالیباف از من خواسته اند که بمانم

رای محسن هاشمی: عباس جدیدی، احمد مسجد جامعی، هادی ساعی، اسماعیل دوستی، محمد مهدی تندگویان، محمد سالاری، فاطمه دانشور، احمد حکیمی پور، محمد حقانی، عبدالحسین مختاباد، غلامرضا انصاری، محسن سرخو، مسعود سلطانی‌فر، ولی الله شجاع‌پوریان

نتیجه نهایی آرا 17 به 14 به نفع محمدباقر قالیباف و وی مجددا شهردار تهران شد.

این خبر از آنجا عجیب بود که در آن ادعا شده بود الهه راستگوی اصلاح‌طلب به قالیباف و حسین رضازاده اصولگرا به هاشمی را داده است. این خبر با واکنش‌های جالب مواجه شد.

رای رضازاده چه بود؟

حسین رضازاده انتشار برخی شایعات مبنی بر رأی دادن به محسن هاشمی را رد کرد و گفت: در هر دو دوره رأی‌گیری به قالیباف رأی دادم.حسین رضازاده در پاسخ به این سوال که شنیده شده شما در جلسه دیروز شورای شهر، به نفع محسن هاشمی رأی داده‌اید اظهار داشت: به هیچ‌وجه این شایعات صحت ندارد و بنده در هر دو دور رأی‌گیری به آقای قالیباف رأی دادم.حتی برخی از اعضای معتمد شورای شهر هم در جریان رأی بنده به آقای قالیباف هستند.

قالیباف و هاشمی

عذرخواهی محسن هاشمی از قالیباف!

محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف دو گزینه نهایی شهرداری تهران، برای ارائه برنامه هایشان به شورا، در جلسه دیروز سخنرانی کردند.

بر اساس قرعه کشی که توسط یکی از اعضای شورای شهر تهران انجام شد، مقرر گردید محمدباقر قالیباف به عنوان اولین سخنران، برنامه خودش را برای اعضای شورا تشریح کند. پس از سخنان محمدباقر قالیباف، محسن هاشمی پشت تریبون قرار گرفت.محسن هاشمی قبل از اینکه سخنرانی خودش را برای ارائه برنامه هایش آغاز کند، از قالیباف برای اینکه در رقابت با او حاضر شده است، عذرخواهی کرد. محسن هاشمی گفت: از آقای قالیباف عذر می خواهم که در رقابت با ایشان وارد شدم. معصومه آباد نیز در پاسخ به هاشمی گفت: هنوزم فرصت انصراف دارید. هاشمی نیز پاسخ داد: آقای قالیباف از من خواسته اند که بمانم. قالیباف نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: درست است.

حاشیه‌نگاری ها از انتخابات شهرداری

*در حالی جلسه اشاره شده ابتدا قرار بود به صورت علنی برگزار شود که بعد از دقایقی و با تصمیم هیئت رئیسه شورای شهر جلسه انتخاب شهردار به صورت غیرعلنی برگزار شد.

* قبل از آغاز جلسه انتخاب شهردار تهران اختلاف نظری بین برخی از اعضاء شورای شهر به وجود آمده بود به طوری که برخی از اعضاء از جمله (محسن سرخو، ناصحی، تندگویان، حکیمی‌پور، سالاری، مختاباد) در سالن اصلی شورا حضور داشتند و برخی از اعضاء نیز در طبقه اول ساختمان شورا منتظر برگزاری جلسه بود.

* در جلسه دیروز 31 عضو شورای شهر حضور داشتند که طبق روال همیشه شیبانی و چمران از ساعت اولیه صبح در جلسه حاضر بودند.

حسین رضازاده در پاسخ به این سوال که شنیده شده شما در جلسه دیروز شورای شهر، به نفع محسن هاشمی رأی داده‌اید اظهار داشت: به هیچ‌وجه این شایعات صحت ندارد و بنده در هر دو دور رأی‌گیری به آقای قالیباف رأی دادم.حتی برخی از اعضای معتمد شورای شهر هم در جریان رأی بنده به آقای قالیباف هستند

* ازدحام و حضور تعداد قابل توجهی از اهالی رسانه‌ و خبرنگاران منجر به درگیری برخی از خبرنگاران و عکاسان با مسئولان برگزاری جلسه شورای شهر شد که در نهایت با وساطت دیگر خبرنگاران موضوع فیصله پیدا کرد.

