تبیان، دستیار زندگی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام آموزشی ۳. ۳. ۶ حذف نمی‌شود بلکه اصلاحاتی انجام خواهد شد، گفت: برای سال تحصیلی جدید مدارس باز هم پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند. علی‌اصغر فانی امروز در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: در مو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیتیله پنج‌شنبه‌ها هنوز تعطیله!


سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام آموزشی 3. 3. 6 حذف نمی‌شود بلکه اصلاحاتی انجام خواهد شد، گفت: برای سال تحصیلی جدید مدارس باز هم پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند. علی‌اصغر فانی امروز در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: در موقعیت جدید وزارت آموزش و پرورش باید مسائل را شناخته و بدانیم که این وزارتخانه با چه مسائلی دست به گریبان است، بنده از روز اولی که در این وزارتخانه مستقر شده‌ام جلسه‌ای را با شورای معاونان برگزار کردم و تلاشم این بود که از دید آنها مسئله را بشناسم.

بودجه عمرانی مدارس تهران افزایش می یابد

وی افزود: علاوه بر جلسه با معاونان و مدیران آنها نشست‌های تخصصی را با صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت برگزار کردم که نظرات این دو مجموعه با یکدیگر تلفیق شد و ما را به‌سمت تصمیم‌گیری صحیح سوق داد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش محلی است که باید با تأمل در آن حرکت کرد تا مردم در آرامش و آسایش زندگی کنند، نظام آموزشی 6.3.3 بخشی از سند تحول آموزش و پرورش است که اجرای آن از سال قبل آغاز شد ولی این موضوع به این معنا نیست که حتی اگر در اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم بتوانیم حرکت 6.3.3 را متوقف کنیم چرا که ما هم اکنون قادر به این کار نیستیم، در حقیقت سیاست اصلی ما رفع مشکلات اجرایی 6.3.3 است.

فانی با اشاره به اینکه تصمیمی که در آموزش و پرورش گرفته می‌شود امکان توقف آن به‌سادگی ممکن نیست، گفت: 6.3.3 نقاط قوت فراوانی را دارد از جمله اینکه مشکل پیش‌دانشگاهی را حل کرد و هدایت تحصیلی را به آخر سال سوم دوره متوسط اول منتقل کرد به‌گونه‌ای که طول آموزش فنی و حرفه‌ای از دو سال به سه سال افزایش یافت همچنین با اجرای نظام 6.3.3 در جهت عدالت آموزشی حرکت کردیم یعنی افرادی در نقاط دورافتاده ساکن بودند و به تحصیلات ابتدایی اکتفا می‌کردند از 6 سال تحصیل در دوران ابتدایی بهره بردند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: انتقاداتی نیز به نظام 6.3.3 وارد است از جمله اینکه تغییرات را در سال ششم آغاز کرد در حالی که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این تغییرات را از پایه نخست شروع می‌کردیم یعنی پایه اول اما دوستان در این زمینه عجله داشتند.

وی ادامه داد: سالی که پایه ششم را آغاز کردیم تا قبل از آن ابتدایی 5ساله بود و زمانی که کلاس ششم را بر آن سوار کردیم در هدف‌گذاری‌ها و تألیف کتاب با مشکل مواجه بودیم، همچنین تأمین نیروی انسانی برای کلاس ششم با اقدامات شتاب‌زده‌ای انجام شد امسال نیز در این زمینه با مشکل مواجه هستیم اما تدابیری را اتخاذ کرده‌ایم تا مشکلات برطرف شود.

تحول در آموزش و پرورش در گروی تحول در منابع انسانی است، اگر نیروی انسانی در قسمت‌های مختلف آموزشی، پرورشی، کارشناسی و اداری رشد یابد می‌توانیم انتظار رشد در آموزش و پرورش را  داشته باشیم

* برنامه هفتگی‌

فانی ادامه داد: تلاش بنده در مدت زمان حضورم در وزارتخانه بازگشایی با کیفیت مدارس در مهر 92 است به‌گونه‌ای که تا 15 شهریور برای بازگشایی مدارس کاملاً آماده هستیم و از تاریخ 15 شهریور تا اول مهر مشکلات احتمالی را برطرف خواهیم کرد. امسال برای نخستین بار دانش آموزان قبل از آغاز سال تحصیلی به مدارس مراجعه و برنامه هفتگی خود را دریافت می‌کنند یعنی در روز اول مهر دانش‌آموز می‌داند که چه کلاسی را دارد.

وی با اشاره به وجود "بایدهایی" در وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان راهنمای عمل گفت: وقار و مدیریت علمی در آموزش و پرورش نخستین بایدی است که به آن توجه خواهیم داشت. و به هیچ وجه تصمیمات شتاب‌زده را نمی‌پذیریم چرا که یک تصمیم شتاب‌زده در اجرای نظام 6.3.3 مشکلاتی را برای خانواده‌ها، مدارس و معلمان اجرا کرد.

