تبیان، دستیار زندگی
وقتی تفکر با برنامه‌ریزی همخوانی ندارد؛ یک تفکر از دنیای حرفه‌ای و دیگری از دنیایی ناهمجنس است. حالا این دو دنیای کاملا متفاوت در کنار هم قرار گرفته‌اند که این موضوع مشکلاتی را هم در پی دارد. حرف از «کارلوس کی‌روش»، سرمربی تیم‌ملی کشورمان است که با تفکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غربت «کی روش»


وقتی تفکر با برنامه‌ریزی همخوانی ندارد؛ یک تفکر از دنیای حرفه‌ای و دیگری از دنیایی ناهمجنس است. حالا این دو دنیای کاملا متفاوت در کنار هم قرار گرفته‌اند که این موضوع مشکلاتی را هم در پی دارد. حرف از «کارلوس کی‌روش»، سرمربی تیم‌ملی کشورمان است که با تفکری حرفه‌ای و کوله‌باری از تجربه در لیگ‌های معتبر اروپایی و همچنین مربیگری در جام‌جهانی پا به کشور ما گذاشت.
کی روش

او بزرگ و حرفه‌ای فکر می‌کند اما شرایط فوتبال ما با فوتبال حرفه‌ای‌ای که کی‌روش می‌خواهد، کاملا فاصله دارد. حرفه‌ای به لحاظ مدیریتی که این موضوع در فوتبال ما دیده نمی‌شود و به همین دلیل استانداردهایی که «کی‌روش» برای تیم‌ملی می‌خواهد، توسط فدراسیون فراهم نمی‌شود. همین موضوع باعث به‌وجودآمدن مشکلاتی شده که یکی از آنها اختلاف‌های اخیر است. هر چند «کی‌روش» حرفه‌ای فکر می‌کند و می‌خواهد تیم‌ملی قدرتمندی ایجاد کند، اما نباید این موضوع را فراموش کنیم که هم تیم‌ملی و هم باشگاه‌ها باید به اندازه خود اهمیت داشته باشند. نمی‌توان از بین این دو یکی را انتخاب کرد چراکه این دو کاملا با یکدیگر در ارتباطند.

ما زمانی یک تیم‌ملی قدرتمند داریم که بتوانیم لیگ منظمی را انجام دهیم و درواقع تیم‌ملی قدرتمند از دل لیگی پویا و با برنامه بیرون می‌آید. نمی‌خواهیم صحبت‌های کی‌روش مبنی بر اینکه به‌نوعی گفته تیم‌ملی مهم است را نقض کنیم، بلکه ما هم معتقدیم که تیم‌ملی مهم‌تر از باشگاهی است، اما این موضوع نباید باعث شود که باشگاه‌ها نیز از این موضوع متضرر شوند. مسلما این مساله یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای را می‌طلبد که باید فوتبال ملی و باشگاهی را در کنار یکدیگر قرار دهیم و با یک برنامه‌ریزی منظم هر دو را اولویت داد تا به هیچ‌یک لطمه وارد نشود. ما نباید برای تفریح کردن به جام‌جهانی برویم و این حرف کاملا درست است. ما نباید حریف تمرینی تیم‌های بزرگ دنیا شویم. حضور در جام‌جهانی صرفا جهت اینکه یک حضور باشد، به هیچ‌وجه پسندیده و حرفه‌ای نیست و به همین دلیل باید فکری به حال تیم‌ملی کرد، چاره‌ای اندیشید و برنامه‌ای ریخت که حضوری آبرومندانه در جام‌جهانی داشته باشیم.

چند «کی‌روش» حرفه‌ای فکر می‌کند و می‌خواهد تیم‌ملی قدرتمندی ایجاد کند، اما نباید این موضوع را فراموش کنیم که هم تیم‌ملی و هم باشگاه‌ها باید به اندازه خود اهمیت داشته باشند. نمی‌توان از بین این دو یکی را انتخاب کرد چراکه این دو کاملا با یکدیگر در ارتباطند

مسلما برای این کار باید ببینیم در چه گروهی قرار می‌گیریم و پس از آن بازی‌های دوستانه‌ای را فراهم کنیم که به درد فوتبالمان بخورد. در این راه فوتبال ایران عقب است و شاهد این هستیم که تیم‌های بزرگ دنیا و حاضر در جام‌جهانی برنامه‌هایشان را از ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل تنظیم کرده‌اند، اما می‌توان با هزینه کردن و ارتباط‌ گرفتن چاره‌ای اندیشید. مسلما فدراسیون فوتبال می‌تواند از «کی‌روش» در برقراری ارتباط با تیم‌های بزرگ دنیا استفاده کند و چه‌بسا در راه آماده‌سازی جام‌جهانی بتوانیم با کشورهای صاحب‌سبکی چون پرتغال دیدار تدارکاتی داشته باشیم. اما این موضوع، همت، حرفه‌ای‌گری، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌طلبد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مجله اینترنتی جهان و ورزش