تبیان، دستیار زندگی
داربی تهران «شاه ماهی» فوتبال ایران است . این بازی سرشار از خاطرات تلخ و شیرین چندین نسل از هواداران سینه چاک فوتبال ماست فوتبالی که ضربان نبض هوادارانشان را در اختیار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلبوم مکتوب شهر آورد تهران

خاطره بازی با دیوانه های داربی!


داربی تهران «شاه ماهی» فوتبال ایران است . این بازی سرشار از خاطرات تلخ و شیرین چندین نسل از هواداران سینه چاک فوتبال ماست فوتبالی که ضربان نبض هوادارانشان را در اختیار دارد. یک روز قبل از داربی شماره 77  پایتخت می توان چشم ها را بست و به ممتازیترین تصاویری خیره شد که از شهر آوردهای دو دهه اخیر فوتبال ایران به جا مانده است.


از هد داداش زاده تا کله محرمی

داربی 30 دی 73 بی تردید یکی از جنجالی ترین مسابقات باشگاهی تاریخ فوتبال ماست. پرسپولیس و استقلال پس از مدت ها در این بازی به مصاف هم رفتند. ورزشگاه لب به لب پر شد و اتفاقات مهیجی رخ داد که در نهایت بازی را ناتمام باقی گذاشت. این مسابقه مملو از تصاویر به یادماندنی بود؛ از اولین بازی عابدزاده با پیراهن پرسپولیس مقابل استقلال تا دعوای محرمی و قلعه نویی که با آن «کله» معروف مجتبی استارت خورد در این بازی ضربه سر بهزاد داداش زاده بعد از برخورد به تیر افقی روی خط فرود آمد که داور آن را گل تشخیص داد. همچنین ضربه ایستگاهی فرشاد ؟؟؟ بار اول وارد دروازه شد اما ابهران آن را مردود دانست ضربه تکراری  فرشاد به تیر دروازه خورد اخراج رضا شاهرودی هم از دیگر قاب های این «سوپرداربی» تاریخی بود.

این گل برای هزار بهار کافی بود

بی تردید یکی از شیرین ترین خاطرات پرسپولیسی ها از داربی تهران به تک گل دیرهنگام ادموند بزیک در مسابقه سال 75 دو تیم بر می گردد؛ آنجایی که ادموند بزیک بعد از تصاحب توپ در شرایطی که پشت به دروازه حریف داشت اول با دو تا رویایی شرایط را برای ضربه زنی فراهم کرد و بعد با یک شوت دقیق به گوشه مخالف دروازده غلامپور را به زانو در آورد. پرسپولیسی ها با این گل توانستند به رکورد هفت سال شکست ناپذیری استقلال در داربی ها خاتمه بدهند.

ظهور یک مدافع دیوانه

وقتی در بازی پرسپولیس و کوپه داغ 90 دقیقه دایی را گرفت دل قرمزها را برد. بعد خیلی زود به این تیم اضافه شد و با چهار گل باور نکردنی اش در داربی به دیوانه محبوب هواداران تبدیل شد مهدی هاشمی نسب قطعاً یک نابغه بود. او اولین بار در سال 76 موفق به گلزنی در داربی شد. تصویر به جا مانده از او نوع ضربه سر زدن هایش بود. هاشمی نسب بدون اینکه خودش را درگیر من تو من های درون محوطه جریمه کند، چند لحظه قبل از ارسال ضربه ایستگاهی با چند گام بلند خودش را به منطقه خطر می رساند و با دیدی دقیق، درست همان جایی که توپ داشت فرود می آمد ضربه سر کاری اش را می زد. او همیشه آخرین نفری بود که وارد 18 قدم  می شد و البته مهم ترین نفر!

سرنوازی افشین زیر استوک حریف

در سال هایی که مدام پرسپولیسی ها داربی را می برند، یک بار دو تیم در فینال جام حذفی به مصاف هم رفتند. این بازی در یک مقطع خاص حساس زمانی برگزار می شد تا آنجایی که بعضی ها قصد داشتند مسابقه را مساوی از کار در بیاورند و به هر دو تیم جام بدهند. در نهایت بعد از ثبت تساوی یک- یک در طول بازی افشین پیروانی در نودمین دقیقه مسابقه درست چند سانتی متر بالاتر از استوک کفش منافعان استقلال با ضربه سری دیدنی دروازه آبی ها را باز کرد و به خاطره ها پیوست. عکس ضربه سر افشین در کنار استوک های مدافع حریف، سال ها به عنوان یکی از بهترین تصویرهای موجود از جدال های دو تیم چاپ می شد و روی جلد می رفت.

