تبیان، دستیار زندگی
هفته گذشته سه چهره فعال ادبیات دار فانی را وداع گفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وداع با سه چهره ادبی


هفته گذشته سه چهره فعال ادبیات دار فانی را وداع گفتند.

شایان (مهدی) افضلی

شایان (مهدی) افضلی، شاعر سپیدسرای تهرانی، روز شنبه، نهم شهریورماه در سن 53 سالگی درگذشت. او هنگام مسافرت دچار عارضه تنفسی شد و در راه بیمارستان به رحمت ایزدی پیوست. افضلی شاعران سپیدسرای کشور بود و مجموعه اشعار دوزبانه‌ای از وی باقی مانده که اولین جلد آن به تازگی آماده و به ناشر تحویل داده شده است.

عباس کریمی ‌عباسی، دبیر محفل ادبی دایره دیدار، درباره وی می گوید: شایان افضلی قبل از آن که شاعر باشد، انسان به تمام معنا بود. مردی که لبخندهایش را هرگز فراموش نخواهیم کرد. به همین منظور و برای زنده نگاه داشتن یاد این عزیز سفرکرده و در دل‌مانده، جایزه ادبی «شایان» را توسط محفل ادبی دایره دیدار در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهیم کرد و از آثار برتر در روز میلاد این شاعر تجلیل خواهیم کرد.

محیا افضلی، دختر این شاعر سپیدسرا، درباره پدرش چنین می گوید: پدرم جانباز شیمیایی 45 درصد بود. روزهایی را شاهد بودم که پدر از تنگی نفس نمی‌توانست راه برود و روزگار خیلی نامناسبی داشت. پس از آن‌که به عشق شعر و ادبیات راهی محافل ادبی شد، حالش خیلی بهتر شد و به عشق محافل شعر و ادب، تمام سختی‌های جانبازی را فراموش می‌کرد و همیشه شاد بود و می‌خندید. من از همه شما که باعث شدید پدرم در این روزهای پایانی خوشحال باشد، ممنونم و خوشحالم که دوستان خوبی مثل شما داشت.

غزل تاجبخش (شاعر و نویسنده) از زنده یاد افضلی چنین یاد می کند: من زمان زیادی نبود که با وی آشنا بودم، اما در همین زمان کوتاه خاطره‌های خوبی باقی گذاشت که یادش را زنده نگه می‌دارد.

هیچ‌کس فکر نمی‌کرد شایان افضلی با آن خنده‌های گرم و پر از اعتماد به نفس حالا بین ما نباشد. نمی‌توانیم محاسبه کنیم تا کی هستیم و برای همین باید عبرت بگیریم. و این‌که چقدر عبرت بگیریم، اهمیت بیش‌تری دارد.

سال‌هاى 1359 تا 1366، كار اصلى نیاز، پژوهش پیرامون احوال و آثار و اشعار خواجه شیراز بود. از او 15 جلد «حافظ شناسى» و چند كتاب ضمیمه «حافظ شناسى» از جمله «پیر ما گفت» در این زمینه منتشر شده است. تصحیح انتقادى «خمسه» خواجو كرمانى براساس كهن‌ترین نسخه جهان با مقابله 8 نسخه كهن دیگر، از جمله کارهای پژوهشی نیاز کرمانی است

قطره‌های اشک خودمان را تسکین می‌دهد و فقط می‌توانیم دعا کنیم که خداوند به ما هم درایت بدهد؛ درایتی که شخصی برود و سلامتی‌اش را از دست بدهد و فقط خودش می‌داند در برابر آن ‌چه گرفته است. آگاهی خاسته از عشقی استوار بر این باور که خداوند قادر و بینا و تواناست. سعی کنیم برای چراهایی که از دل‌مان می‌جوشد، پاسخ پیدا کنیم و البته پاسخ همه چراها نزد خداست.

سعید نیاز کرمانی

سعید نیاز کرمانی، سعید نیاز کرمانی، شاعر و مدیر انتشارات پاژنگ، شامگاه 12 شهریور ماه به علت نارسایی کلیوی درگذشت.

سعید نیاز كرمانى در سال 1318 در کرمان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در زادگاه خویش و تحصیلات عالى را در تهران به پایان برد. او سال‌ها سردبیرى چند مجله در تهران را به عهده داشت و تا پایان عمر در موسسه انتشاراتی خود فعالیت می‌کرد. سعید نیاز کرمانی از سال 1344، کار خود با رادیو ایران را در زمینه نویسندگى و ترانه‏‌سرایى آغاز كرد و این همكارى تا سال 1352 ادامه داشت.

نخستین كتابى كه از نیاز كرمانى منتشر شد «برگزیده شاهنامه» بود که بعدها در ژاپن هم ترجمه و منتشر شد. بعد مجموعه شعر او با عنوان «در كوچه‏‌هاى خلوت شب» با مقدمه باستانى پاریزى به سال 1353 در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. این كتاب تاكنون سه مرتبه چاپ شده است.

سال‌هاى 1359 تا 1366، كار اصلى نیاز، پژوهش پیرامون احوال و آثار و اشعار خواجه شیراز بود. از او 15 جلد «حافظ شناسى» و چند كتاب ضمیمه «حافظ شناسى» از جمله «پیر ما گفت» در این زمینه منتشر شده است. تصحیح انتقادى «خمسه» خواجو كرمانى براساس كهن‌ترین نسخه جهان با مقابله 8 نسخه كهن دیگر، از جمله کارهای پژوهشی نیاز کرمانی است که به همت دانشگاه كرمان در سال 1370 و همزمان با برگزارى بزرگداشت خواجوى كرمانى چاپ و منتشر شد.

شیموس هینی

شیموس هینی، نویسنده و شاعر نام آشنای برنده جایزه نوبل هم  هفته پیش چشم از جهان فرو بست. این شاعر 74 ساله که بسیاری او را به عنوان بهترین شاعر ایرلندی از زمان ییتس به بعد می‌شناختند، در بیمارستانی در شهر دوبلین درگذشت.هینی در مسیر حرفه‌ای طولانی‌اش برنده تعداد زیادی جوایز و افتخارات شد. او اخیرا از بیماری رنج می‌برد. مجموعه شعر «زنجیر انسانی» که در سال 2010 به چاپ رسید بعد از سکته مغزی‌اش نوشته شده بود و شعر اصلی مجموعه با عنوان «معجزه» مستقیما از بیماری‌اش الهام گرفته شده بود.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش ادبیات تبیان


منابع: ایسنا/مهر/فارس