تبیان، دستیار زندگی
كتاب «به رنگ آینه» (یادنامه شاعر معاصر استاد عباس كی‌منش «مشفق كاشانی») به اهتمام رضا حمیدی از سوی انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به رنگ آینه


كتاب «به رنگ آینه» (یادنامه شاعر معاصر استاد عباس كی‌منش «مشفق كاشانی») به اهتمام رضا حمیدی از سوی انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

به رنگ آینه

این كتاب كه در همایش نكوداشت استاد مشفق كاشانی رونمایی شد، در چند فصل با این عناوین منتشر شده است: مقدمه (سیدمحمد حسینی)، سر سخن (رضا حمیدی) سالشمار مشفق كاشانی، گفتگو، در آینه نقد و نظر (با مطالبی از مهرداد اوستا، سیدمحمدعلی جمالزاده، محمود شاهرخی، حمید سبزواری، سیدعلی موسوی گرمارودی، منوچهر آتشی، محمدعلی بهمنی، حسین منزوی، محمدعلی مجاهدی، رضا اسماعیلی، دكتر محمدرضا سنگری، پرویز بیگی حبیب‌آبادی و...) مشفق در آیینه شعر شاعران، در مكتب استاد (مجموعه سخنرانی‌ها، مقالات و آراء مشفق كاشانی)، كتابشناسی استاد مشفق كاشانی، گزیده اشعار (غزل، قصیده، مثنوی و ترانه)، نوسروده‌ها به اشعار چاپ نشده استاد مشفق كاشانی، فهرست اعلام و به روایت اسناد و تصاویر.

سیدمحمد حسینی(وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی)  در بخشی از مقدمه كتاب نوشته است: «... و راز ماندگاری عباس كی‌منش، مشفق كاشانی شدن اوست. او به راز نوشیدن آب حیات به میزان ظرفش، پی برد؛ جرعه جرعه خورد؛ به مستی این باده، عربده‌جویی نكرد و دل نیازرد؛ بی‌حاشیه در جاده سلامت، بی‌غرامت، ره به منزل اقبال برد! هینأً لك...»

رضا حمیدی دبیر همایش نكوداشت استاد مشفق كاشانی هم در «سر سخن» كتاب نوشته است: «استاد عباس كی‌منش مشهور به «مشفق كاشانی» به حق از سخن‌سرایان نیكوسرشت و زبان‌دان و شعرشناس روزگار ما است. زبان پاكیزه و طبع گهرخیزش، سرمایه‌ای است بزرگ و معنوی برای شعر معاصر فارسی، غزل مشفق، آشیانة شوق است و كاشانة مهر. با شعر او می‌توان سپهر معنا را تا آستانة وصل پیمود و جهان را آنچنان دید كه عاشقان بیدل می‌بینند. شعر مشفق، پیمانة شوق است و زبانش، سخنگوی دل‌های بیدار...»

در ادامه مطالب این کتاب و پس از مرور سالشمار زندگی مشفق کاشانی، گفتگوی مفصل پرویز بیگی حبیب‌آبادی با این شاعر پیشکسوت درباره زندگی و آثارش آمده است. در بخش «در آیینه نقد و نظر» هم مقالات و مطالب زیادی درباره اشعار مشفق آمده است.

«مشفق در آیینه شاعران دیگر» عنوان بخش بعدی این مجموعه است که در آن شاهد مطالبی از غلامعلی حداد عادل، بهاءالدین خرمشاهی، اکبر بهداروند، فاضل نظری، مرتضی امیری اسفندقه و دیگران هستیم. بخش «در مکتب استاد» هم شامل مجموعه سخنرانیها، مقالات و آراء مشفق کاشانی درباره موضوعات مختلف است از جمله درباره زندگی و آثار مهرداد اوستا، کنکاشی در جنبه‌های عرفانی اشعار حضرت امام (ره) و تجلی هنر در آیینه شعر.

استاد عباس كی‌منش مشهور به «مشفق كاشانی» به حق از سخن‌سرایان نیكوسرشت و زبان‌دان و شعرشناس روزگار ما است. زبان پاكیزه و طبع گهرخیزش، سرمایه‌ای است بزرگ و معنوی برای شعر معاصر فارسی، غزل مشفق، آشیانة شوق است و كاشانة مهر

در ادامه این مطالب و پس از کتابشناسی استاد مشفق کاشانی، گزیده‌ای از اشعار او اعم از غزل، مثنوی، قصیده، ترانه و نوسروده‌های او که تاکنون چاپ نشده‌اند، آمده است. مطالب کتاب «به رنگ آینه» با یک فهرست اعلام و مجموعه‌ای از تصاویر و اسناد درباره زندگی مشفق کاشانی به پایان می‌رسد.

این كتاب در تیراژ 2150 نسخه و 862 صفحه از سوی انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: مهر