تبیان، دستیار زندگی
سومین نشست چهارسوق، در روز چهارشنبه ششم شهریور هزار و سیصد و نود و دو، در تالار سوره حوزه هنری تهران واقع در انتهای خیابان سمیه برگزار شد. این نشست 8 سخنران داشت. خطیبان ضمن تجزیه و تحلیل روش های جدیدی که برای آموزش در زمینه های مختلف ،تجربه های خود را.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش سومین نشست چهارسوق

سومین نشست چهارسوق، در روز چهارشنبه ششم شهریور92، در تالار سوره حوزه هنری تهران واقع در انتهای خیابان سمیه برگزار شد.

این نشست 8 سخنران داشت. خطیبان ضمن تجزیه وتحلیل روش های جدید برای آموزش درزمینه های مختلف، تجربه های خود را ارائه می کردند. بعد از هر دو یا سه صحبت  در زمان بین سخنرانی ها در لابی تالار هدایت فضایی برای تعامل در نظر گرفته شده بود. در این  قسمت شرکت کننده ها و سخنرانان ضمن سئوال و جواب به بحث و تبادل نظر می پرداختند. این شکل برگزاری برنامه را از یکنواختی در آورده بود و سبب ایجاد محیط شاداب تری شده بود.

گزارش سومین نشست چهارسوق

اولین سخنران آقای محمدجواد فرشچی بودند. ایشان که کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دارند در دبستان سرمد لواسان مشغول به فعالیت هستند، مطالب خود را تحت عنوان "تربیت سالم؛ نه تنبیه نه پاداش" ارائه کردند. ایشان به دنبال معرفی یک رویکرد تربیتی با هدف بهبود روابط معلم و دانش آموز و پرورش دانش آموزان مسئول و متفکر بودند.

سپس آقای حمید دادگسترنیا که کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی و کارشناسی علوم حدیث دارند و هم‌اکنون مدیریت مدرسه راهنمایی میزان و ریاست هیئت مدیره مۆسسه هدایت میزان را برعهده دارند، صحبت کردند. ایشان شیوه آموزش جدید که در موسسه هدایت میزان پیاده شده است برمبنی توجه به تفاوت های فردی، آزادی عمل حداکثری، کشف استعدادهای نهفته، شادابی و نشاط، درونی کردن انگیزه ها، کارگروهی، عزت فردی، خلاقیت، هویت ملی، تقید به ارزش های دینی انقلابی و یادگیری بر مبنی تلاش است را توضیح دادند.

سومین سخنران آقای محمد نیرو بودند. ایشان که دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی هستند و در مجتمع آموزشی سبحان و جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند، درارائه‌ای با عنوان "همه‌ی دانش‌آموزان باهوشند!" با استفاده از نظریه هوش‌های چندگانه در فرایند یاددهی - یادگیری به شرح اهمیت و چگونگی توجه و ارج نهادن به تفاوت های طبیعی فردی و ملحوظ نمودن آن در جریان آموزش به منظور یادگیری فراگیر دانش آموزان پرداختند. همچنین با ارائه نمودارهایی موفقیت این طرح را نشان دادند.

گزارش سومین نشست چهارسوق

در ادامه چهارمین سخنران آقای محمد حسنی بودند. ایشان که در حال حاضر معاون پژوهشكده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی هستند و تدریس در دانشگاه و تألیف چند کتاب و مقاله در زمینه‌ی ارزشیابی کیفی توصیفی را در سابقه‌ی خود دارند، در ارائه‌ی "پایانی بر مرثیه‌ی کارنامه" به شرح کژتابی‌های ذهنی به عنوان چالشی در مسیر ارزشیابی توصیفی پرداختند و راهکارهایی برای آن بیان فرمودند.

در قسمت بعدی آقای منیف محسن خطیب از مۆلفان کتب درسی، مدیر مدرسه و مشاور آموزشی در 30 مدرسه‌ی کشور اندونزی و آقای مفتاح فوزی جلال‌الدین رحمه، مدیر مجتمع مدارس شهید مطهری اندونزی  که از طرف دولت آن کشور به عنوان مدرسه نمونه معرفی شده است، صحبت کردند. آن ها شیوه ی تازه ای که در مدرسه های آن کشور اجرا می شود را توضیح دادند و ضمن ارائه کارگاهی کوتاه با مشارکت چند نفر از شرکت کنندگان چگونگی پیاده سازی PBL بر مبنی برنامه درسی را عملا نشان دادند.

گزارش سومین نشست چهارسوق

سپس "ریاضی بدون ریاضت" توسط آقای سعید امین‌الرعایا مطرح شد. ایشان کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، مدیرسابق مدرسه اینترنتی تبیان، موسس و مدیر موسسه جئوجبرای تهران هستند. ایشان با بیان تجربیات مختلف در مورد یادگیری ریاضیات مبتنی بر یادگیری مشارکتی به کمک تکنولوژی صحبت کردند و درگیر کردن یادگیرندگان را در فرآیند یاددهی راهی تاثیر گذار نشان دادند.

سخنران آخر آقای افشین دانش‌نژاد بودند. ایشان که در حال حاضر در حوزه هنری کودک و نوجوان و دبیرستان شهید سلطانی مشغول به کارهستند، نقره کشوری المپیاد فیزیک 1369، کارشناسی مهندسی مکانیک و تدریس فیزیک از سال 1369 تا کنون را در سابقه‌ی خود دارند. آقای دانش‌نژاد شرح مختصری در مورد شبیه‌سازی و کاربردهای آن داشتند. تجربه ی کار با نرم افزارهای شبیه سازی امکان آزمایش شرایطی که در دنیای واقعی وجود ندارد را فراهم می سازد  وسبب  خلاقیت بیشتر فراگیرندگان می شود. سپس به کمک نرم‌افزارشان با شبیه‌ سازی حرکت زمین حول خورشید و تغییر در عوامل تأثیرگذار بر این حرکت موضوع "دنیای عوضی" را مطرح کردند.

پیوند ها : http://www.chaharsoogh.ir

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: زهرا انصاری

تنظیم: نسرین صادقی