* رضا تقی‌پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در هنگام برگزاری دومین جلسه شورا در دو نوبت در بین خبرنگاران حضور پیدا کرد و محتوای جلسه را در جمع آنها مطرح نمود.

*در حالی رأی‌گیری برای انتخاب شهردار تهران از سوی اعضاء شورای شهر برگزار شد که درمرحله اول به دلیل اینکه هیچ کدام از کاندیداها نتوانستند رأی کافی را کسب کند بار دیگر اعضاء شورا اقدام به رأی‌گیری نمودند.

* در جلسه رأی‌گیری و در مرحله دوم یک برگه رأی دارای خط خوردگی در گلدان ریخته شد که به گفته یکی از اعضاء شورای شهر این رأی متعلق به حسین رضا‌زاده بود.البته در این برگه رای نیز به رغم خط خوردگی نام قالیباف نقش بسته بود که با احتساب آن، قالیباف در واقع رای 17 عضو شورا را کسب کرده است.

* پس از اتمام رأی و مشخص شدن شهردار تهران، محسن هاشمی و محمد‌باقر قالیباف در جلسه علنی شورا حاضر شدند.

* یکی از خبرنگاران روزنامه های اصلاح طلب در واکنش به خبری مبنی بر اینکه احمد دنیامالی و الهه راستگو به قالیباف رای داده اند، به درگیری لفظی با دنیامالی پرداخت و به او گفت: از اول هم معلوم بود که شما به قالیباف رای می‌دهید!

* از دیگر حاشیه های عجیب جلسه دیروز، دعوای لفظی بین یکی از مسئولان شهری و یکی از خبرنگاران بود که به فحاشی خبرنگار مذکور ختم شد.

قالیباف

تایید حکم شهردار 

رییس شورای شهر تهران گفت: بعید می‌دانم وزیر کشور انتخاب شورا را تائید حکم نکند.

احمد مسجد جامعی قبل از رای گیری برای انتخاب شهردار در خصوص شائبه تکرار حوادث سال 1386 در مورد تایید حکم شهردار توسط وزیر کشور و تاخیر در تایید حکم از سوی چهار مرجع اصلی، گفت: باید افراد مورد نظر اعضا معرفی شوند و ببینیم چه کسانی در روند انتخاب رای می‌آورند.

یک عضو شورای شهر تهران در خصوص شائبه تکرار اتفاقات سال 86 در مورد تایید حکم شهردار توسط وزیر کشور و تایید از طرف چهار مرجع اصلی و احتمال تاخیر در تایید حکم، گفت: برای تایید حکم شهردار مشکلی وجود ندارد.رحمت‌الله حافظی گفت: انتخاب شورا چه از دوستان اصلاح‌طلب و چه اصولگرا باشد ، فکر نمی‌کنم برای تایید حکم مشکلی وجود داشته باشد و این مسئله را بعید می‌دانم.وی افزود: قطعا خروجی و انتخاب شورا هر فردی باشد، مسیر قانونی طی خواهد شد.

پیام تبریک چاپ نکنید!

بعد از ابقا شدن قالیباف، شهردار منتخب تهران در نامه ای از عموم افراد ، شخصیت ها ، سازمان ها ، نهادها و ... خواست از انتشار پیام تبریک برای اتنخاب مجدد وی به عنوان شهردار تهران در رسانه ها و مطبوعات خودداری کنند .محمدباقر قالیباف ، شهردار منتخب تهران در این نامه ضمن قدردانی از ابراز محبت افراد ، گروه ها ، شخصیت ها و عموم مردم شریف تهران خواستار عدم درج هرگونه آگهی و پیام تبریک انتخاب مجدد وی به عنوان شهردار در رسانه ها شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


تسنیم، مشرق، فارس، تهران‌پرس، مهر، ایسنا