از اسکناس باران تا شال جنوبی

اولین حضور مهدی هاشمی نسب با لباس استقلال در داربی به یک خاطره استثنایی تبدیل شد. مسابقه 9 دی 79 پر از صحنه ها و قاب های استثنایی بود. هاشمی نسب بعد از گلی که روی لیز خوردن عابدزاده زد غش کرد، علی کریمی به استقلال با ضربه قیچی چکشی اش گل زد، برومند از خجالت رافت درآمد، تارتار روی کمر نوازی پرید، نوازی به استیلی کله زد 60هزار پرسپولیس قبل از شروع بازی با اسکناس های هزار تومانی شان علیه هاشمی نسب شعار دادند و احمدرضا عابدزاده هم چند لحظه قبل از سوت آغاز داور کره ای یک شال سرخ رنگ روی شانه های این مدافع یاغی انداخت؛ شالی که هاشمی نسب آن را زیر پا له کرد و هیجانات هواداران دو تیم را به اوج رساند. شما این «شاه داربی» را با کدام تصویر به یاد می آورید؟

مجیدی و شیث

آی بدو، آی بدو سکانس اول

این روزها شعار آی بدو آی بدو فقط با تعقیب و گریز شیث رضایی و فرهاد مجیدی در اذهان هواداران تداعی می شود اما حتما به یاد می آورید که قبل از آن یک مدافع دیگر پرسپولیس یک تعقیب نافرجام را تجربه کرده بود. قطعا داربی پنج اسفند 79 با تصویر دویدن انصاریان به دنبال علیرضا اکبرپور در خاطره ها ثبت شده است. در این مسابقه احمدرضا عابدزاده روی نیمکت نشست تا داوود فتایی تک گل بازی را از اکبرپور بخورد و رکورد 13 بازی نباختن عقاب آسیا سر جایش محفوظ باقی بماند.

اولین افشاگری تبانی؟

شاید اولین قاب تاریخی از داربی در دوران لیگ حرفه ای به بازی رفت لیگ دوم حرفه ای برگردد؛ جایی که علی انصاریان از روی نقطه پنالتی گل ثانیه 47 سامره را تلافی کرد این بازی سرد و ساکن در تبریز برگزار شد و پس از پایان کار رولند کخ لمانی در مصاحبه زنده با تلویزیون ایران گفت: «اگر قرار است مسابقه با چنین وضعی برگزار شود، من و آقای پروین می توانیم کنار هم بنشینیم و نتیجه بازی را تعیین کنیم تا دیگر نیازی به برگزاری بازی نباشد!» کخ را می توان اولین افشاگر تبانی در داربی تهران حداقل در ورژن جدیدش دانست.

نتیجه رویایی؟

پرسپولیس سوپر کهکشانی لیگ سوم در حالی آماده رویارویی با حریف دیرینه می شد که فصل را عالی شروع کرده بود. خیلی ها روی کاغذ قرمزها را برنده این مسابقه می دانستند اما در عمل استقلالی ها با دو گل سامره و فکری در مقابل تک گل عیسی تراثوره حریف را شکست دادند. ضربه سر یحیی گل محمدی در آخرین ثانیه های این بازی به تیر دروازه استقلال برخورد کرد قطعا ماندگارترین تصویر این بازی مربوط به مصاحبه قبل از مدیرعامل پرسپولیس می شد که در آن اکبر غمخوار درست وسط زمین آزادی و در محاصره یک صدهزار هوادار گفت: «فکر می کنم نتیجه بازی امروز رویایی باشد!»

فریادهای آقای شکلاتی!

از میانه های لیگ پنجم حرفه ای سرانجام دوران سلطنت علی پروین برای همیشه در پرسپولیس به پایان رسید. سرخپوشان در آن مقطع از نظر فنی در شرایط مناسبی به سر نمی بردند و هواداران نگران رویارویی با استقلالی بودند که بخت اول قهرمانی به شمار می آمد. در این شرایط کادر مدیریتی پرسپولیس تصمیم گرفت آری هان سرشناس را به جای پروین بر مسند کار بنشاند. هان تنها دقایقی پس از حضور در ایران و در شرایطی که تنها یک هفته به داربی تهران زمان باقی مانده بود، قاطعاته از شکست ناپذیری پرسپولیس در این مسابقه سخن گفت. در عمل هم البته همین اتفاق افتاد و این شهر آورد در حالی بدون گل به پایان رسید که سرخپوشان در دقایقی حتی می توانستند برنده آن باشند. تصویر ماندگار این مسابقه، داد و فریادهای عجیب آری هان با کت و شلوار شکلاتی رنگ روی نیمکت پرسپولیس بود که بارها نیمکت نشینان استقلال را هم مبهوت خودش کرد!

اعتقاد به نفس دوزخی سید!

داربی رفت لیگ ششم حرفه ای را بسیاری از هواداران فوتبال ایران با لحظه اشتباه وحشتناک مهدی رحمتی به یاد آورند. سنگریان آن روز استقلالی ها روی یک ضربه کرنر قصد داشت وانمود کند اعتماد به نفس فوق العاده ای دارد، اما تعلل عجیب او باعث شد نیکبخت کونر را سریع بکشد و معدنچی آن را به گل تبدیل کند. گل دوم پرسپولیس را اولادی روی پاس عالی ساها به ثمر رساند. حاشیه دیگر این بازی، اولین حضور نیکبخت و انصاریان با لباس های سرخ و آبی مقابل تیم سابق شان بود؛ واحدی تا جایی که راه داشت فحش خورد اما انصاریان در کمال تعجب با تشویق پرسپولیسی رو به رو شد.

