تبیان، دستیار زندگی
سران آل سعود حاكم بر عربستان در طول سه دهه گذشته بیشترین حرص و تلاش را برای نابودی كشورهای اسلامی داشته و دارند. آنها امروز تلاش دارند تا سوریه یكی دیگر از كشورهای محور مقاومت را با موشك‌های آمریكایی و دلارهای نفتی خود به خاك سیاه بشنانند. اما نکته ای که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهداف احتمالی نظامی سوریه در عربستان


سران آل سعود حاكم بر عربستان در طول سه دهه گذشته بیشترین حرص و تلاش را برای نابودی كشورهای اسلامی داشته و دارند. آنها امروز تلاش دارند تا سوریه یكی دیگر از كشورهای محور مقاومت را با موشك‌های آمریكایی و دلارهای نفتی خود به خاك سیاه بشنانند. اما نکته ای که به آن توجه نمی شود، میزان قدرت سوریه در انتقام گیری از سران سعودی است.


سوریه

سران آل سعود حاكم بر عربستان در طول سه دهه گذشته بیشترین حرص و تلاش را برای نابودی كشورهای اسلامی داشته و دارند، آنها در طول این سال‌ها یك‌بار به عراق كمك كردند تا به ایران حمله كند، سپس به آمریكا كمك كردند تا عراق را نابود كند، تلاش‌های آنها برای نابودی مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین بر هیچ كس پوشیده نیست و آنها امروز تلاش دارند تا سوریه یكی دیگر از كشورهای محور مقاومت را با موشك‌های آمریكایی و دلارهای نفتی خود به خاك سیاه بشنانند.

به گزارش تابناك، آنچه سعودی‌ها در حال انجام آن هستند، اگر نگوییم بازی با آتش است، بازی با مرگ آنهاست، چرا كه این بار آنها بدقماری را شروع كرده‌اند و در این قمار كه تاكنون بیش از 30 میلیارد دلار برای آنها آب خورده، در تلاش برای سرنگونی نظام حاكم بر سوریه شكست سختی خورده‌اند و اكنون بر آن هستند تا پای آمریكایی‌هایی را به سوریه باز كنند و چون خود عرضه و جسارت اقدامی یك‌جانبه را ندارند، دست به دامن آمریكایی‌ها شده تا شاید از این رهگذر، سوریه و نظام حاكم بر این كشور را هدف قرار دهند.

سعودی‌ها برای نابودی ارتش‌های قدرتمند و كشورهای حاضر در منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نكرده و نمی‌كنند، هر چند خود ارتش باعرضه و جسارتی نداشته و علی‌رغم هزینه‌های ده‌ها میلیارد دلاری برای آن، در جنگ محدودی كه با مبارزان جنبش الحوثی داشتند، شكست سنگینی را متحمل شدند.

سعودی‌ها به عنوان «محور فتنه» علیه جهان اسلام، گفته‌اند كه به صورت مستقیم در حمله به سوریه مشاركت خواهند كرد، مساله‌ای كه علاوه بر پرداخت هزینه‌های آمریكا بدون شك، با مشاركت مستقیم نظامی آنها خواهد بود، اما آیا آنها این بار هم جان سالم به در خواهند برد؟ آیا ارتش سوریه دخالت‌های سعودی‌ها كه هزاران نفر از مردم این كشور را به خاك و خون كشیده است، بدون پاسخ خواهد گذاشت؟ آیا سوریه از توان موشكی قدرتمند خود برای ضربه زدن به سعودی‌ها استفاده نخواهد كرد؟

فرودگاه نظامی ظهران: این فرودگاه كه یكی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های عربستان شمرده می‌شود، در نزدیكی خلیج فارس قرار داد. فاصله این منطقه كه از جنوب شرق سوریه حدود 1450 كیلومتر می‌باشد و موشك‌های برد بلند سوری به سادگی می‌توانند این مناطق را هدف قرار دهند

این گزارش در صدد آن است تا برخی از اهداف تعریف شده توسط ارتش سوریه را كه قرار است هدف موشك‌های این كشور قرار بگیرد، را مورد بررسی قرار دهد. در این گزارش تلاش شده تا در یك برد 1500 كیلومتری كه موشك های سوری به آن دست یافته‌اند، تنها تعدادی از اهداف راهبردی كه قرار است هدف قرار بگیرند، اشاره شود:

1- اهداف نظامی: عربستان یكی از بزرگ‌ترین انبارهای تسلیحاتی جهان را در اختیار دارد، این كشور در طول چند دهه گذشته صدها میلیارد دلار سلاح از كشورهای مختلف وارد كرده است و همه آنها در مراكز مختلفی در این كشور پراكنده شده‌اند، اما آنچه برای ارتش سوریه مهم است، مراكز نظامی است كه هدف قرار دادن آن، از توان نظامی عربستان خواهد كاست.

شهر تبوك: این شهر قدیمی كه امروز به یكی از مراكز مهم نظامی در عربستان تبدیل شده است؛ یك فرودگاه مهم نظامی بنام ملك فیصل و همچنین برخی از مراكز تحقیقاتی را در دل خود جای داده است. در این فرودگاه جنگنده‌های اف15 سعودی به همراه میراژها و جنگنده‌های رافائل فرانسه حضور دارند. فاصله این شهر تا دمشق تنها 550 كیلومتر است كه با موشك‌های میان‌برد سوریه نیز می‌توان آن را هدف قرار داد.

