تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان و محققان بسیاری در راه پیشرفت یکی از آرزوهای بشری که انتهایی هم ندارد گام برداشته‌اند. اما در این میان شاید در کمال سختی بتوان 10 انسانی که تاثیر بسزایی در رسیدن بشر به جایگاه کنونی نقش اساسی را داشته‌اند نامید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضا در تسخیر این ده نفر


دانشمندان و محققان بسیاری در راه پیشرفت یکی از آرزوهای بشری که انتهایی هم ندارد گام برداشته‌اند. اما در این میان شاید در کمال سختی بتوان 10 انسانی که در رسیدن بشر به جایگاه کنونی نقش اساسی را داشته‌اند نامید. در این مقاله سعی داریم به معرفی 10 انسان فضایی کل تاریخ فضا بپردازیم!

فضا در تسخیر این ده نفر

1-استیو اسکویرس (Steve Squyres)

مدیر مأموریت های مریخ نوردهای ناسا

داستان مریخ نوردها با کتاب علمی و تخیلی زمین توسط مریخی ها فتح می‌شود. در سال 1960 میلادی آغاز گشت، سپس با کاوشگرهای وایکینگ 1 و2 و مأموریت مسیریاب (pathfinder) و نشستن اولین مریخ نورد به نام سوجونر در سال 1970 توسعه یافت. استیو اسکویرس به عنوان مدیر اکتشافات مریخ ناسا است که تحت رهبری وی 2 مریخ نورد spirit وopportunity  به مریخ فرستاده شد و در ژانویه 2004 فرود آمد. تا کنون بیش از 100 هزار عکس رنگی از دریاچه های مریخ و جزئی ترین موارد تجزیه و تحلیل مریخ فرستاده‌اند. همچنین وی بر آزمایشگاه آب ناسا نیز مدیریت دارد که در این آزمایشگاه فضانوردان قبل از آغاز سفر مراحل آمادگی خود را طی می‌کنند.

فضا در تسخیر این ده نفر

2-جری نلسون (Jerry Nelson)

مبتکر تلسکوپ

«تلسکوپ های نوین و جدید نقش حیاتی در پیشرفت ستاره شناسی ایفا می کنند». این را رییس بنیاد کالوین زمانیکه جایزه بهترین مخترع مسابقات نجوم فیزیکی را به جری نلسون و 2 تن از همکارانش به نام های رجر انجل و ری ویلسون اعطا نمود بیان نمود. جری ویلسون  کسی است که در ساخت تلسکوپ های دقیق با قطر 6 متر تخصص خاصی دارد و وی سازنده تلسکوپ های 2 قلو 10 متری کک در موناکه هاواییی بوده است. وی اکنون در پروژه ساخت پیشرفته ترین تلسکوپ روی کره زمین با قطر 30 متر در حال مدیریت و کار است.

فضا در تسخیر این ده نفر

3-جی گابانی (Jay Gabani) به تحقیق در آسمان می پردازد

عکاس ستارگان

برای کشف های بزرگ در نجوم لزوما نیازی به داشتن تلسکوپی بزرگ نیست بلکه جی گابانی ثابت نمود با ابزار کوچکتر و تلسکوپ های کوچک هم می توان کشف های بزرگی انجام داد. وی کسی بود که نظریه چرخشی بودن کهکشان ها و جریانی بودن آنها نظیر راه شیری را ارئه داد. وی مورد تحسین جهانیان به خاطر کار هایش که تنها با یک تلسکوپ 0.5 متری انجام داده بود قرار گرفت. وی در کوه های شهر نیو مکزیکو به تحقیق می پردازد.

فضا در تسخیر این ده نفر

4-کریسا کوویلتو (Chryssa Kouveliotou)

محقق اشعه های گاما

وی در یونان متولد شد و در مرکز فضایی مارشال ناسا تحصیل نموده است. همواره عاشق فضابوده و ساعت های متمادی در روز را به دیدن ستارگان و رصد آنها صرف می نموده است. وی عاشق انفجارهای اشعه گاما و انفجار های ابرنواخترها بوده است و تحقیقات خود را در مرکز فضایی مارسال به مطالعه و تحقیق ابرنواخترها معطوف کرده است و پیشگام آن در جهان می باشد.

فضا در تسخیر این ده نفر

5-لوییس آلاماندولا (Louis Allamandola)

محقق شیمی کیهانی

«خواص بسیار شگفت انگیز مولکول های کربن سبب شده اند که در سراسر جهان زمین جای مناسبی برای زندگی بشود».

