تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام شهید عبدالحسین مبشر که پنجم مهرماه سال 1360 در سن 35 سالگی توسط عوامل خود فروخته استکبار و منافقین مزدور در خرم آباد به شهادت رسیده بود به عنوان شهید شاخص بسیج ادارات استان لرستان معرفی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای شهید مبشر و یک دزد


حجت الاسلام شهید عبدالحسین مبشر که پنجم مهرماه سال 1360 در سن 35 سالگی توسط عوامل خود فروخته استکبار و منافقین مزدور در خرم آباد به شهادت رسیده بود به عنوان شهید شاخص بسیج ادارات استان لرستان معرفی شد.

شهید عبدالحسین مبشر

در تشریح ویژگی‌های شخصیتی شهید مبشر نقل شده است که ایشان از بلندی همت و نظر، عشق و علاقه به کسب علم و معرفت، روحیه ظلم ستیزی و مبارزه با طاغوت، سعه‌صدر و سماجت و گشاده رویی و مردم دوستی، اهتمام به روزی حلال و رعایت بیت‌المال، تعبد و تهجد و لطافت روح و رقت قلب برخوردار بوده است.

روشن بینی، بینش و بصیرت فوق‌العاده این شهید والا مقام باعث شد که تحصیلات حوزوی را با دروس دبیرستان و سپس دانشگاه آمیخته کند، به نحوی که با شرکت در کنکور در سال 1347 در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در حالی که ملبس به لباس مقدس طلبگی بود به تحصیل در دانشگاه تهران پرداخت و در سال 1352 با اخذ درجه لیسانس از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل و در آموزشگاه‌های خرم آباد به شغل مقدس معلمی پرداخت.

شهید مبشر از بعد عشق به شهادت در راه خدا و نترسیدن از مرگ سرآمد و ممتاز بود به نحوی که در بحبوحه ترورهای کور منافقین در سال 60 چندین بار تهدید شده بود و حتی یک بار در محل کار یعنی بنیاد شهید استان مورد سوء قصد قرار گرفت با این حال هرگز راضی نشد که برای او محافظ فرستاده شود و می‌گفت: نمی‌توانم بخوابم و کسی از من محافظت کند و معتقد بود که ما برای فضیلت و شرافت مان باید مبارزه کنیم و بمیریم.

شهید مبشر بالاخره در سپیده دم پنجم مهرماه سال 60 با ماشین سواری شخصی خود در محله قاضی آباد به سمت محل کار حرکت کرد و دقایقی بعد توسط عوامل خود فروخته استکبار و منافقین مزدور به شهادت رسید و پیکر مطهر او در میان حزن و اندوه آحاد جامعه و با حضور بسیار پرشکوه مردم متدین و عزادار خرم آباد تشییع و در بهشت رضای این شهر به خاک سپرده شد.

شهید مبشر فرزند محمود در مردادماه سال 1325 در خانواده‌ای کشاورز و مذهبی در روستای سیاه‌پوش از توابع شهرستان الشتر دیده به جهان گشود. وی با تشویق و حمایت دایی بزرگوارش مرحوم حجت‌الاسلام «هادی فرج اللهی» به حوزه علمیه خرم‌آباد و سپس به قم رفت و دروس حوزوی را در این دو حوزه در محضر اساتیدی همچون «فرج‌الله عباسی» ، آیات عظام «ابوالفضل موسوی تبریزی»، «فاضل لنکرانی»، «جعفر سبحانی»، «سلطانی طباطبایی» و «سید حسین فاطمی‌قمی» گذراند.

شهید مبشر در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی با راهنمایی و همفکری حجت‌الاسلام «سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد» و همکاری «سید فخرالدین رحیمی» ، کانون اسلامی جوانان خرم‌آباد را پایه‌گذاری کرد و در این سنگر به فعالیت‌های تبلیغی و روشنگری علیه رژیم ستم شاهی پرداخت.

شهید حجت‌الاسلام مبشر پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مۆثری در تشکیل و راه‌اندازی بسیج در استان لرستان ایفا کرد و با شروع جنگ تحمیلی سرپرستی بنیاد شهید لرستان را پذیرفت.

زمانی که مأموران از مدرسه رفتند شهید مبشر من را به کناری کشید و از من خواست هر موقع که کاری داشتم، نزد او بروم. با این حال از زمانی که با شهید مبشر آشنا شدم، مسیر زندگی‌ام تغییر کرد و توانستم با تحصیل در دانشگاه موفق به اخذ مدرک کارشناسی ریاضی شوم و امروز به عنوان یک مسئول به مردم خدمت می‌کنم

ماجرای شهید مبشر و یک دزد

دختر شهید حجت‌الاسلام عبدالحسین مبشر یکی از ویژگی‌های اخلاقی این شهید والامقام را حفظ آبروی مردم دانست.

عاطفه مبشر تأکید بر حفظ آبروی مردم را از ویژگی‌های اخلاقی شهید مبشر شهید شاخص کارمند استان لرستان عنوان کرد و گفت: فردی در تشریح وضعیت نابسمان زندگی‌اش در دوران نوجوانی به مادرم گفته بود: در آن برهه به دلیل وضع بد مالی خانواده مجبور به دزدی و تکدی‌گری بودم؛ با این حال زمانی که می‌خواستم پول‌های یک مغازه‌دار را بدزدم به خاطر اینکه مغازه‌دار متوجه این موضوع شده بود از ترس پا به فرار گذاشتم و به یک مدرسه پناه بردم و در جمع دانش‌آموزان خودم را پنهان کردم. زمانی که مرد مغازه‌دار به همراه چند نفر پلیس برای دستگیری‌ام به مدرسه آمدند، شهید مبشر متوجه موضوع می‌شد و از این رو او از مأموران زمان طاغوت می‌خواهد که به ازای پرداخت پول مرد مغازه‌دار، از دستگیری من صرف‌نظر کنند.

زمانی که مأموران از مدرسه رفتند شهید مبشر من را به کناری کشید و از من خواست هر موقع که کاری داشتم، نزد او بروم. با این حال از زمانی که با شهید مبشر آشنا شدم، مسیر زندگی‌ام تغییر کرد و توانستم با تحصیل در دانشگاه موفق به اخذ مدرک کارشناسی ریاضی شوم و امروز به عنوان یک مسئول به مردم خدمت می‌کنم.

دختر شهید مبشر یادآور شد: پدرم نسبت به اموال بیت‌المال و مشکلات معیشتی مردم حساسیت به خرج می‌داد و خدمت خالصانه به مردم از ویژگی‌هایش بود. به نحوی که از این کار لذت می‌برد. سخاوتمند، مردم‌دار و ایثارگر بود و هیچ‌گاه از کنار مشکلات مردم بی‌تفاوت عبور نمی‌کرد.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری: ایسنا/بسیج، وبلاگ الشتر (کهمان)