تبیان، دستیار زندگی
چهاردهم مجلس خبرگان رهبری در نوبت عصر، روز گذشته با تلاوت آیاتی ازکلام‌الله مجید کار خود را آغاز کرد و پیش از ورود مجلس به دستور کار اصلی، چند نطق از سوی تعدادی از نمایندگان ایراد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدا و سیما مشکل حجاب و عفاف دارد


جلسه دوم اجلاس چهاردهم مجلس خبرگان رهبری در نوبت عصر، روز گذشته با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید کار خود را آغاز کرد و پیش از ورود مجلس به دستور کار اصلی، چند نطق از سوی تعدادی از نمایندگان ایراد شد.


آیت‌الله سیدعلی‌اکبر قرشی به عنوان اولین سخنران پیش از دستور جلسه عصر در جایگاه حاضر شد و به بیان نکاتی درباره مسایل کشور پرداخت.

خبرگان رهبری

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمود عبداللهی دیگر سخنران این جلسه بود که درباره مسأله انتخابات در نظام اسلامی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که انتخابات یازدهم ریاست جمهوری از مصادیق خیر و برکت باشد.

وی در ادامه درباره مفهوم اعتدال و اعتدال واقعی مطالبی را ارائه کرد و افزود: فرازهایی که در دعای مکارم الاخلاق آمده است، اعتدال واقعی را بیان می‌کند. بر این اساس، اعتدال واقعی استوار کاری و قرار گرفتن درمسیر صحیح و اصلاح امور را به همراه دارد، ولی باید توجه به انحراف در مفهوم اعتدال داشت.

این نماینده مجلس خبرگان در ادامه ضمن توجه به برخی عزل و نصب‌ها و انتصاب برخی افراد در مسئولیت‌هایی مهم گفت: برخی از این افراد متهم به همراهی با فتنه هستند و نمایندگان مجلس به همین اتهام به آنها رأی نداده‌اند و اگر هیات دولت و ریاست جمهوری می‌خواهند تعامل حفظ شود، نباید کسانی که متهم هستند ولو اثبات اتهام نشده باشد، در رأس امور حساس قرار گیرند.

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان تعامل هرچه بیشتر دولت و مجلس شورای اسلامی را خواستار شد و خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور محترم همانطور که در شعارهای انتخاباتی خود شعار اعتدال سر دادند، برای معرفی سه وزیر باقی مانده دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی، در عمل نیز بر اساس اعتدال و حکمت واقعی اقدام کنند.

برخی از این افراد متهم به همراهی با فتنه هستند و نمایندگان مجلس به همین اتهام به آنها رأی نداده‌اند و اگر هیات دولت و ریاست جمهوری می‌خواهند تعامل حفظ شود، نباید کسانی که متهم هستند ولو اثبات اتهام نشده باشد، در رأس امور حساس قرار گیرند

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره جایگاه مهم صداوسیما در نظام اسلامی نکاتی را یادآور شد و افزود: صداوسیما با وجود تلاش‌های خوبی که در زمینه نشر معارف دینی در سطح جامعه انجام می‌دهد، ولی در مسائل فرهنگی عفاف و حجاب مشکلات اساسی دارد، بنابراین خبرگان و هیات رئیسه این مسأله را دنبال کند.

نطق بعدی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز که در انتخابات اخیر به نمایندگی از مردم استان آذربایجان غربی به عضویت مجلس خبرگان درآمده است ارائه شد.

وی ابتدا از مردم استان آذربایجان غربی برای انتخاب و اعتماد به خود به عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری تشکر و قدردانی کرد و در ادامه درباره جایگاه و نقش روحانیت تشیع بویژه در نظام اسلامی سخن گفت.

خبرگان رهبری

دیرباز بر نقش ویژه و بارز نمایندگان مجلس خبرگان تأکید کرد و افزود: اعضای مجلس خبرگان به دلیل حضوری که در بین آحاد مردم دارند می‌توانند نقشی بسزا برای انتقال مشکلات مردم به مسئولان محترم نظام ایفا کنند.

وی نمایندگان مجلس خبرگان، با توجه به جایگاه روحانی و معنوی آنها در نظام اسلامی، را از نخبگان جامعه دانست و از مسئولان نظام خواست تا به تذکرات و پیشنهادات سازنده این قشر نخبه جامعه توجه جدی‌تری کنند.

نکته دیگری که از سوی این عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح شد، مساله ترک گناه و توجه بیشتر به فریضه امر به معروف و نهی از منکر از جانب تمام آحاد مردم بویژه مسئولان نظام اسلامی بود.

پس از پایان نظق‌های پیش از دستور، مسأله انتخاب اعضای کمیته تدوین بیانیه پایانی اجلاس چهاردهم انجام پذیرفت.

بر این اساس با رأی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری پنج نفر از اعضا برای تدوین بیانیه پایانی این اجلاسیه انتخاب شدند و سپس مجلس وارد دستور کار شد.

بخش سیاست تبیان

منبع : ایسنا