تبیان، دستیار زندگی
این بار زنگ خطر«جنون جنسی» به صدا درآمده است. زنگ خطری که به‌گفته کارشناسان آسیب های اجتماعی از مدت ها قبل بی آن‌که به گوش مردم و مسئولان برسد به صدا درآمده بود و اکنون با هشداری که از سوی وزارت بهداشت و درمان در خصوص افزایش آن به خصوص به عنوان یکی از ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنون جنسی در کمین جوانان!


این بار زنگ خطر«جنون جنسی» به صدا درآمده است. زنگ خطری که به‌گفته کارشناسان آسیب های اجتماعی از مدت ها قبل بی آن‌که به گوش مردم و مسئولان برسد به صدا درآمده بود و اکنون با هشداری  که  از سوی وزارت بهداشت و درمان در خصوص افزایش آن به خصوص به عنوان یکی از راه های انتقال بیماری هایی نظیر ایدز روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، نشان می‌دهد که موج افزایش آسیب های اجتماعی در کشور با افزایشی بیش از آنچه پنداشته می‌شد، همراه است.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت از جنون جنسی به عنوان اولین و مهم ترین جنونی که در اثر مصرف مواد مخدر صنعتی و قرص های روانگردان در افراد ایجاد می‌شود، نام برده و گفته که  تجربه نشان داده مصرف کنندگان این مواد دچار جنون جنسی می‌شوند و پیامد این جنون جنسی بیماری ایدز است و در آن تردیدی وجود ندارد.

جنون

جنون جنسی، رفتار توام با خشونت و گستاخی

روانگردان های صنعتی مدت هاست که  با  تولید خانگی در زیرزمین ها،  کاهش هزینه مصرف، در دسترس قرار داشتن و هم چنین سهولت در طریقه مصرف، در اختیار افراد بسیاری از اقشار و طبقات مختلف جامعه قرار گرفته اند تا آسیب‌های اجتماعی نوظهور و رفتارهای پرخطر جنسی نسبتا جدیدی نظیر جنون جنسی را از بطن خود بیافرینند و این آسیب ها نیز به نوبه خود راه را برای افزایش بیماری‌هایی نظیر ایدز در جامعه باز کنند. مواد مخدری که به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گاه حتی با عناوین مختلف از قرص های کاهش وزن گرفته تا داروی پوست، به افرادی که شناختی از آن ندارند عرضه می‌شوند.

مجید ابهری، آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی به ارائه مفهومی‌از جنون جنسی در جامعه پرداخته و می‌گوید: «جنون جنسی به رفتار های جنسی اطلاق می‌شود که خارج از چارچوب های منطقی و قانونی و شرعی بدون کنترل، که همراه با خشونت و زورگویی و گستاخی است انجام می‌شود.» فرد در این حالت به خاطر انباشت غریزه جنسی و عدم مهار آن تحت تاثیر عواملی نظیر مصرف روان گردان ها یا مناظر و عوامل محیطی تحریک کننده قرار گرفته  و از آن جا که مهارت کنترل هیجان های رفتاری اش را ندارد، تلاش می‌کند تا با روش های حیوانی غریزه خود را تخلیه کند، بنابراین دست به خشونت جنسی می‌زند.

ابهری از این جنون تحت عنوان توحش جنسی نیز نام برده و می‌افزاید که در این حالت عدم تمایل طرف مقابل، مجرد یا متاهل بودن، وحشت زدگی و اصولا هیچ یکی از این دست عوامل دلیلی برای خودداری فرد مهاجم نیست و افراد گرفتار جنون جنسی در بیشتر موارد ممکن است حتی به افراد خانواده و نزدیکان خود نیز تعرض کرده و آن ها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار دهند. افزایش این جنون و خشونت در کنار انحرافات و تجاوزها و رفتارهای پرخطر جنسی دیگر نشان از ضعف مدیریت غریزه جنسی در جامعه دارد.