آلاماندولا کسی است که نظریات و تحقیقاتش را بر روی چگونگی ایجاد حیات بر اساس ترکیب مواد اصلی نیتروژن-هیدروژن-اکسیژن در خلأ بیان نموده است و وی توانسته است به کمک همکارانش در آزمایشگاه ایمز ناسا لحظه مرگ ستارگان که موسوم به ستاره های غول پیکر قرمز است را شبیه سازی بکند. وی می گوید «حتی در مرگ نیز شاهد شکوفایی هستیم».

استیو اسکویرس به عنوان مدیر اکتشافات مریخ ناسا است که تحت رهبری وی 2 مریخ نورد spirit وopportunity به مریخ فرستاده شد و در ژانویه 2004 فرود آمد
فضا در تسخیر این ده نفر

6-رشید آلیویچ سونیاو (Rashid Alievich Sunyaev)

ارائه کننده تئوری بازمانده

رشید که در اتحاد جماهیر شوروی پا به جهان گشود وی در ابتدا عاشق تاریخ بود اما پدرش به وی نصیحت میکرد که چند تا از دوستانش که مورخ بوده اند یا به زندان رفته اند و یا کشته شده اند و عاقبت خوبی نداشته اند. به همین دلیل وی به عشق دوم خود یعنی مطالعه کهکشان ها شیرجه زد! وی بیشتر وقت خود را یا در موسسه ماکس پلانک آلمان و یا در انستیو تحقیقات فضایی روسیه می گذراند. وی از پیشگامان و تئوریسین های بخش مطالعات تابش کیهانی در جهان است.

فضا در تسخیر این ده نفر

7-سارا سیگر (Sara Seager)

جستجوگر 2 قلوی کره زمین

وی و شوهرش سال های طولانی را در پی جستجو برای پیدا کردن سیارات مشابه زمین صرف کرده اند. سارا و دیگر پژوهشگران دانشگاه MIT  مشغول تحلیل و بررسی مشخصات سیارات دوردست عالم از نظر میزان وجود حیات و شرایط زیستی هستند که این کار را با ابزارهای مخالف انجام داده و به بررسی ترکیبات جوی نیز می پردازند. سارا بر خلاف نظریه کپرنیکی معتقد است که زمین نه تنها مرکز جهان نیست، بلکه سیارات بسیار دیگری نیز وجود دارند که برای زیستن مناسب هستند.

فضا در تسخیر این ده نفر

8- آدام ریس (Adam Riess)

از سال 1920 ستاره شناسان و دانشمندان کشف کرده اند که جهان در حال گسترش می باشد و لی سوالات زیادی پیرامون این مورد وجود دارد: آیا گسترش جهان همیشگی خواهد بود؟ سرعت و توقف آن چگونه و کی خواهد بود؟ آیا این گسترش به صورت پیوسته است؟ و... آدام معتقد است که گسترش جهان بر اساس انرژی تاریک می باشد. امری که وی می گوید که تلسکوپ جانشین هابل به احتمال زیاد می تواند اثبات نماید.

فضا در تسخیر این ده نفر

9- برایان گرین (Brian Greene)

محقق برجسته نظریه ریسمان

وی یکی از استثنایی ترین افرادی است که بر روی نظریه ریسمان تحقیق می کند. وی بیشتر عمر و ثروت خود را بر روی علم گذاشته است. وی نه تنها موسس مرکز تحقیقات کلمبیا در زمینه کیهان شناسی و اختر فیزیک می باشد بلکه نویسنده نیویورک تایمز و برگزارکننده جشنواره «جهان علم» نیز می باشد. وی همچنین کتاب پرفروش «پارچه های کیهان» را در کارنامه خود دارد. وی معتقد است کوانتوم فیزیک و گرانش متحد و یک اصل می باشند.

فضا در تسخیر این ده نفر

10- دیوید چاربونه (David Charbonneau)

محقق برجسته سیارات فرازمینی

وی از نوابغ و محققان برجسته دانشگاه هاوراد می باشد که به شناخت و بررسی سیارات فرازمینی می پردازد. وی هنگامی که دانش آموز بوده است با تلسکوپ 4 اینچی خود به بررسی و تحقیق سیارات می پرداخته است. اما اکنون می توانند خود و همکارانش این شانس را داشته باشند که به بررسی سیارات فرازمینی از طریق تلسکوپ های پیشرفته هابل، کپلر و اسپیتزر بپردازند و از 8 تلسکوپ فوق پیشرفته آرایه ای واقع در کو ه های هاپکینز ایالت آریزونا استفاده نمایند. وی میگوید بهترین زمان ممکن برای بررسی سیاراتی که در مداری مشخصی با شرایط ایده آل به دور ستاره خود می چرخند زمانی است که دقیقاً سیاره در حال عبور مقابل از ستاره دوردست خود است و در این هنگام وی و همکارانش این شانس را دارند که به بررسی گازها و ترکیبات و اتمسفر آن سیاره بپردازند.

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مجله علمی تایم