تبیان، دستیار زندگی
این روزها اعلام جنگ علیه سوریه فاز و نشیب های بسیاری را طی می کند. اروپایی ها و اوباما به کنگره های خود پناه برده اند و کشورهای صلح خواه منطقه هنوز هم بر اشتباه اغاز جنگ در خاورمیانه تاکید می کنند و می گویند بهترین راه حا راه حل سیاسی می باشد. اخبار این ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین وضعیت جنگ علیه سوریه


این روزها اعلام جنگ علیه سوریه فاز و نشیب های بسیاری را طی می کند. اروپایی ها و اوباما به کنگره های خود پناه برده اند و کشورهای صلح خواه منطقه هنوز هم بر اشتباه اغاز جنگ در خاورمیانه تاکید می کنند و می گویند بهترین راه حا راه حل سیاسی می باشد. اخبار این روزهای سوریه و جنگ بر علیه آن لحظه ای می باشد. آخرین اخبار دراینباره را در زیر بخوانید.

مجوز 60 روزه برای اقدام نظامی
سوریه

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز گذشته بعد از چند ساعت مباحثه، پیش‌نویس لایحه صدور مجوز اقدام نظامی «محدود» علیه سوریه را تصویب کرد که این لایحه به مراتب محدودتر از پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی کاخ سفید بود.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیش‌نویس لایحه صدور مجوز اقدام نظامی «محدود» علیه سوریه را تصویب کرد. این لایحه به مراتب محدودتر و کنترل‌شده‌تر از پیش‌نویسی است که کاخ سفید برای تصویب به کنگره فرستاده بود. این پیش‌نویس احتمالا روز چهارشنبه برای تائید نهایی و پس از آن ارائه به کنگره، به رأی گذاشته شود.

این پیش‌نویس استفاده از قوای پیاده در اقدام نظامی علیه سوریه را ممنوع کرده و ضمنا مجوزی که بر اساس این پیش‌نویس صادر می‌شود، نهایتا 60 روز اعتبار دارد. البته «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این امکان را دارد که آن را 30 روز دیگر هم تمدید کند.

در پیش‌نویسی که «باراک اوباما» به کنگره فرستاده بود، اشاره‌ای به عدم استفاده از نیروهای زمینی نشده و تصویب آن می‌توانست آمریکا را وارد جنگی دراز مدت در سوریه کند. کمیته روابط خارجی سنا دیشب بعد از جلسه‌ای 3 ساعته و با حضور «جان کری» وزیر خارجه، «چاک هیگل» وزیر دفاع و «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش، بر سر پیش‌نویس جدید به توافق رسید.

اگر غرب بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل به سوریه حمله کند مسکو سیستم‌های دفاعی دیگری نیز به سوریه خواهد فروخت

در بخشی از پیش‌نویس مورد تائید کمیته روابط خارجی، که با نام «مجوز استفاده از قوای نظامی علیه دولت سوریه در پاسخ به استفاده از تسلیحات شیمیایی» تصویب می‌شود، آمده است: رئیس‌جمهور اجازه خواهد داشت تا از قوای نظامی ایالات متحده همانگونه که وی اعلام کرده لازم و درخور است، در حدی «محدود و مناسب» علیه اهداف نظامی مشروع در سوریه استفاده کند. هدف از این حمله، محدود است به: 1) پاسخ به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی توسط دولت سوریه در جریان درگیری‌ها در این کشور، 2) بازداشتن سوریه از به‌کارگیری مجدد این تسلیحات با هدف حفاظت از منابع امنیت ملی و مراقبت از متحدان و شرکایمان در برابر تسلیحات شیمیایی، 3) کاهش ظرفیت سوریه برای استفاده مجدد از چنین تسلیحاتی در آینده.

کمیته روابط خارجی سنا در بخشی دیگر از این پیش‌نویس آورده است: مجوزی که در بند 2 صادر شده، اجازه استفاده از نیروی زمینی با هدف انجام عملیات رزمی را نمی‌دهد.

سوریه

«باراک اوباما» بر اساس این پیش‌نویس متعهد می‌شود تا نهایتا 30 روز بعد از تصویب این مجوز، گزارشی مدون از راهبرد خود برای دستیابی به راهکاری سیاسی در سوریه ارائه دهد. در این گزارش باید مقایسه‌ای هم از وضعیت وقت و وضعیت هدف دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا علیه سوریه، ارائه شود.

نظرسنجی سایت روسی درباره حمله به سوریه

سایت شبکه تلویزیونی عرب زبان روسیا الیوم در جدیدترین نظرسنجی خود، نظرمخاطبان را در مورد حمله آمریکا به سوریه پرسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، از شرکت کنندگان در این نظرسنجی خواسته شده که مخالفت یا موافقت خود را با حمله نظامی احتمالی به سوریه اعلام کنند.

نزدیک به 84 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، با حمله به سوریه مخالف بوده اند. در مقابل کمی بیش از 16 درصد از آنان، حمله به سوریه را تأیید می کنند.

تعداد شرکت کنندگان در نظرسنجی تا این لحظه نزدیک به 40 هزار نفر بوده است که با توجه به گستردگی مخاطبان این شبکه در جهان عرب، پاسخ دهندگان از کشورهای مختلف هستند.

هشدار پوتین به غرب درباره «اقدام یک‌جانبه» نظامی در سوریه

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه یک دولتی روسیه درباره حمله نظامی یکجانبه غرب علیه سوریه هشدار داد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه یک دولتی روسیه درباره حمله نظامی یکجانبه غرب علیه سوریه بدون قطعنامه شورای امنیت هشدار داد.

با این حال وی تاکید کرد که اگر ثابت شود که دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خودش استفاده کرده است روسیه هم از حمایت قطعنامه سازمان ملل مبنی بر حملات نظامی تنبیهی مستثنی نمی‌شود.

باراک اوباما» بر اساس این پیش‌نویس متعهد می‌شود تا نهایتا 30 روز بعد از تصویب این مجوز، گزارشی مدون از راهبرد خود برای دستیابی به راهکاری سیاسی در سوریه ارائه دهد. در این گزارش باید مقایسه‌ای هم از وضعیت وقت و وضعیت هدف دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا علیه سوریه، ارائه شود

پوتین افزود: مسکو بعضی از قطعات سیستم دفاع هوایی S-300 را برای تحویل به سوریه آماده کرده است و ارسال محموله‌های بیشتر را فعلا متوقف کرده است.

وی تاکید کرد که اگر غرب بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل به سوریه حمله کند مسکو سیستم‌های دفاعی دیگری نیز به سوریه خواهد فروخت.

براساس این گزارش، این مصاحبه سه شنبه شب در محل اقامت پوتین در خارج از مسکو پایتخت روسیه و قبل از سفر وی به سن پتربورگ برای شرکت در نشست جی 20 انجام شده است.

رئیس جمهوری روسیه افزود: من بسیار متاسفم که باراک اوباما نشست دوجانبه در روسیه که قرار بود یک روز قبل از شروع نشست «جی 20» برگزار شود را لغو کرد. اما پوتین ابراز امیدواری کرد که در نشست سن پترزبورگ بحث‌های جدی درباره مساله سوریه مطرح شود.

فراوری: عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس/ تابناک