تبیان، دستیار زندگی
از آن لحظه که زن و شوهر در زیر یک سقف زندگی مستقل خویش را آغاز می‌کنند؛ مانند یک کشور کوچک مستقل می‌شوند. از همان زمان نیز زوجین باید برای بودجه‌ی این کشور کوچک برنامه‌ریزی نموده و به یک توافق قطعی برسند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌ریزی بودجه در کوچکترین کشور دنیا!


از آن لحظه که زن و شوهر در زیر یک سقف زندگی مستقل خویش را آغاز می‌کنند؛ مانند یک کشور کوچک مستقل می‌شوند. از همان زمان نیز زوجین باید برای بودجه‌ی این کشور کوچک برنامه‌ریزی نموده و به یک توافق قطعی برسند.


حساب و کتاب خانواده

همسران باید بدانند همین زندگی مشترک آن‌ها است که فرهنگ خانواده، فرهنگ فامیل، فرهنگ شهر و در انتها فرهنگ یک جامعه را می‌سازد. بنابراین پیشرفت اهداف صحیح برنامه‌ریزی در این کشور کوچک که اسمش خانواده است باید عملی گردد تا باعث پیشرفت جامعه شود. همان‌طور که در یک کشور درآمد‌ها و هزینه‌ها طبق اصول علمی، حساب شده و قاعده‌مند است، زن و شوهر باید طوری برنامه‌ریزی کنند که در زندگی با کسری بودجه مواجه نشوند.

افراد بسیاری در برابر خیلی‌ها درآمد کمی دارند، اما از مدیریت مالی بالایی برخوردارند، آن‌ها با همان اندک درآمد و با مدیریت داشته‌ها، هزینه‌ها و خرید‌هایشان، توانسته‌اند انسان موفقی باشند. فردی که بتواند بودجه بندی داشته باشد، دچار استرس، دلهره و نگرانی نیست. چنین فردی به خوبی می‌تواند از اداره کشور کوچک خود برآید. البته با کمک و درایت همسرش.

نقش همسر خصوصاً خانم‌ها در اداره این برنامه‌ریزی اهمیت بالایی دارد، آن‌ها می‌توانند با قناعت به اهداف بزرگی دست یابند؛ به حتم این سخن را بارها شنیده‌اید که می‌گویند: «قناعت بزرگ‌ترین ثروت است.»

مولای شیعیان امام علی (ع) نیز فرموده است: «آدمی را قناعت برای دولتمندی کافی است.» وقتی کسی قناعت می‌کند و می‌بیند که چه قدر توانمند است و هیچ وقت دست نیاز به سمت کسی دراز نمی‌کند. پس یکی از راهکار‌ها در این بودجه‌بندی، صرفه‌جویی می‌باشد.

هنگامی که صحبت از قناعت می‌‌شود منظور نخوردن، نپوشیدن و لذت نبردن نیست؛ بلکه همه این‌ها به صورت قاعده‌مند و درست آن است. بنابراین درخانواده‌ها باید فرهنگ قناعت‌ورزی نهادینه شود و در کنار آن مسائل دیگر نیز آموزش داده ‌شود. مسائلی چون شیوه خرید کردن هوشمندانه، یعنی کالایی را که مورد نیازمان است، بخریم و از اجناس غیرضروری چشم‌پوشی کنیم. و اما بودجه‌بندی خانواده برای پس‌انداز انجام نمی‌شود، بلکه برای این انجام می‌گردد که از داشته‌ها لذت ببرید و نگران آینده نباشید؛ آن وقت است که آمادگی مقابله با هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی و غیرمترقبه زندگی را خواهید داشت. پس مدیریت هزینه به معنی سخت گرفتن در خودمان نیست، به معنی قانونمند کردن خودمان است.

باید بتوان حدود 10 تا 15درصد از درآمد را صرف پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری نمود. این سرمایه‌گذاری می‌تواند در بورس، طلا، سهام یا هر جای دیگر باشد. حتی این سرمایه‌گذاری را هم می‌توان بین اعضای خانواده تقسیم کرد و برای بچه‌ها حساب بانکی باز نمود یا این‌که برای خانم زندگی طلا خرید و.... هرکدام از این موارد می‌تواند تأثیر خاص خود را در برنامه‌ریزی بودجه داشته باشد. همچنین همسران باید در نظر داشته باشند که اصل تعادل بودجه در مخارج خانواده رعایت گردد.

نقش همسر خصوصاً خانم‌ها در اداره این برنامه‌ریزی اهمیت بالایی دارد، آن‌ها می‌توانند با قناعت به اهداف بزرگی دست یابند؛ به حتم این سخن را بارها شنیده‌اید که می‌گویند: «قناعت بزرگ‌ترین ثروت است.»

به موجب این اصل، تنظیم بودجه در خانواده به طریقی صورت می‌گیرد که همواره بین درآمد و هزینه‌های پیش‌بینی شده توازن برقرار می‌شود.

بطور کلی برنامه‌ریزی برای درآمدها، هزینه‌ها و هدف‌های طبقه‌بندی بودجه خانواده را می‌توان به شرح زیر خلاصه نمود:

* مدیریت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درباره خرید ماهیانه اجناس.

* بهبود روش‌های پس‌انداز برای خانواده.

* کنترل و نظارت بر تأمین مخارج و پس انداز ماهیانه.

در نهایت فرزندان خانواده‌هایی که این نکات را رعایت می‌کنند و برنامه‌ریزی مالی موفقی دارند نیز می‌آموزند که وسایل مورد نیازشان را با پول توجیبی خود تهیه کنند، حتی گاهی به والدین پول قرض دهند و از آن‌ها قرض بگیرند، در زندگی پس‌انداز داشته باشند و در آینده کشور زندگی مشترکشان را به خوبی اداره نمایند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: همسران جوان

مطالب مرتبط :

شهردارهایی که هر جمعه عوض می‌شوند

قیمت دلار یا قیمت خوشبختی

کمپین زندگی در خاموشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.