تبیان، دستیار زندگی
مدرسه هوشمند موسسه آموزشی است که در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی می شود تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوشمند سازی مدارس باعث رشد خلاقیت در بین دانش آموزان می شود

هوشمند سازی مدارس باعث رشد خلاقیت در بین دانش آموزان می شود


مدرسه هوشمند موسسه آموزشی است که در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی می شود تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده کند.


در سال 1984 «دیوید پرکینز» و همکارانش در دانشگاه هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کردند. این طرح به تدریج در چند مدرسه اجرا شد و بعدها تا حدودی توسعه یافت، به طوریکه امروزه برخی از کشورهای توسعه یافته در امر فناوری اطلاعات، مانند مالزی، از این مدارس برای تربیت نیروی انسانی در برنامه های توسعه خود استفاده بهره برند.

مدارس هوشمند مدارسی هستند که مبانی توسعه آن ها استفاده از فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات است. تفاوت آن ها با مدارس مجازی این است که در این مدارس دانش آموزان باید حضور فیزیکی داشته باشند، اما در مدرسه مجازی، دانش آموز و معلم می توانند کیلومترها از هم فاصله داشته باشند.

نیاز نبودن تخصص معلمان مدارس هوشمند در حوزه IT

معلمان مدارس هوشمند الزامی به متخصص بودن در حوزه IT ندارند، بلکه باید بتوانند از سیستم این مدرسه آگاه باشند و از امکانات آن خوب استفاده کنند. معلم باید خوب بداند که منابع در کجاها وجود دارند که وقتی دانش آموزان سوالی را مطرح کردند، آنان را به منابع مورد نظر راهنمایی کند.

در این گونه مدارس، سیستم بر روی رایانه مرکزی مدرسه نصب می شود و با اتصال به تعداد زیادی از خطوط تلفن، در طول شبانه روز آماده ارائه خدمات است.

در این گونه مدارس، سیستم بر روی رایانه مرکزی مدرسه نصب می شود و با اتصال به تعداد زیادی از خطوط تلفن، در طول شبانه روز آماده ارائه خدمات است.

فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در خصوص بحث هوشمند سازی مدارس ابتدایی گفت: معتقدیم که دانش آموز امروز را نمی توانیم با شیوهای سنتی و فقط به روش سخنرانی در کلاس آموزش دهیم.

وی ادامه داد: با وجود فناوری های نوین در کلاس طبیعتاً دانش آموز از تمام حواس شنیداری، دیداری، گفتاری و لامسه خود استفاده می کند و در نتیجه یادگیری با تعمیق بیشتری انجام می شود و ماندگارتر می شود.

قربان با بیان اینکه دانش آموز از طریق فناوری های نوین آموزش می بیند که به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کند، اظهارکرد: هوشمند سازی مدارس کمک می کند تا دانش آموز مهارت استفاده از فناوری های نوین را کسب کند و بدین ترتیب بتواند از اطلاعات و یافته های علمی که از طریق اینترنت و اینترانت به دست می آورد، استفاده کند.

وی همچنین افزود: هوشمند سازی مدارس به ارتقای علمی دانش آموز کمک می کند.

ابراهیم سحرخیز معاون متوسطه آموزش و پرورش نیز بر هوشمند سازی مدارس تأكید و اظهار كرد: در راستای تحول بنیادین، فرآیند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان نیز باید متحول شود.

سحرخیز با بیان اینكه دانش‌آموزان باید در كلاس حداكثر مشاركت را داشته باشند، افزود: كلاس ‌های درس باید از حالت سستی و كسالت خارج شوند و چهره‌ای پویا و فعال بیابند.

وی تفكر و پژوهش محوری را یكی از اهداف سند تحول بنیادین دانست و تأكید كرد: هوشمندسازی مدارس همراه با مدیران كارآمد و متعهد فرصت مناسبی در این راستا است و معلمان نیز باید با مطالعه و تحقیق در فرایند آموزش همپای دانش‌آموزان حركت كنند.

تلاش مدرسه هوشمند برای الکترونیکی کردن محتوای درس‌ها

مدرسه هوشمند مدرسه ای است که علاوه بر استفاده از امکانات فیزیکی مدرسه و برنامه هایی مانند دیگر مدارس، تلاش دارد تا با تجهیز به امکانات رایانه ای و فناوری های مربوطه، کنترل و مدیریت خود را بر این اساس مبتنی کند و محتوای بیشتر درس ها را الکترونیکی و ارزشیابی و نظارت سیستم را هوشمند کند.

در این گونه مدارس، سیستم بر روی رایانه مرکزی مدرسه نصب می شود و با اتصال به تعداد زیادی از خطوط تلفن، در طول شبانه روز آماده ارائه خدمات است. این سیستم امکانی را فراهم می آورد تا دانش آموزان، اولیا و معلمان و کادر مدرسه در تعامل همیشگی و پویا برنامه خود را به پیش برند. امکان اطلاع رسانی صوتی و تصویری، ارتباط با مربیان، ارائه انتقادات و پیشنهادات، پرسش و پاسخ و دیگر موارد ضروری از کارکردهای مدارس هوشمند است.

در این مدارس، دانش آموزان با داشتن یک رایانه در منزل همیشه با سیستم مدرسه خود در ارتباط خواهند بود، لذا می توان گفت مدارس هوشمند هیچ وقت تعطیل نخواهد بود، البته لازم است این نکته یادآوری شود که با ایجاد مدارس هوشمند، بستر لازم برای مدارس مجازی نیز فراهم می شود.

به‌کارگیری توانمندی‌ها از مهم‌ترین ویژگی مدارس هوشمند/نقش یاددهنده و یادگیرنده دانش‌آموز در این مدارس

از مهم ترین ویژگی های مدارس هوشمند این است که دانش آموزان با تفکر مستقل و ابراز خلاقیت توانمندی خود را به کار می گیرند و فضای حاکم موجب به کارگیری توانمندی های مربیان، معلمان و اولیا برای تقویت آموزش و پرورش می شود و به طور کلی، محیط مدرسه مشوق یادگیری و باعث ایجاد انگیزه و رغبت در مجموعه خواهد شد.

مدرسه هوشمند مدرسه‌ای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن مبتنی ‌بر فناوری رایانه و شبکه انجام می‌گیرد و محتوای بیشتر درس های آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.

مدرسه هوشمند مدرسه‌ای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن مبتنی ‌بر فناوری رایانه و شبکه انجام می‌گیرد و محتوای بیشتر درس های آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.

در چنین مدرسه‌ای، یک دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به ‌شکل مستمر، منابع و قابلیت‌های اجرایی خود را توسعه و تغییر می‌دهد و این نکته‌ای است که به مسۆولان مدرسه اجازه می‌دهد تا با توجه به تغییرات به‌وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آن‌ها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده کنند.

مدرسه هوشمند مدرسه ای است که برای ایجاد محیط یاددهی- یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است. مدرسه هوشمند موسسه آموزشی است که در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی می شود تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده کند.

دانش آموزان در مدرسه هوشمند نقش یاددهنده و یادگیرنده را بر عهده دارند. در این مدرسه، برنامه درسی محدود کننده نیست و به دانش آموزان اجازه داده می شود از برنامه های درس خود فراتر گام بردارند در این مدرسه، روش تدریس براساس دانش آموز محوری است تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم کردن محیط یاددهی- یادگیری از راهبردها و خط مشی های مدرسه هوشمند است...


منبع :خبرگزاری پانا

بخش سفیران تبیان