تبیان، دستیار زندگی
با رفتن جواد شمقدری از سازمان سینمایی و انتصاب حجت الله ایوبی به جای او، سینماگران از طیف‌های مختلف در انتظار برخی تغییرات در مسیر حرکت قطار سینمای ایران هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالبات


با رفتن جواد شمقدری از سازمان سینمایی و انتصاب حجت الله ایوبی به جای او، سینماگران از طیف‌های مختلف در انتظار برخی تغییرات در مسیر حرکت قطار سینمای ایران هستند.

حجت الله ایوبی

برخی اهالی سینما در گفت و گویی از خواسته ها و مطالبات خود از رئیس سازمان سینمایی سخن گفته اند که مواردی از جمله بازگشایی خانه سینما، توجه به سینمای مستقل، برگرداندن امنیت شغلی و احیای سینمای قرآنی و دینی برخی از این خواسته ها را در برمی گیرد.

بازگشایی خانه سینما

سیروس الوند، نویسنده و کارگردان قدیمی سینما نخستین مطالبه خود از رئیس سازمان سینمایی را بازگشایی خانه سینما دانست و گفت: رفع مشکلات میان برخی اعضای خانواده سینما و حل اختلافات بین آنها باید از اولویت های رئیس سازمان سینمایی باشد.

کارگردان «پرتقال خونی» راه اندازی و فعال کردن بخش خصوصی را یکی دیگر از مهم ترین مطالبات سینماگران خواند و افزود: بخش خصوصی چند سالی است که عملا فعالیتی نمی کند و صرفا آدم های خاصی از تسهیلات ویژه برخوردار می شوند. بنابراین تقسیم عادلانه امکانات موجود بین اهالی سینما و فیلمسازان مختلف و کمتر شدن نقش دولت در تولید و نمایش فیلم را یکی از مهم ترین مطالبات سینماگران می دانم.

الوند سابقه نداشتن ایوبی در زمینه سینما را خللی در مسئولیت جدید او ندانست و گفت: رئیس سازمان سینمایی می تواند با مشورت و تعامل با سینماگران به مسائل و مشکلات سینما واقف شود. همین که ایشان سابقه خوبی در مدیریت دارند و اهل فرهنگ هستند و احساس مسئولیت دارند، کفایت می کند.

توجه به سینمای مستقل

ابوالحسن داوودی، فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده سینما درخصوص مطالبات خود از حجت الله ایوبی گفت: انتظار دارم رئیس سازمان سینمایی دلایل کم کاری سینماگران را که در این سال ها عین بختک روی سینمای ما افتاده، برطرف کند.

کارگردان «تقاطع» ادامه داد: شنیده ام آقای ایوبی درایت و شخصیت فرهنگی و خوبی دارد. بنابراین امیدوارم کم تجربگی خود در زمینه سینما را با مشورت گرفتن از گروه های مختلف سینماگران جبران کند و ضمن به وجود آوردن تعادل در سینما، به فیلمسازان مستقل هم توجه ویژه ای داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی باید آزادی بیان و عمل هم داشته باشد تا بتواند خواسته ها و مطالبات سینماگران را عملی کند که خوشبختانه آقای ایوبی پیشینه خوبی در این زمینه دارد

آزادی عمل رئیس سازمان سینمایی

ابوالفضل جلیلی، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما لازمه فعالیت مناسب رئیس سازمان سینمایی را داشتن قدرت و اختیارات کافی و کامل دانست و افزود: جدا از این، رئیس سازمان سینمایی باید آزادی بیان و عمل هم داشته باشد تا بتواند خواسته ها و مطالبات سینماگران را عملی کند که خوشبختانه آقای ایوبی پیشینه خوبی در این زمینه دارد.

کارگردان «دت یعنی دختر» درباره سابقه آشنایی اش با رئیس سازمان سینمایی نیز گفت: موقعی که آقای ایوبی رایزن فرهنگی ایران در فرانسه بود، یکی دوبار با ایشان برخورد داشتم و می دیدم حتی فرانسوی هایی که ایرانی ها را زیاد قبول نداشتند، واقعا شیفته اخلاق انسانی و اسلامی ایشان بودند.

برگرداندن امنیت سرمایه گذاری به سینما

فرهاد توحیدی، سخنگوی سابق خانه سینما و فیلمنامه نویس، ایوبی را مدیری توانا و تحول طلب با نگاهی باز توصیف کرد و افزود: ایشان به واسطه مسئولیتی که در موسسه فرهنگی اکو داشت، با سینما و تئاتر بیگانه نبود. یکی از کارهای مهم آقای ایوبی، فراهم کردن زمینه انتشار مجموعه «سی سال سینمای ایران» است که خانه سینما به مناسبت سی سالگی انقلاب اسلامی ایران منتشر کرد.

توحیدی یکی از آسیب ها و مشکلات سینمای فعلی ایران را تشتت و تفرق موجود بین نیروهای انسانی سینما خواند و آن را دسته گلی تعبیر کرد که جواد شمقدری به اهالی سینما هدیه داد.

وی رفع اختلاف موجود بین سینماگران، بازگشایی خانه سینما و برگرداندن اعتماد و امید به سینما را از مهم ترین مطالبات اهالی سینما از رئیس سازمان سینمایی دانست.

احیای سینمای دینی و قرآنی

جمال شورجه، نویسنده و کارگردان سینما تنها مطالبه خود از رئیس سازمان سینمایی را احیای سینمای دینی و قرآنی دانست و افزود: رسیدن به چنین سینمایی نیاز به تجهیز ابزارها و امکانات دارد که با حمایت رئیس سازمان سینمایی امکان پذیر خواهد بود.

کارگردان «سی و سه روز» ادامه داد: رئیس سازمان سینمایی باید از سینماگران مسلمان و متعهد، سینماگران بسیجی و سینماگرانی که نگاهشان با انقلاب همسو و همگراست، پشتیبانی کند تا شاهد خلق آثاری در شان جهان اسلام و با موضوع بیداری اسلامی باشیم. این مسأله نباید فقط محدود به داخل کشور باشد، بلکه در این زمنیه تکالیف فرامرزی به عهده ماست تا بتوانیم پاسخگوی توطئه ها و فتنه هایی باشیم که علیه اسلام و انقلاب صورت می گیرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : جام جم /علی رستگار