تبیان، دستیار زندگی
دو ایرانی در فهرست هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه «فیاک» امسال که وارد چهلمین دوره خود شده است، حضور دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر ایران با دو نماینده در «فیاك»


دو ایرانی در فهرست هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه «فیاک» امسال که وارد چهلمین دوره خود شده است، حضور دارند.


هنر ایران با دو نماینده در «فیاك»

نمایشگاه «فیاک» پس از حراج های نیویورک به عنوان دماسنج خوبی جهت نگرش و نظاره به بازار هنر جهانی قلمداد و در عرصه هنرهای تجسمی یکی از نمایشگاه های معتبر محسوب می شود.

به گفته مسوولان این رویداد، چهلمین دوره آن فرصتی برای کشف استعدادها و برنامه های هنری در پاریس و فرانسه است. در این دوره 53هنرمند از سراسر جهان شرکت می کنند که در میان آنها می توان به چهره هایی همچون جوزف بویز، فرانچسکو کلمنته، گیلبرت و جورج، الکس کاتز، انسلم کیفر، رابرت لونگو، مارک کویین و اندی وارهول اشاره کرد.

همچنین چندین اثر از فرهاد مشیری که چهره ای شناخته شده برای گالری داران و هنرشناسان بین المللی محسوب می‎شود از سوی گالری‎های تادائوس روپک، پروتن و خط سوم و یک اثر هم از علی بنی صدر از طرف گالری تادائوس روپک در این رویداد جهانی به نمایش درمی آید و از این جهت می توان گفت ایران نیز نمایندگانی در «فیاک» امسال دارد.

در فهرست 125گالری که از 25کشور شرکت کننده در «فیاک» ارایه شده است، نام گالری های معروفی مانند گاگوسیان که دارای چندین شعبه در دنیاست، تادائوس روپک از پاریس، بوروئه از نیویورک، نئو از برلین، خط سوم از دوبی و پروتن از بلژیک مشاهده می ‎شود.

در بخشی از گزارشی که سایت «فیاک» از ویژگی های این دوره مطرح کرده، عنوان شده است که 30درصد غرفه های نمایشگاه، فرانسوی و 25درصد از کشور انگلستان هستند.

در این دوره 55گالری از فرانسه، 33گالری از آمریکا، 22گالری از آلمان، 13گالری از ایتالیا، 12گالری از انگلستان، 11گالری از بلژیک، پنج گالری هم از سوییس و برزیل به معرفی هنرمندان خود می پردازند و کانادا، ایرلند و جمهوری چک از کشورهایی هستند که برای اولین بار وارد این نمایشگاه شده اند.

در این دوره 53هنرمند از سراسر جهان شرکت می کنند که در میان آنها می توان به چهره هایی همچون جوزف بویز، فرانچسکو کلمنته، گیلبرت و جورج، الکس کاتز، انسلم کیفر، رابرت لونگو، مارک کویین و اندی وارهول اشاره کرد

در ادامه این گزارش، نمایشگاه «فیاک» با «آرت بازل» سوییس که آن هم یکی از نمایشگاه های معتبر و جهانی است، قیاس شده و گفته شده است که 73درصد از گالری‎داران، شرکت کننده اروپایی بوده‎اند؛ درحالی که در نمایشگاه آرت بازل 54درصد گالری‎داران اروپایی بوده‎اند.

یکی از رویدادهای حاشیه ای «فیاک» در چهلمین دوره این است که برای اولین بار از زمان بازگشایی کاخ دتوکیو، این محل به نمایش آثار یک هنرمند به نام فیلیپ پارنو اختصاص یافته است. این نمایشگاه از 24 تا 27 اکتبر در پاریس برگزار می شود.

بخش هنری تبیان


منبع:

روزنامه شرق/ نویسنده: سحر آزاد