حاکمیت‌های غیرمردمی با تبعیت از کشورهای استثمارگر و سلطه‌جو و برای عقب نگاه داشتن جوامع و قطع پیوند آنان با دنیای پیشرفت و ترقی، همواره رواج موادمخدر را در راس سیاست‌های خود قرار می‌دهند تا از این طریق بیشترین آسیب را به قشر مولد یعنی جوانان وارد کنند

مصرف آگاهانه روانگردان‌ها برای افزایش قوای جنسی

هشدار وزارت بهداشت و درمان نسبت به افزایش مصرف روانگردان‌ها و تاثیر آن بر افزایش جنون جنسی در حالی است که بر اساس پژوهش صورت‌گرفته در دانشگاه علوم انتظامی (به سفارش ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست‌جمهوری)، مصرف این مواد بعضا با آگاهی و به‌دلیل افزایش قوای جنسی در افراد صورت می‌گیرد. به‌طوری‌که محققان در این پژوهش آورده‌اند که: افزایش قوای جنسی ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی؛ تبلیغات مسموم در جامعه دلالت بر این موضوع دارد که مصرف مواد صنعتی سبب افزایش قوای جنسی خواهد شد.

در حالی که نتایج بررسی‌های صورت‌پذیرفته، حکایت از آن دارد که در درازمدت همزمان با وابستگی روانی به مواد صنعتی، میل جنسی در مصرف‌کننده کاهش پیدا می‌کند و سبب تضعیف قوای جنسی خواهد شد.

گروه‌های سنی در معرض تهدید

بیشترین مصرف‌کنندگان این قرص‌ها را جوانان گروه سنی 17 تا 28 تشکیل می‌دهند.البته به این معنی نیست که افراد خارج از گروه‌های سنی یاد شده در معرض خطر نباشند.

دلالان و سوداگران مرگ برای دستیابی به مطامع غیرانسانی خود به هیچ عضوی از جامعه رحم نمی‌کنند و چه بسا برای آنان گروه‌های سنی پایین نظیر دانش‌آموزان، بهترین طعمه‌ها محسوب می‌شوند.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر می‌گوید: مصرف مواد مخدر آرام آرام از شکل سنتی به مواد صنعتی روانگردان در حال تغییر است که مبارزه و کنترل این قرص‌های مخرب روانگردان سخت‌تر و پیچیده‌تر از مواد مخدر سنتی است.

در کشور ما آمار دقیقی از مصرف‌کنندگان موادمخدر صنعتی و روانگردان‌ها وجود ندارد، اما کم نیستند جرایم گوناگونی که طی شبانه روز در گوشه و کنار کشور رخ می‌دهند و منشأ بسیاری از این جرایم به مصرف مواد روانگردان باز می‌گردد.

جنون

حاکمیت‌های غیرمردمی با تبعیت از کشورهای استثمارگر و سلطه‌جو و برای عقب نگاه داشتن جوامع و قطع پیوند آنان با دنیای پیشرفت و ترقی، همواره رواج موادمخدر را در راس سیاست‌های خود قرار می‌دهند تا از این طریق بیشترین آسیب را به قشر مولد یعنی جوانان وارد کنند. به همین منظور، امروزه در نقاط مختلف جهان لابراتوارهای بسیاری به ساخت و فرآوری انواع موادمخدر اعم از سنتی و صنعتی می‌پردازند و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود لذا برای ارتقای سلامت، همه اجزای حکومت‌ها باید بکوشند و دست در دست یکدیگر، نگذارند گسترش اعتیاد به انحطاط جوامع بینجامد.

راه‌های مقابله‌

جامعه شناسان نقش خانواده را در جلوگیری از آلودگی جوانان انکارناپذیر و در واقع پرچمدار مبارزه با هرگونه تهدید کننده نسل جوان می‌دانند.

ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمی با جوانان، شناخت علایق و دلبستگی‌های آنان، پر کردن خلاءهای موجود عاطفی در زندگی آنان، درک حساسیت فوق‌العاده نزد جوانان، کمک به آنان در حل مشکلات خاص‌شان، عدم وارد آوردن فشارهای غیرمتعارف در حوزه تحصیل و کار، کنترل غیرپلیسی جوانان، نظارت برنوع روابط آنان با دیگران و تاثیرگذاری مثبت بر شکل‌گیری این روابط، اعتماد کردن به جوانان و مشارکت دادن آنان در تصمیم‌گیری‌های گوناگون مربوط به خانواده را از جمله راهکارهایی است  که موجب می‌شوند تهدیدپذیری جوانان از ناحیه موادمخدر و قرص‌های روانگردان رو به کاهش گذارد.

پیوند فکری و مشاوره‌ای والدین با فرزندان در هیچ‌یک از مراحل زندگی نباید قطع شود. اگر پدرها و مادرها فکر می‌کنند که جوانان بزرگ شده‌اند و می‌توانند بدون تکیه به آنها خود را در جامعه اداره کنند باید بدانند مشکلات و تهدیدکننده‌ها نیز در یک قواره نمی‌مانند و آنها نیز رشد می‌کنند.

جامعه‌شناسان به اتفاق ضمن تاکید بر نقش انکارناپذیر خانواده در پیشگیری از بروز ناهنجاری‌ها معتقدند علاوه بر خانواده، دیگر نهادهای متولی نیز با انجام دقیق و مداوم وظایف خود می‌توانند به عاری سازی جامعه از وجود ناهنجاری‌ها از جمله مصرف قرص‌های روانگردان کمک کنند.

روانگردان های صنعتی مدت هاست که  با  تولید خانگی در زیرزمین ها،  کاهش هزینه مصرف، در دسترس قرار داشتن و هم چنین سهولت در طریقه مصرف، در اختیار افراد بسیاری از اقشار و طبقات مختلف جامعه قرار گرفته اند تا آسیب‌های اجتماعی نوظهور و رفتارهای پرخطر جنسی نسبتا جدیدی نظیر جنون جنسی را از بطن خود بیافرینند و این آسیب ها نیز به نوبه خود راه را برای افزایش بیماری‌هایی نظیر ایدز در جامعه باز کنند

ایجاد زمینه‌های فراوان اشتغال، فراهم آوردن شرایط عادلانه تحصیلی برای تمامی اقشار، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، اضافه کردن آموزش‌های لازم درباره آسیب‌های اجتماعی به کتب درسی، کنترل مراکز آموزشی و دیگر محل‌های تجمع جوانان و پاکسازی این اماکن از وجود عوامل توزیع و دست‌اندرکار فروش مواد روانگردان و اطمینان از پاک بودن این اماکن، تقویت پلیس و آموزش نیروهای مجرب، تصویب قوانین بازدارنده از جرایمی نظیر خرید و فروش مواد روانگردان و دیگر مواد مخدر، پشتیبانی قضایی مورد نیاز برای تشدید برخورد با سوداگران مرگ، کنترل مرزها و مبادی ورودی مواد روانگردان،‌ تصویب قوانین مورد نیاز برای تشدید برخورد با عوامل دست‌اندرکار توزیع مواد روانگردان و فروشندگان جزء و کل اقدامات فرهنگی کارشناسی شده، راه‌اندازی مراکز مشاوره ویژه و روشنگری و اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها بویژه صدا و سیما درباره ناهنجاری‌های موجود در اجتماع از جمله موضوع مواد روانگردان و عوارض و خسارات ناشی از آن، از جمله راهکارهایی هستند که بی‌توجهی به آنها صدمات مادی و معنوی جبرا‌ن‌ناپذیری بر پیکره اجتماع وارد خواهد کرد.

فرآوری: طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- قانون / 2-فرارو / 3- وبلاگ منجی