تبیان، دستیار زندگی
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور رسماً اعلام کرد که دولت در تأمین منابع یارانه نقدی به مشکل خورده است و این یعنی یارانه شهریورماه را هم تا بیستم این ماه دریافت نخواهیم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یارانه روحانی هم دیر می شود؟


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور رسماً اعلام کرد که دولت در تأمین منابع یارانه نقدی به مشکل خورده است و این یعنی یارانه شهریورماه را هم تا بیستم این ماه دریافت نخواهیم کرد.
روحانی

البته وزیر نفت از دستور رئیس جمهور در این باره سخن گفته و اعلام کرده که وزارت نفت منابع یارانه شهریورماه را تأمین می کند:"دولت درباره پرداخت قسط جدید یارانه‌ها به وزارت نفت گفته است که پول بدهد، تا نیاز شهریورماه تأمین شود. همیشه وزارت نفت نقش تعیین کننده ی در تامین منابع پرداخت یارانه ها داشته است از این رو در تلاش هستیم برای یارانه نوبت شهریور نیز همکاری کنیم سهم خود را زود تر واریز کنیم."

زنگنه زمانی از درخواست دولت برای تأمین یارانه شهریورماه سخن گفت که چند روز بیشتر به موعد مقرر پرداخت یارانه ماه جاری باقی نمانده است؛ طبق روال قبلی روزهای 18-22 هر ماه دولت یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می کند.البته از زمانی که یارانه ماهیانه سرپرستان خانوارها در نیمه دوم ماه پرداخت شد این شائبه ایجاد شد که دولت برای پرداخت یارانه به مشکل برخورده است و خیلی ها انتظار داشتند با روی  کار آمدن دولت جدید پرداخت یارانه به موقع شود.

وزیر نفت گفته که " دولت یک مقدار زودتر پول می‌خواست و ما هم گفتیم کمک می‌کنیم؛ همیشه وزارت نفت، نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین یارانه‌ها داشته است و ماهی 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای این منظور پرداخت می‌کنیم.برای تامین یارانه نقدی شهریور ماه مشکلی وجود ندارد و وزارت نفت تا چند روز آینده سهم خود را به حساب دولت واریز خواهد کرد".

طبق قانون دولت باید هر ماه 45 هزار و 500 تومان را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند، با احتساب اینکه 75 میلیون ایرانی مشمول دریافت یارانه می شوند می توان گفت که دولت هر ماه نیازمند 3400 میلیارد تومان برای واریز یارانه‌های نقدی است.

طبق قانون دولت باید هر ماه 45 هزار و 500 تومان را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند، با احتساب اینکه 75 میلیون ایرانی مشمول دریافت یارانه می شوند می توان گفت که دولت هر ماه نیازمند 3400 میلیارد تومان برای واریز یارانه‌های نقدی است

زمانی که دولت روحانی روی کار آمد محمد رضا فرزین دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها از تأمین منابع یارانه نقدی مردادماه در دولت احمدی نژاد خبر داد و گفت: دولت دهم یارانه مردادماه را تأمین کرده است. برهمین اساس دولت یازدهم یارانه مردادماه را که در دولت دهم منابع آن تأمین شده بود به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد.

یارانه

با این حساب اولین یارانه دولت روحانی پرداخت شد و با گذشت چند هفته نوبت به دومین مرحله واریز یارانه‌ها رسید ولی ظاهراً همانطور که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده دولت در تأمین منابع یارانه نقدی به مشکل خورده است؛ جهانگیری گفته که "موضوع هدفمندی یارانه‌ها در حال حاضر یکی از چالش‌های پیش روی دولت است. حرکتی در راستای هدفمندی انجام شده و در حال حاضر مبالغی به عنوان یارانه‌ به مردم پرداخته می‌شود اما در حال حاضر دولت برای پرداخت همین میزان یارانه با کسری‌های جدی روبرو است. با اینکه مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی‌هایی را در این زمینه کرده است، اما ما باز هم برای پرداخت با مشکلاتی روبرو هستیم و باید به دنبال راهکار‌هایی باشیم".

یکی از انتقادهایی که همواره بر دولت احمدی نژاد وارد می شد، ابهام در منابع تامین یارانه های نقدی بود چرا که بر اساس نظر کارشناسان و دولتمردان سابق که البته امروز برخی از آنها در جایگاه مسئول قرار گرفته اند، میزان درآمد دولت از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی کفاف یارانه های نقدی را نمی کند و دولت احمدی نژاد از منابع دیگری این یارانه ها را تامین می کرد، حال باید دید مسئولان دولت یازدهم که خود به این مشکل اذعان دارند و قیمت انرژی هم تغییری نکرده است، یارانه های نقدی را از کدام منبع تامین می کنند؟

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : تسنیم و ایسنا