تبیان، دستیار زندگی
اثر یک میلیون دلاری از «رنوار» که در سال ۲۰۰۰ به سرقت رفته بود، در شعبه لندن حراجی «ساتبی» پیدا شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقاشی سرقتی رنوار در ساتبی


اثر یک میلیون دلاری از «رنوار» که در سال 2000 به سرقت رفته بود، در شعبه لندن حراجی «ساتبی» پیدا شد.

نقاشی سرقتی رنوار در ساتبی

مالک ژاپنی نقاشی ارزشمندی از «پیر آگوست رنوار» - هنرمند بزرگ فرانسوی - اثر به سرقت رفته‌اش را پس از 13 سال در حراجی «ساتبی» پیدا کرد و مطلع شد که این شاهکار هنری در ماه فوریه به قیمتی بیش از یک میلیون دلار چکش حراج خورده است.

این نقاشی رنگ و روغن در سال 1903 توسط نقاش امپرسیونیست مطرح کشیده و امضا شده است.

«مادام والتات» در آگوست 2000 به همراه پنج اثر هنری دیگر از خانه‌ای در توکیو دزدیده شد.

مالک نقاشی «رنوار» در ماه مارس متوجه شد تابلوی ارزشمندش به قیمت یک میلیون و 600 هزار دلار در «ساتبی» لندن فروخته شده است.

دیگر آثار سرقتی از کارهای «مارک چگال» نقاش فرانسوی و «ایکو هیرایاما» هنرمند ژاپنی بوده‌اند.

نام «مادام والتات» در فهرست بین‌المللی آثار هنری به سرقت رفته ثبت نشده بود و به همین دلیل «ساتبی» نسبت به فروش آن اقدام کرد.

رنوار در این اثر «سوزان والتات» همسر دوست نقاشش «لوییس والتات» را به تصویر کشیده است.

پی‌یر آگوست رنوآر نقاش فرانسوی، در سال 1841 به دنیا آمد. ابتدا به عنوان هنرمند تجاری و سپس چندین سال به عنوان نگهبان موزهء لوور پاریس کار کرد.

در سال 1862 برای تحصیل نزد شارل گلیر  رفت و در استودیو شخصی او با بازیل،کلود مونه و سیسلی آشنا شد و به عضویت گروه آنها درآمد. در سال 1870اولین طرح خود را کشید و از آن پس اغلب با مونه کار کرد.

از جوانی نقاشی را آغاز کرد. او بعدها به پاریس آمد و در آنجا نقاش‌خانه‌ای دایر کرد و به ترسیم صورت اشخاص اشتغال ورزید.

حیات هنری او نخست تحت تاثیر هنر چینی بود . او سپس به سبک نقاشانی همچون سیسیلی و کلود مونه که از بنیانگذاران مکتب امپرسیونیسم در نقاشی بودند پیوست.

این نقاشان درآثار خود سوژه‌های طبیعی و فضای آزاد را با نور و رنگ طبیعی انتخاب نمودند . آثار رنوار به آثار تابستانی معروف است و از شفافیت و نور و سایه‌روشن‌های روزهای تابستان برخوردار است.

وی در دومین، سومین و هفتمین دور نمایشگاه امپرسیونیسم همراه مونه و دیگر پیشگامان این مکتب نقاشی شرکت کرد و در طی سال‌های 1878 تا 1883 نمایشگاه‌هایی را به صورت انفرادی برپا کرد .

مالک نقاشی «رنوار» در ماه مارس متوجه شد تابلوی ارزشمندش به قیمت یک میلیون و 600 هزار دلار در «ساتبی» لندن فروخته شده است

در سال1875، مشکلات مالی هنرمندان سبک امپرسیونیسم آنها را وادار به حراج آثار خود کرد. در سال 1890 برای آخرین بار در یک نمایشگاه گروهی همراه دیگر امپرسیونیست‌ها شرکت کرد و مدال لژیون را نصیب خود کرد.

رنوار با وجود ناراحتی‌های جسمانی که داشت تا آخر عمر به نقاشی کشیدن ادامه داد.

"نقاش بزرگ فرانسوی پس از 78 سال زندگی که 9 سال آخر آن به گوشه نشینی بر اثر بیماری رماتیسم سپری شد، در

دسامبر 1919 درفرانسه درگذشت.

برخی از آثار اگوست رنوآر عبارت بودند از: ضیافت در شب، که از بهترین آثار امپرسیونیسم به شمار می‌رود، و همچنین آسیای گالِت ، تاب، ولوژ . رنوآر بیش از خود اشیا به انعکاسات نور در اشیاء توجه داشت.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

همشهری آنلاین

ایسنا به نقل از فاکس نیوز