تبیان، دستیار زندگی
با عزم جدی و برنامه های کوتاه مدت دولت آرامش به بازار دارو بازخواهد گشت و افزایش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج جبران خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وعده‌های دارویی آقای معاون وزیر


با عزم جدی و برنامه های کوتاه مدت دولت آرامش به بازار دارو بازخواهد گشت و افزایش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج جبران خواهد شد.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: در حال حاضر مردم به خصوص بیماران خاص و صعب العلاج با گرانی و کمبود دارو مواجه هستند که در این خصوص سیاستهای کوتاه مدتی را در نظر داریم تا با تدابیری از جمله مذاکره با بیمه ها و اصلاح پوشش بیمه ای آنها افزایش قیمتها را جبران کنیم به نحوی که پرداختی بیماران خاص نسبت به سال گذشته تغییری نکند

دیناروند ، غذا و دارو

وی افزود: در حال حاضر مردم به خصوص بیماران خاص و صعب العلاج با گرانی و کمبود دارو مواجه هستند که در این خصوص سیاستهای کوتاه مدتی را در نظر داریم تا با تدابیری از جمله مذاکره با بیمه ها و اصلاح پوشش بیمه ای آنها افزایش قیمتها را جبران کنیم به نحوی که پرداختی بیماران خاص نسبت به سال گذشته تغییری نکند.

دیناروند ضمن اشاره به انجام مذاکراتی با بیمه ها برای اصلاح پوشش بیمه ای داروها اظهار کرد: خوشبختانه در بودجه سال 92 اعتبارات لازم برای جبران افزایش قیمت دارو پیش بینی شده است یعنی مابه التفاوت قیمت کنونی دارو نسبت به سال گذشته را وزارت بهداشت تامین خواهد کرد تا در نهایت بیمار قیمت سال گذشته داروی مصرفی خود را پرداخت کند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: دولت با اعمال سیاستهای متوازن باید از بروز هر گونه مشکل جدید جلوگیری کرده و به نحوی عمل کند که نه شرکت تولیدی زیان کند و نه مردم دغدغه ای از بابت تامین و قیمت دارو داشته باشند. ارز 1226 تومانی از اواخر فروردین ماه سال جاری حذف شده و بانک مرکزی ارز مبادلاتی را جایگزین آن کرده و تا امروز نزدیک به یک میلیارد دلار ارز برای شرکتهای دارویی اختصاص یافته که این تبدیل به گشایش اعتبار شده است.

دولت با اعمال سیاستهای متوازن باید از بروز هر گونه مشکل جدید جلوگیری کرده و به نحوی عمل کند که نه شرکت تولیدی زیان کند و نه مردم دغدغه ای از بابت تامین و قیمت دارو داشته باشند. ارز 1226 تومانی از اواخر فروردین ماه سال جاری حذف شده و بانک مرکزی ارز مبادلاتی را جایگزین آن کرده و تا امروز نزدیک به یک میلیارد دلار ارز برای شرکتهای دارویی اختصاص یافته که این تبدیل به گشایش اعتبار شده است

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سئوال که اعلام شده حدود 96 درصد داروها در داخل کشور تولید می شوند پس چرا قیمت دارو هنوز تاثیر پذیری زیادی از نرخ ارز دارد گفت: داروهایی که در داخل هم تولید می شوند به دلیل اینکه مواد اولیه آنها از خارج تامین می شود و وارداتی هستند متاثر از نرخ ارز می باشند اما نسبت به داروهای وارداتی از افزایش قیمت کمتری برخوردار بودند.

پوشش های بیمه دارویی در کشور ناقص است

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه پوشش بیمه ای دارو در ایران ناقص است افزود: برخی داروها را داریم که تحث پوشش بیمه است در حالی که جزو داروهای حیاتی محسوب نمی شوند. یعنی ممکن است فردی در سال یک یا دوبار نیاز به مصرف آن داروها پیدا کند که پرداخت هزینه آن قابل تحمل است اما در مقابل 2-3 درصد از بیماران به صورت ویژه و 10 تا 15 درصد به صورت مناسب نیاز دارند با توجه به هزینه های بالای داروییشان تحت حمایت قرار گیرند.

عمده نارضایتی مردم از قیمت بالای داروها مربوط به بیماریهای خاص، صعب العلاج، مزمن و بیماریهای روانپزشکی است و بقیه داروها قیمتهای مناسبی دارند که مورد اعتراض مردم هم نیست لذا اگر بیمه ها داروهای بیماران مذکور را بیشتر تحت پوشش قرار دهند سطح رضایتمندی مردم از قیمتها بالا خواهد رفت

دیناروند افزود: 2-3 درصد بیماران ممکن است هزینه داروییشان در ماه چند میلیون تومان شود و 10 تا 15 درصد دیگر ممکن است تا سقف یک میلیون تومان در ماه هزینه دارو پرداخت کنند و ما باید از این قشرها حمایت بیشتر و ویژه ای کنیم.

وی افزود: عمده نارضایتی مردم از قیمت بالای داروها مربوط به بیماریهای خاص، صعب العلاج، مزمن و بیماریهای روانپزشکی است و بقیه داروها قیمتهای مناسبی دارند که مورد اعتراض مردم هم نیست لذا اگر بیمه ها داروهای بیماران مذکور را بیشتر تحت پوشش قرار دهند سطح رضایتمندی مردم از قیمتها بالا خواهد رفت.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : مهر