تبانی ،تبانی

سرانجام صدای مردم هم در آمد در جریان داربی برگشت لیگ هفتم و در شرایطی که بازی داشت با نتیجه تکراری یک- یک به پایان می رسید، در یک اتفاق نادر هواداران هر دو تیم همصدا شدند و سرخابی ها را به «تبانی» متهم کردند روند کند بازی، نتیجه کلیشه ای و گلزنان تکراری از مهم ترین عوامل خشمگین شدن مردم به شمار می آمد. پرسپولیس آماده آن فصل، هیچ کدام از دو مسابقه رفت و برگشت نتوانست استقلال بحران زده را شکست بدهد.

کریمی و قلعه نویی

قلعه نوعی و کوشکی آی بدو آی بدو

صحنه ماندگار داربی رفت لیگ هشتم، تعقیب و گریز عجیب امیر قلعه نویی و بیژن کوشکی در پایان بازی بود. سرمربی استقلال که مدافع لرستانی تیمش را در دقایق پایانی مسابقه به زمین فرستاده بود تا کریمی را مهار کند و پیروزی آبی ها را نگه دارد، پس از ضربه سر منجر به گل جادوگر در لحظات پایانی به شدت بر آشفته شد و کنترل خودش را از دست داد. او دنبال کوشکی کرده بود تا از او بپرسد چرا نتوانست کریمی را بگیرد؟

دست های وارداتی!

قاب جاویدان داربی برگشت لیگ هشتم، صحنه خطای هند عجیب علی علیزاده در ثانیه های پایانی بازی بود؛ جایی که این مهاجم توسط قلعه نویی به زمین فرستاده شد. تا با ضربات سرش تاکتیک پرسپولیسی ها را خنثی کند و جریان بازی را به سود پیروزی آبی ها پیش ببرد. با این وجود علیزاده روی ضربه سر علی کریمی دچار اشتباه فاحشی شد تا با دو دست توپ را مهار کند و پنالتی بدهد. مازیار زارع کار را به تساوی کشاند، اما خیلی ها معتقد بودند این بار هم تبانی شده و علیزاده را از بالا (!) وارد زمین کرده اند تا کار را به تساوی بکشاند.

مصاحبه کریم عجیب تر از شوتش!

سریال شش قسمتی داربی های یک- یک پایتخت، سرانجام با شوت سنگین کریم باقری در آخرین دقایق بازی رفت لیگ نهم به پایان رسید. کریم با ضربه استثنایی اش طالب لو را به زانو درآورد اما عجیب تر از این شوت، مصاحبه دلجویانه باقری در پایان بازی بود: «این بار را ما بردیم، امیدوارم دفعه بعد نوبت برد استقلالی ها باشد!» قطعاً آقا کریم از روی دل پاکی این حرف را زده بود، اما به هر حال آبی ها آرزوی باقری را بدجوری برآورده کردند و چهار بار پشت سر هم بردند! یکی دیگر از قاب های این مسابقه، صحنه درگیری علیرضا حقیقی و شیث رضایی بود که با وساطت خشم آلود کریم به پایان رسید.

فتوشاپ تاریخی

در اولین دقایق داربی رفت لیگ دهم، یک جنجال بزرگ در ورزشگاه آزادی اتفاق افتاد و مرتضی کریمی گل سالم محمد نوری را آفساید گرفت. پرسپولیسی ها آن بازی را با گل دقایق پایانی مجیدی به حریف باختند، اما اعتراض شان به داوری پا بر جا باقی ماند. همه تصاویر تلویزیون نشان می دادند گل نوری سالم است، اما علی فتح الله زاده می گفت «من در اتاقم یک تلویزیون بزرگ دارم که آنجا معلوم است نوری در آفساید بوده!» البته بعدها برخی از سایت های منسوب به باشگاه استقلال با تکنیک فتوشاب کمی محمد نوری را جلو کشیدند تا گل او زیر سوال برود!

ایمون زاید و مهدوی کیا

عزیز قربانی خشم جادوگر

در یک دهه اخیر سرخابی ها تنها یک بار در چارچوب جام حذفی به مصاف یکدیگر رفته اند که این مسابقه هم مملو از حواشی گوناگون بود. غیر از  ماجرای مثبت از کار در آمدن دو پینگ دو استقلالی، داستان دعوای شدید علی کریمی و عزیز محمدی هم این مسابقه را جاودانه کرد. کاپیتان آن روز پرسپولیسی ها معترض بود که این بازی چرا زودتر از برنامه مقرر برگزار شده و تلاش سرخپوشان برای به تعویق انداختن آن به جایی نرسیده است. پرسپولیسی ها در آن بازی کلی مصدوم و محروم داشتند.

شادی "زاید" الوصف

بی تردید مهم ترین صحنه داربی برگشت لیگ یازدهم، تصویر دست زدن های مغرورانه پرویز مظلومی بعد از برتری 2 بر صفر سرخپوشان بود؛ اتفاقی که به گفته مهدوی کیا خون پرسپولیسی ها را به جوش آورد و باعث شد ورق برگردد سه گل ایمون زاید در آن بازی تا ابد از ذهن هواد

بخش ورزشی تبیان