تبیان، دستیار زندگی
دوره کاری آدولف جین-مری مورن، که به نام ای.ام.کاساندر شناخته شده بود، با دگرگونی های دهه 1920م. و 1930 م. هنر تجاری فرانسه همراه بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاساندر و هنر تجاری پاریس


دوره کاری "آدولف جین-مری مورن"، که به نام "ای.ام.کاساندر" شناخته شده بود، با دگرگونی های دهه 1920م. و 1930 م. هنر تجاری فرانسه همراه بود.


این دگرگونیها، هنر تجاری فرانسه را از پوسترهای لیتوگرافی سنتی قوی به سوی شیوایی و گویایی هر چه بیشتر طراحی گرافیک سوق دادند.

کاساندر به همراه دو طراح دیگر به نام های "پل کالین" و "ژان کارلو" توانستند از شناخته شده ترین طراحان پوستر پاریس شوند.

پوسترهای وی، شیوه فرانسوی آشنایی را با نام های برجسته بین المللی بیان می کرد و در موارد زیادی ، هویت بصری دیرینی را آشکار می ساخت.

"مورن"، در اکراین متولد شد و درست پس از جنگ جهانی اول به عنوان نقاش به مدرسه هنرهای زیبا و آکادمی "ژولین" در پاریس رفت. در طراحی نخستین پوسترش ، نام مستعار "کاساندر" را – شاید به جهت متفاوت بودن هویتش به عنوان گرافیست نسبت به مدت طولانی فعالیتش به عنوان نقاش – برای خود برگزید.

از جمله طراحی های کاساندر ، تهیه پوسترهای فروشگاه مبلمان "اُ بوشرُن" در پاریس بود. طرح های برجسته او هنگامی که در قالب پوستر در خیابان های شهر پدیدار شدند، از جمله نخستین ایده های نقاشی مدرن، با تاکید بر چینش تایپوگرافیک واژه ها به عنوان عناصر کلیدی در طراحی به شمار می آمدند

دوره کاری کاساندر ، به عنوان طراح گرافیک زمانی آغاز شد که هنر جهانی پاریس در جستجوی ترکیبات نوین کوبیسم، فوتوریسم و پوریسم بود.

وی بسیاری از ایده های پیکاسو، براک و لِژه را با استفاده از ابزار نوینی که دردست داشت،  اجرا کرد.

در همه این جنبش های هنری ، نقاشان مدرنیست، طبیعت بی جان، پرتره و چشم اندازهایی از خیابان ها را از طریق شکستن پرسپکتیو قراردادی تصویر می کردند. آنچه که چند وجهی کردن فرم های اشیا در فضا خوانده می شد.

ایده مقارنه، مبنی بر این که چشم می تواند اشیا گوناگون در یک بوم را در یک زمان ثبت کند، یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر این نسل از طراحان پوستر بود.

آثار کاساندر ، همزمان با ساده سازی فرم ها، بخش عمده ای از طراحی مدرن را در سالهای گشوده شدن راه برای بیان موثر بین المللی در نمایشگاه هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن 1925م. در پاریس ترسیم نمود.

ترکیبهای کاساندر ، دارای شالوده های محکم هندسی بود که بیشتر به معماری شباهت داشت تا طراحی گرافیک. برای مثال پوستر "فلورنت" که در اینجا نمایش داده شده، بر مبنای مستطیلی 2در3و خطی کج و با تناسباتی دقیق ، کشیده شده است. این ترکیب ملایم با یک سری نقش مایه ها، انحنای جعبه فلزی و نام محصول بر آن ، جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

کاساندر و هنر تجاری پاریس

معروف ترین پوسترهای کاساندر که شامل بیش از 200 طراحی بودند برای راه آهن بین المللی و خطوط کشتیرانی کار شدند. این پوسترها برای "نُراکسپرس" ، " اِتُوال دونُر" هر دو در سال 1927م. ، "واگن لی کوک" در سال 1933م. و " نُرماندی" 1935م. طراحی شده بودند. ذوق هنری بی حد او در استفاده از نمادهای زیبا و ظریف به عنوان فرم های خلاصه شده بصری در این طرح ها نمود یافت.

کاساندر و هنر تجاری پاریسکاساندر و هنر تجاری پاریس

وی در این آثار با زیرکی تمام، از سایه ، نیمرخ های فریبنده یا فرم های معکوس در فضاهایی وهم آلود بهره برد. کاساندر مانند بسیاری از همدوره ای های خود ، افزون بر این که متاثر از "لوکوربوزیه" معمار، و نقاشانی مانند "لژه " و "ازانفان" بود، بر زیبایی ماشین ها نیز تاکید داشت.

با انتشار بیانیه کارکردگرایی لوکوربوزیه که اعلام کرد" خانه ، ماشینی برای زندگی است" در 1929م. کاساندر پوستری با عنوان "ماشینی برای آگاهی دادن" طراحی کرد.

در دهه 1930م. وی همزمان با کاستن از فرم های صنعتی که با ایربراش به آنها دست یافته بود، نخستین نمودها و چهره های نئوکلاسیک را به طراحی هایش وارد کرد. این چهره ها در میان عکاسان، محبوب و منشا سورئالیسم بودند.

در سال 1927م. کاساندر آزانس تبلیغاتی با نام "آلیانس گرافیک" را به همراه "شارل لوپو" و " موریس مویرند" در پاریس افتتاح کرد. در اوج فعالیتش همچنین سفارش هایی از "شارل پِنتو"، سازنده معتبر حروف، و " دُبرنی پِنیو" ناشر پاریسی، برای "بیفور"(1929م.) ، " اَسیه نُوار" (1937م.)، " پنیو" (1937م.) گرفت و با به انجام رساندن آنها نشان داد که طراحان نوگرای فرانسوی به تاکید بر زیبایی و ظرافت، بیش از کارکرد اثر اهمیت می دهند.

متضاد با نمونه هایی همچون باهاوس ، شکل های حروف کاساندر به دلیل تاکید بر فضاهای مثبت و منفی، ممتاز بودند. یکی از منابع الهام بخش این سبک شکل حروف کوچک کارولینگیَن بود که طی قرن بیستم رشد یافت.

در سال 1939م. از خدمات بین المللی کاساندر تقدیر شد و این هنگامی بود که موزه هنر مدرن نیویورک نمایشگاهی انفرادی از آثار وی برگزار نمود و او را به عنوان یکی از نخستین طراحان برجسته گرافیک معرفی کرد.

وی مدتی در نیویرک ماند و در نهایت در زمانی که در اوج شکوفایی و خلاقیت بود، ناخشنودی خود را از تقسیم احزاب در نشریات نیویورک که بسیار معتبرتر از اروپایی ها بودند نشان داد: او به فرانسه رفت و به طراحی صحنه و تئاتر پرداخت که البته در میان هنرمندان گرافیست مستقل در اروپا متداول بود.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

یک قرن طراحی گرافیک جرمی آینسلی

تاریخ مختصر طراحی گرافیک ریچارد هولیس

اطلس طراحان گرافیک النا استانیک