فانی بیان کرد: پژوهش، تحقیق، مطالعات کارشناسی و آینده‌نگری در تصمیمات موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد؛ آموزش و پرورش جایی نیست که وزیر هرچه را به ذهنش می‌رسد بلافاصله مطرح کند بلکه نظرات باید در لایه‌های وزارتخانه، ادارات‌کل آموزش و پرورش، مناطق و مدارس نهادینه شود. علت اینکه برخی از برنامه‌های آموزش و پرورش بعد از انقلاب ناموفق بوده است به‌دلیل توجیه نبودن لایه‌های مدیریتی است.

مدارس

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تصمیمات در این وزارتخانه باید پخته و به‌دور از عیب باشد، گفت: تربیت دانش‌آموز برای ما مهم است بنابراین باید تصمیمات و فعالیت‌ها براساس اقدامات کارشناسی، تعلق و با کمترین خطا باشد؛‌ تصمیمات در آموزش و پرورش نباید به مردم فشار اقتصادی وارد کند و حق نداریم دست در جیب مردم کنیم چرا که مردم به‌اندازه کافی مشکلات دارند. در حقیقت تصمیمات آموزش و پرورش باید به‌گونه‌ای باشد که در بعد اقتصادی به مردم فشار وارد نکند همچنین تغییرات در این وزارتخانه نباید در حدی باشد که اضطراب را میان خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی آموزش وپرورش تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است. در یک تقسیم بندی آموزش و پرورش 6 رکن دارد که عبارتند از: معلم، مدیریت، محتوا و برنامه، فضا و تجهیزات، مقررات آموزشی و آیین‌نامه‌ها و بودجه و امکانات در حقیقت وقتی معلم می‌تواند تحول ایجاد کند که با انگیزه بوده و مهارت حرفه‌ای داشته باشد، تلاش اصلی ما نیز ایجاد انگیزه بین معلمان و تقویت مهارت حرفه‌ای آنها است.

فانی با اشاره به تأکیدات در آموزش و پرورش عنوان کرد: تأکید بر آموزش قرآن، اقامه نماز و تربیت صحیح دانش‌آموزان مورد نظر بنده است، آنچه انقلاب اسلامی از آموزش و پرورش انتظار دارد تربیت صحیح دانش‌آموزان است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تقویت سازمان دانش‌آموزی یکی دیگر از تأکیدات بنده است، برای اینکه بتوانیم دانش‌آموزانی را تربیت کنیم که در دل تشکیلات مدیریت را برای آینده کشور تجربه کنند،‌ ارتقای کیفیت و تأکید بر اثربخشی برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی موضوع دیگری است که به آن توجه داریم. در حقیقت فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای سامان یابد که منجر به تقویت دینی و تقویت رشد فردی و اجتماعی دانش‌آموزان باشد که در راستای سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی می‌توان با تقویت بسیج دانش‌آموزی در جهت رشد اجتماعی دانش‌آموزان گام برداشت.

تربیت دانش‌آموز برای ما مهم است بنابراین باید تصمیمات و فعالیت‌ها براساس اقدامات کارشناسی، تعلق و با کمترین خطا باشد؛‌ تصمیمات در آموزش و پرورش نباید به مردم فشار اقتصادی وارد کند و حق نداریم دست در جیب مردم کنیم چرا که مردم به‌اندازه کافی مشکلات دارند

فانی با اشاره به بحث نیروی انسانی آموزش  وپرورش گفت: تحول در آموزش و پرورش در گروی تحول در منابع انسانی است، اگر نیروی انسانی در قسمت‌های مختلف آموزشی، پرورشی، کارشناسی و اداری رشد یابد می‌توانیم انتظار رشد در آموزش و پرورش را  داشته باشیم. وی با اشاره به تعطیلی پنج‌شنبه مدارس عنوان کرد: به‌موجب پروژه مهر سازماندهی نیروی انسانی و آغاز سال تحصیلی از اوایل فروردین برنامه ریزی شده است بنابراین امسال مدارس پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند اما بنده تیمی را مأمور کرده‌ام در رابطه با فعال کردن مدارس و انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه و پرورشی در روزهای پنج‌شنبه که این تیم در این زمینه مطالعاتی را انجام می‌دهد که هروقت به نتیجه رسید آن را اعلام خواهیم کرد.سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در آخرین جلسه با شورای معاونان وزارتخانه عملیاتی شدن صنعت تحول بنیادین را کلید زدیم که در این زمینه نیاز به یک نقشه راه داریم. در حقیقت اجرایی شدن سند تحول نیاز به هماهنگی با بخشهای دیگر کشور دارد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایسنا