تبیان، دستیار زندگی
لباس مانع از آسیب و پوشاننده عیوب و حافظ از گرما و سرما و زینت بخش و مایه آرامش انسان است و زن و شوهر نیز برای یکدیگر چنین اند، به شرط آن که دو اصل مهم مودت (دوستی) و رحمت (مهربانی) بر زندگی حاکم باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لباسی که آرامش را به ارمغان می آورد


زن و شوهر نسبت به هم حقوقی دارند که با رعایت آنها زندگی شیرین و باصفا شده و رعایت نکردن آن تلخ کامی می آورد. خدای سبحان زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان معرفی کرده است.


همسر

به زن و شوهر نسبت به هم حقوق فراوانی دارند که با رعایت آنها زندگی شیرین و باصفا می شود و رعایت نکردن آن تلخ کامی می آورد؛ توجه مرد به همسر از جمله مسائلی است که در دین اسلام مورد سفارش قرار گرفته است. شمایی از این حقوق برگرفته از کتاب ارزشمند "مفاتیح الحیاة اثر آیت الله جوادی آملی در ذیل مرور می شود:

ارزش وجودی همسر

ارزش وجودی همسر (زن) در خانه به اندازه ای است که از عوامل آرامش برای زندگی مرد به شمار آمده است، گفتگوی با وی نیز از کارهای نیک و خوب شمرده شده می شود و نیز دو رکعت نماز شخص همسردار از عبادت شبانه بی همسر برتر است.

در حدیثی آمده است که یک رکعت نماز از مرد همسردار برتر از هفتاد رکعتی که مرد بی همسر بگزارد.(1)

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: پدرم از مردی پرسیدند: آیا همسر داری؟ گفت: نه. پدرم فرمودند: برای من خوشایند نیست که دنیا و همه آنچه در آن است برای من باشد و شبی را بدون همسر سپری کنم. سپس فرمودند: دو رکعت نمازی که همسردار می گزارد برتر است از عبادت مرد بی همسری که تمام شب خود را به عبادت بگذراند و روزش را روزه بگیرد. سپس پدرم هفت سکه زر به وی دادند و فرمودند: با این پول ازدواج کن. آن گاه از رسول خدا (ص) چنین روایت کردند که: همسر بگیرید، به راستی که برای شما سبب روزی بیشتر است.(2)

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر عمل سرگرم کننده مومن باطل (ناصواب) است مگر در سه چیز: پرورش اسب، تیراندازی و شوخی با همسر.(3)

زن و شوهر نسبت به هم حقوق فراوانی دارند که با رعایت آنها زندگی شیرین و باصفا می شود و رعایت نکردن آن تلخ کامی می آورد.

همسرانی را که با آنان آمیزش نکرده اید یا همسرانی را که برایشان مهری معین نساخته اید طلاق گویید، بر شما گناهی نیست؛ ولی به زنانی که برایشان مهری مقرر نداشته اید، به هنگام طلاق کالایی در حد متعارف بدهید؛ توانگر به اندازه توان خود و تنگدست نیز به قدر وسع خود این تکلیف را به عهده دارد. این بر عهده نیکوکاران نهاده شده است

خدای سبحان زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان معرفی کرده است. (4)

لباس مانع از آسیب و پوشاننده عیوب و حافظ از گرما و سرما و زینت بخش و مایه آرامش انسان است و زن و شوهر نیز برای یکدیگر چنین اند، به شرط آن که دو اصل مهم مودت (دوستی) و رحمت (مهربانی) بر زندگی حاکم باشد. (5)

خدای سبحان می فرماید: و از جمله نشانه های او (خدا) این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش بیابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت...(6) همچنین در تعامل با همسر مکرر سفارش کرده که: با آنان به نیکی معاشرت کنید. (7) در پرداخت مهریه(8)، حقوق متقابل(9)، هزینه های جاری زندگی(10) حتی هنگام جدایی و طلاق همسر(11) خدا به نیکی با وی سفارش فرموده است، پس در هیچ حالی مرد نباید به همسر خود ستم کند و حقوق و منزلت وی را نادیده بگیرد، گرچه وی مرتکب اشتباهی شده باشد. حتی درباره همسر مطلقه به دادن هدیه ای متناسب با توانایی شوهر سفارش شده است:

اگر همسرانی را که با آنان آمیزش نکرده اید یا همسرانی را که برایشان مهری معین نساخته اید طلاق گویید، بر شما گناهی نیست؛ ولی به زنانی که برایشان مهری مقرر نداشته اید، به هنگام طلاق کالایی در حد متعارف بدهید؛ توانگر به اندازه توان خود و تنگدست نیز به قدر وسع خود این تکلیف را به عهده دارد. این بر عهده نیکوکاران نهاده شده است.(12)

این هدیه افزون بر مهریه زن است که بر همه مسلمانان واجب است و به قرینه "حَقّاً عَلَی المُتَقین" معلوم می شود هدیه ای مستحبی است که مردان پرهیزگار خواهند پرداخت.(13)

پی نوشت ها:

1. المقنعة، ص 497

2. تهذیب الحکام، ج 7، ص 239

3. الکافی، ج 5، ص 50

4. بقره، آیه 187

5. تسنیم، ج 9، ص 460

6. روم، آیه 21

7. نساء، آیه 19

8. نساء، آیه 25

9. بقره، آیه 228

10. همان، آیه233

11. همان، آیه 231

12. همان، آیه 236

13. تسنیم، ج 11، ص 520

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: خبرگزاری شبستان ،برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.