تبیان، دستیار زندگی
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جزییات برنامه بازرسی های بهداشتی از مدارس را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارت بهداشت برای متصدیان بوفه های مدارس الزامی شد

کارت بهداشت برای متصدیان بوفه های مدارس الزامی شد


معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جزییات برنامه بازرسی های بهداشتی از مدارس را تشریح کرد.


مهندس سیدرضا غلامی کنترل عوامل محیطی در بحث بهداشت مدارس را جزو برنامه های اصلی و روتین وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: علاوه بر این موضوع، بحث بوفه مدارس نیز اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در این باره ادامه داد: امسال نیز در دستورالعمل مربوطه به همکاران و بازرسان بهداشتی تاکید شده که بوفه مدارس را به صورت ویژه در نظر داشته باشند چرا که در برخی موارد هم مشاهده می شود و هم گزارش می شود که مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه ای در بوفه مدارس عرضه می شود. از طرف دیگر متاسفانه این احساس وجود دارد که هنوز اهمیت بوفه مدارس به عنوان یک عامل تاثیرگذار برسلامت دانش آموزان، برای وزارت آموزش و پرورش جا نیفتاده است.

غلامی با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن جایگاهی خاص برای بوفه ها در مدارس، افزود: این درحالیست که گاها مشاهده می شود اتاقی نمور و دکه مانند را به این منظور در اختیار خدمتکار مدرسه و یا افرادی دیگر قرار می دهند و این امر بی تردید مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. هر چند این موارد به تمام مدارس مربوط نمی شود، اما حتی در تهران هم مدارسی از این قبیل وجود دارد. به همین دلیل امسال بیشترین نیرویمان را روی بحث بوفه مدارس خواهیم گذاشت.

بر اساس این دستورالعمل داشتن کارت معاینه پزشکی یا کارت بهداشت برای افرادی که در بوفه مدارس کار می کنند (پاره وقت یا تمام وقت) الزامی است. همچنین داشتن گواهینامه آموزش های بهداشتی برای افراد فعال در بوفه مدارس الزامی است؛ به طوری که این افراد باید دوره های آموزشی 36 تا 44 ساعته را گذرانده باشند.

وی همکاری وزارت آموزش و پرورش در بازرسی های بهداشتی از مدارس را بسیار مهم خواند و گفت: به دنبال بخشنامه ای که به این منظور به دانشگاه ها ارسال می کنیم رونوشتی نیز به اداره کل بهداشت آموزش و پرورش ارسال می شود تا همکاری های لازم را داشته باشند. در مجموع دستورالعمل مربوطه تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید ابلاغ خواهد شد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به دستورالعمل مربوط به بازرسی های بهداشتی از مدارس و بویژه بوفه مدارس گفت: بر اساس این دستورالعمل داشتن کارت معاینه پزشکی یا کارت بهداشت برای افرادی که در بوفه مدارس کار می کنند (پاره وقت یا تمام وقت) الزامی است. همچنین داشتن گواهینامه آموزش های بهداشتی برای افراد فعال در بوفه مدارس الزامی است؛ به طوری که این افراد باید دوره های آموزشی 36 تا 44 ساعته را گذرانده باشند.

وی در این باره ادامه داد: بر اساس دستورالعمل مذکور، عرضه هرنوع مواد غذایی بسته بندی فاقد مشخصات در بوفه مدارس ممنوع است. همچنین عرضه فست فودهایی که روغن یا موارد دیگر آن مناسب نیست، ضرورتا نباید صورت گیرد. در بوفه مدارس باید به سمت مواد غذایی حرکت شود که انرژی بیشتری را برای دانش آموزان تامین کند.

به گفته وی، رعایت بهداشت محیط در محل بوفه مدارس از نظر نور، تهویه و نظافت نیز جزو ضروریات در دستورالعمل مربوطه است.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره جدا کردن آبخوری ها از دستشویی ها در مدراس نیز گفت: ضرورتی به جداسازی نیست، اما اگر جدا شوند مناسب تر است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

بخش سفیران تبیان