اهداف احتمالی نظامی سوریه در عربستان

شهر ریاض: پایتخت عربستان از استان سویدا در سوریه 1302 كیلومتر فاصله هوایی دارد. در این شهر فرودگاه بین‌المللی ملك خالد قرار دارد كه یك مركز مهم نظامی نیز به شمار می‌رود. هدف قرار گرفتن پایتخت سعودی‌ها می‌تواند تا اندازه بسیاری معادلات را تغییر دهد. كاخ‌های سلطنتی و همچنین بیشتر اعضای خانواده آل‌سعود در ریاض ساكن هستند و اصابت هر موشك به این شهر بزرگ می‌تواند سعودی‌های ترسو را آواره بیابان كند.

شهر الخرج: در این شهر یكی از مهمترین مراكز تسلیحاتی سعودی‌ها قرار داد. این شهر كه در جنوب شرق ریاض است فرودگاه مهم شاهزاده سلطان را در خود جای داده است. موسسه جنگ‌افزار سازی سعودی‌ها در این شهر مهم مستقر است و موشك‌های دور برد ساخت چین را هم سعودی‌ها در كوه‌های اطراف این شهر مستقر كرده‌اند. الخرج تا استان سویداء در جنوب سوریه 1390 كیلومتر فاصله هوایی دارد. این شهر مدرن‌ترین شهری است كه آل سعود افتخار توسعه آن را پیدا كرده‌اند.

اهداف احتمالی نظامی سوریه در عربستان

فرودگاه نظامی ظهران: این فرودگاه كه یكی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های عربستان شمرده می‌شود، در نزدیكی خلیج فارس قرار داد. فاصله این منطقه كه از جنوب شرق سوریه حدود 1450 كیلومتر می‌باشد و موشك‌های برد بلند سوری به سادگی می‌توانند این مناطق را هدف قرار دهند.

در لیست مراكز نظامی سعودی‌ها البته مناطق دیگری نیز وجود دارند كه ارتش سوریه و متحدان آن كه به تصاویر ماهواره‌ای دسترسی دارند، بیشتر از آن مطلع می‌باشند و بدون شك، از اهداف مهم توان موشكی سوریه به شمار خواهد رفت.

اهداف احتمالی نظامی سوریه در عربستان

2- مراكز صنعتی: عبارت صنعت در عربستان، عبارت است از مراكز نفتی. این كشور بزرگ‌ترین صادركننده نفت جهان است و دارای دو بندر مهم صادرات نفت است. یكی بندر راس التنوره در شهر دمام در ساحل خلیج فارس كه در فاصله 1450 كیلومتری مركز مهم موشكی سوریه در استان سویدا قرار دارد. در نزدیكی این بندر نفتی، پالایشگاه بزرگ بقیق قرار دارد كه هدف قرار گرفتن آن می‌تواند عملاً سعودی‌ها را فلج كند.

دومین بندر مهم نفتی عربستان در ساحل دریای سرخ قرار دارد. بندر ینبع كه عملاً یك شهر نفتی به شمار می‌رود مهمترین مركز صادرات نفت عربستان به كشورهای غربی و آمریكا است. این بندر كه در آن مخازن بزرگ و كوچك بسیار نفت وجود دارد، در فاصله 950 كیلومتری مرزهای جنوبی سوریه واقع شده است

دومین بندر مهم نفتی عربستان در ساحل دریای سرخ قرار دارد. بندر ینبع كه عملاً یك شهر نفتی به شمار می‌رود مهمترین مركز صادرات نفت عربستان به كشورهای غربی و آمریكا است. این بندر كه در آن مخازن بزرگ و كوچك بسیار نفت وجود دارد، در فاصله 950 كیلومتری مرزهای جنوبی سوریه واقع شده است. هدف قرار گرفتن این دو بندر نفتی كه روزانه حدود 10 میلیون بشكه نفت از آنها صادر می‌شود می‌تواند قیمت نفت را به شكل وحشتناكی بالا ببرد.

بر اساس گزارش‌های موجود، هدف قرار دادن این بندر نفتی از اولین اولویت‌های ارتش سوریه به شمار می‌رود چرا كه اصابت هر موشكی به آن می‌تواند تا تا مدت‌ها آن را در آتش موشك‌های جولان سوریه بسوزاند.

اهداف احتمالی نظامی سوریه در عربستان

شهر جده: این شهر كه از آن به عنوان پایتخت دوم عربستان یاد می‌شود و محل خوشگذرانی شاهزاده‌های سعودی است و عملاً علمای وهابی‌ها در آن جایگاهی ندارند، در فاصله 1350 كیلومتری دمشق قرار دارد و بدون شك در هر جنگ گسترده احتمالی مورد حمله قرار خواهد گرفت.

علاوه بر موارد بالا، بزرگ‌ترین نقطه ضعف سعودی‌ها مراكز آب‌شیرین‌كن آنهاست كه همزمان وظیفه تولید برق را هم بر عهده دارند. این مراكز كه در سواحل خلیج فارس و دریای سرخ پراكنده هستند و روزانه میلیون‌ها لیتر آب مصرفی شهروندان سعودی را تامین می‌كنند، در صورت هدف قرار گرفتن، ریگزارهای عربستان را تشنه‌تر خواهند كرد.

در این میان منابع مطلع می‌گویند كه سوریه قصد دارد سعودی‌ها و به خصوص بندر بن سلطان را گوشمالی اساسی بدهد و از سوی دیگر گفته می‌شود در صورتی كه جنگ گسترده‌ شود و پای كشورهای دیگر نیز به میدان نبرد سوریه باز شود، بدون شك هزاران موشك مختلف دیگر نیز روانه كاخ‌های سعودی‌ها خواهد شد تا آنها در آخرین ماجراجویی خونین خود، نابود شوند.

بخش سیاست تبیان

منبع: تابناک