تبیان، دستیار زندگی
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد همه‌ی ما غذاهایی که با مراسم و آیین‌های خاص سرو می‌شوند را بیشتر دوست داریم و برایمان خوشمزه‌تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا کیک تولد خوشمزه‌تر است؟


نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد همه‌ی ما غذاهایی که با مراسم و آیین‌های خاص سرو می‌شوند را بیشتر دوست داریم و برایمان خوشمزه‌تر است.

کیک تولد

«چشماتو ببند، یه آرزو بکن... حالا شمع‌ها رو فوت کن که صد سال زنده باشی...». این حرف‌ها به گوش همه‌ی ما آشناست. کیک تولد به این دلیل خوشمزه‌تر است که با شمع و خنده و ... همراه است.

نتایج پژوهشی که در Psychological Science به چاپ رسیده نشان می‌دهد همه‌ی ما غذاهایی که با مراسم و آیین‌های خاص سرو می‌شوند را بیشتر دوست داریم و برایمان خوشمزه‌تر است.

برای انسان غذا خوردن صرفاً یک کار غریزی نیست که بخواهد فقط شکمش سیر شود. غذا خوردن در جمع خانواده یا یک فنجان چای در جمع دوستان نقش مهمی در زندگی اجتماعی تک‌تک ما دارد.

اخیراً محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن غذا به همراه رعایت مراسم یا رسم و رسوم خاص باعث می‌شود آن خوراکی یا غذا به دهان ما خوشمزه‌تر بیاید. برای همین از گروهی از شرکت کننده‌ها خواستند یک تکه کیک شکلاتی که روی آن یک بیسکویت شکلاتی قرار داشت بردارند. به آرامی بدون اینکه دست به بیسکویت بزنند کیک را دو تکه کنند، سپس بیسکویت را نصف کنند و بخورند. در نهایت هم کیک را میل کنند. اما به گروه دیگر همین تکه کیک شکلاتی داده شد و از آن‌ها خواسته شد هر طور که میل دارند آن را میل کنند.

در نهایت افراد گروه اول که با رسم و رسوم کوچکی کیک را خورده بودند اعلام کردند که از طعم آن لذت بیشتری برده‌اند.

محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن غذا به همراه رعایت مراسم یا رسم و

رسوم خاص باعث می‌شود آن خوراکی یا غذا به دهان ما خوشمزه‌تر بیاید

به عقیده‌ی محققان زمانی که غذا با رسم و رسوم یا آیین‌های خاصی خورده می‌شود لذت‌بخش‌تر است. برای همین هم کیک‌های تولد که روی آن شمع چیده شده است و بعد از خواندن آهنگ تولد خورده می‌شوند خوشمزه‌تر به نظر می‌رسند.

به عقیده‌ی محققان اگرچه شاید این رسم و رسوم و کارها به عقیده‌ی برخی‌ها بی‌معنی و تکراری به نظر می‌رسد اما برای احساس چشایی ما خوشایند هستند.

یکی از محققان این پژوهش می‌گوید رعایت آیین و رسم و رسوم خاص در زمینه‌های دیگری غیر از تغذیه نیز کارساز است. به عنوان مثال اگر قبل از خواب کمی دعا کنید یا افکار مثبتی در ذهنتان مرور کنید خواب راحت تری خواهید داشت.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

غذای خانگی و ارتباط خانوادگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.